Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sjekk dekkene før ferien Risikoen for vannplaning øker betydelig dersom mønsterdybden i dekkene blir mindre enn 4 millimeter. Lufttrykket skal også sjekkes, og trykket økes når bilen har mye last. Og husk: Å kjøre med piggfrie dekk om sommeren kan være direkte livsfarlig. |
||||||||||||||||
Selv om dekkene begynner å bli slitt tenker mange at de får klare seg enda en sommer. Loven krever en minimum mønsterdybde på 1,6 millimeter, men risikoen for vannplaning øker betydelig allerede når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter. I ferien kjører mange lange etapper med bilen, og kraftige regn- og tordenbyger er ikke uvanlig. Er mønsterdybden mindre enn 4 millimeter er det fornuftig å kjøpe nye dekk før ferieturen. Det gjør turen både tryggere og mer avslappende. Direkte livsfarlig er det å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. - Vinterdekk har et mønster og en gummiblanding som er tilpasset til vinterføre. Om sommeren gir vinterdekk dårligere grep, lengre bremselengde og svekket stabilitet ved en unnamanøver. Kjøreegenskapene blir enda dårligere om bilen har mye last og en tung skiboks på taket, advarer produktsjef Jan-Erik Sofiedal i Nokian Dekk AS. Dekk for nordiske forhold Det er et smart valg å kjøpe dekk som er utviklet for nordiske forhold. Disse har en gummiblanding som gir sikre kjøreegenskaper ved vekslende temperaturer. De har også lav rullemotstand, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp. Denne typen dekk er også utviklet for å rulle stille på grove norske asfaltveier. Nye Nokian Hakka Green er et godt eksempel på lettrullende sommerdekk. Dekket har 15 prosent lavere rullemotstand enn forgjengeren, noe som betyr tre prosent lavere drivstofforbruk. Sammenlignet med de vanligste sommerdekkene på markedet, gir dekket 5-8 prosent lavere drivstofforbruk. Sjekk lufttrykket Den tyske motororganisasjonen ADAC har testet hvordan for lavt lufttrykk påvirker bilens kjøreegenskaper. Når et av forhjulene har 1 bar for lavt lufttrykk, øker bremselengden med 10 prosent på våt vei. Dersom alle fire dekk har 1 bar for lavt dekktrykk, blir sidegrepet ca. 55 prosent dårligere enn med dekk som har riktig trykk. Risikoen for skrens øker betydelig, spesielt når bilen er tungt lastet og gjerne også har last i takboks. Lavt lufttrykk øker også drivstofforbruk og dekkslitasje. 0,4 bar for lavt trykk øker drivstofforbruket med to prosent, samtidig som dekkslitasjen øker med 30 prosent. - Riktig lufttrykk er oppgitt i bilens instruksjonsbok. En bil med mye last trenger 10-15 prosent mer luft. Dersom det anbefalte lufttrykket er 250 kPa (2,5 bar), skal en fullastet bil ha 25-40 kPa (0,25-0,40 bar) mer luft. Lufttrykket skal kontrolleres med kalde dekk, og etter ferien skal lufttrykket igjen tilpasses normal kjøring, sier Jan-Erik Sofiedal.
|