Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg kjenner folk som fremdeles synes Jensen Interceptor, med den store bolleformede bakruta, er noe av det nydeligste som finnes på fire hjul. Designet hos Touring og bygget hos Vignale – det er klart det må bli noe spesielt av det. Jensen har en spennende historie, og det er flere kapitler i den historien som er verd spesiell omtale. For eksempel intermessoet da de bygget Volvos P 1800 – 50 år siden i år. Eller Jensen FF – vel den første produksjonsbilen med firehjulsdrift og blokkeringsfrie bremser. FF var en spesialutgave av den bilen vi skal snakke om i dag, altså Interceptor, som på mange måter var basert på forgjengeren, 541 – noe av det nydeligste som fantes av lukkede firesetere. En bil som etter hvert ble CV 8 da rekkesekseren fra Austin ble erstattet av en mektig V8 fra Chrysler. Stål I de 11 årene den ble produsert, 1966 – 1976, trillet det ut omtrent 500 i året. Jeg ville tro Tony Banham, Charles Dunstone, Steve Bannister eller alle de andre som har med Jensen International Automotive å gjøre, skulle ønske at alle de 6.400 produserte bilene fremdeles fantes, for de har funnet en måte å gjøre god bruk av dem. Nytt liv Motoren starter når den skal, aircondition virker, det lukter ikke gammel mose og knirker ikke når du kjører over en dump, den bremser når den bremser. Men du sitter allikevel og kjører bil med fingertuppene og en følsom rumpe, akkurat slik du kjørte bil i gamle dager. Med en god prosjon nytelse, med andre ord. JIA starter med å strippe donor-bilen, alt som bør repareres, det repareres. Hulrom fylles med voks, full lakkforberedelse og lakkering med farge etter kundes valg. Samtidig som alt det blanke nyblankes. 2011-standard Innvendig får du nye seter, og alle innvendige trekk fornyes, med materialer og farger og mønstre som kunden spesifiserer. Nye tepper sørger også for enda bedre støydemping. Det gamle dashbordet pusses opp, men instrumentene erstattes med elektroniske, som imidlertid har samme utseende og layout. Alle brytere fornyes, men det er også vanskelig å se. Rattet er nytt, men fremdeles en Mota-Lita utgave, og automatspeilet inni ser også ut som originalen. Hele lys-avdelingen byttes ut med skikkelige halogen-kilder og ledningsnettet erstattes fullstendig. Corvette-motor Kardangaksel, diff og bakaksel er også ny og forsterket, og det hele ender i en uavhengig bakstilling som vi egentlig kjenner best fra Jaguar. Forhjulsopphengningen er beholdt, men med annen geometri som gir mer presis svingkjøring. Ny Spax-dempere og modifiserte fjærer hjelper også til i dynamikkavdelingen. Når det blir for dynamisk sørger skikkelige skiver pluss APs 6-påtts racing calipere for at det stopper. Og nye 17-tommers hjul, nøyaktige kopier av de opprinnelige “coffin-spoke” hjulene holder på 235X55 VR dekk, som også ser ut som de tilhører originaldesignen. Man skal med andre ord være ganske nerd for å se at dette ikke er en original Interceptor. Men du hører at den har fått et modifisert eksosanlegg, for den nye låten merkes. Håndarbeid Du kan nok få en ganske bra restaurert Interceptor i dag for rundt 400.000 kroner. Men dette vi snakker om her blir dyrere. Fra 110.000 pund og oppover snakker JIA om – men da med ett års garanti og en innebygget visshet om at du kommer til å bruke mer tid på å kjøre den med et bredt smil rundt munnen, enn å sitte i veikanten og vente på hjelp fra Viking.
|