Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ønsker seg stort publikum - Jeg kjenner det klør i fingrene. Men jeg nøyer meg med å være tilskuer nå, og gleder meg til helgen når det braker løs på Lånke, sier Eivind Opland, trønderen med hele fire EM-titler i rallycross. |
||||||||||||||||
Eivind Opland (54) er en av de mest suksessrike rallycrossførerne gjennom tidene. Fra 1995 til 1998 kjørte han inne hele fire EM-gull. Bare svenske Kenneth Hansen (13), Martin Schanche (6) og finske Matti Alamäki (5) kan smykke seg med flere titler gjennom EM-historien som strekker seg fra 1973 og frem til i dag. - Jeg håper trønderne kjenner sin besøkelsestid og blir med på å lage en skikkelig fest på Lånke. Jeg synes arrangøren har gjort en fantastisk jobb med banen. Kvaliteten på startfeltet er upåklagelig, og rallycross er uten tvil den mest publikumsvennlige bilsporten som finnes, sier Opland som fortsatt følger godt med i det som skjer i bilsportsmiljøet. - Ja, jeg har kontakt med mange av dagens førere. Det er jo flere av dem jeg konkurrerte med som fortsatt er med, og jeg skulle gjerne kjørt selv på Lånke. Men jeg kommer til å ha stor glede av bare å være til stede. Askeladden Han hadde ingen bakgrunn fra bilcross eller nasjonal rallycross hjemme i Norge, men kom til start i en Volvo 240 Turbo, datidens mest konkurransedyktige bil i det som den gang var divisjon 1. - Det var ikke noe stort bilsportsmiljø i Trondheim på den tiden. Selv hadde jeg fått inspirasjon da jeg så Martin Schanche blant annet på Leangen. Ellers kjørte Harald Lauritzsen og Birger Schancke en del nasjonale løp. - Men jeg var veldig giret på rallycross-EM og fikk kjøpt bilen til svenske Håkan Ivarsson, forteller Opland. Han endte på 13. plass i debuten, men var svært nær ved å vinne en runde i sin første sesong. - Det glemmer jeg aldri. Jeg var fortsatt ganske ukjent og tok ledelsen i A-finalen i Belgia. Det stresset med veldig. Jeg var ikke vant til å ligge foran i en finale, så en runde før mål fikk jeg en snurring og mistet seieren. Men det var gjennombruddet mitt. Sin første seier fikk han i EM-finalen på tyske Estering i 1988, da i en Ford Sierra RS500 Cosworth. Samme år ble Bjørn Skogstad Europamester i denne klassen. Mitsubishi-suksess Sammen med Jim Carlsen, som senere ble manager for både Petter og Henning Solberg, bygget Opland opp et profesjonelt team som var banebrytende i rallycrossen. - Vi var tidlig ute med stor trailer i depotet, og vi pleiet sponsorer og forbindelser bedre enn de fleste på den tiden. Det var morsomt, og vi hadde suksess på banen. Etter hvert ble det ikke mindre enn 31 seire i EM-løp og altså hele fire EM-titler på trønderen. Han avsluttet karrieren i “Keiserklassen”, det som i dag har betegnelsen SuperCars. Også det i en Mitsubishi Lancer. Oplands siste sesong var i 2002. Stor underholdning - Rallycross er action. Det er intenst med superraske biler i kamp mot hverandre inne på en liten arena. Det får ikke blitt bedre, og at vi nå har norsk ledelse i alle tre EM-klasser, er helt fantastisk. At alle er godt under 30 år er også veldig bra, sier trønderen som selv var 30 år da han debuterte. FAKTA Eivind Opland Født: 22. november 1956 Merittliste: Europamester i rallycross div. 1 i 1995, 1996, 1997 og 1998 Norgesmester divisjon 1 i 1991 og 1994 Kåret til Årets Bilsportsutøver i Norge i 1996 og 1998
Norske Europamestere i rallycross Martin Schanche, 1978, 1979, 1981, 1984, 1991, 1995 Eivind Opland, 1995, 1996, 1997, 1998 Egil Stenshagen, 1982, 1983 Ludvig Hunsbedt, 1993, 1997 Sverre Isachsen, 2009, 2010 Bjørn Skogstad, 1988 Guttorm Lindefjell, 2003 Mats Lysen, 2009 Knut Ove Børseth, 2009
|