img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Jensens drømmebil
Heter du Jensen kan du skaffe deg noe helt spesielt. En nullstilt superbil fra 60-årene med samme navn som deg selv.

Jeg kjenner folk som fremdeles synes Jensen Interceptor, med den store bolleformede bakruta, er noe av det nydeligste som finnes på fire hjul. Designet hos Touring og bygget hos Vignale – det er klart det må bli noe spesielt av det.

Jensen har en spennende historie, og det er flere kapitler i den historien som er verd spesiell omtale. For eksempel intermessoet da de bygget Volvos P 1800 – 50 år siden i år. Eller Jensen FF – vel den første produksjonsbilen med firehjulsdrift og blokkeringsfrie bremser.

FF var en spesialutgave av den bilen vi skal snakke om i dag, altså Interceptor, som på mange måter var basert på forgjengeren, 541 – noe av det nydeligste som fantes av lukkede firesetere.

En bil som etter hvert ble CV 8 da rekkesekseren fra Austin ble erstattet av en mektig V8 fra Chrysler.

Stål
Med Interceptor gikk Jensen over til stål i karosseriet, akkurat som i de Volvoene de hadde bygget. Men siden Volvo fremdeles hadde sterke synspunkter på kvaliteten i Jensens skapninger, lot engelskmennene den nye modellen sin først bygge hos en annen italiener: Vignale.

I de 11 årene den ble produsert, 1966 – 1976, trillet det ut omtrent 500 i året.

Jeg ville tro Tony Banham, Charles Dunstone, Steve Bannister eller alle de andre som har med Jensen International Automotive å gjøre, skulle ønske at alle de 6.400 produserte bilene fremdeles fantes, for de har funnet en måte å gjøre god bruk av dem.

Nytt liv
De bygger dem simpelthen opp til nye. Og hva får du da? Jo, en håndbygget veteran som ikke koker og ikke er uanstendig i sitt forbruk og som er fullstendig pålitelig.

Motoren starter når den skal, aircondition virker, det lukter ikke gammel mose og knirker ikke når du kjører over en dump, den bremser når den bremser.

Men du sitter allikevel og kjører bil med fingertuppene og en følsom rumpe, akkurat slik du kjørte bil i gamle dager. Med en god prosjon nytelse, med andre ord.

JIA starter med å strippe donor-bilen, alt som bør repareres, det repareres. Hulrom fylles med voks, full lakkforberedelse og lakkering med farge etter kundes valg. Samtidig som alt det blanke nyblankes.

2011-standard
Glass og all gummi rundt erstattes med nytt, vindusviskere byttes med nye, elektriske sidespeil monteres.

Innvendig får du nye seter, og alle innvendige trekk fornyes, med materialer og farger og mønstre som kunden spesifiserer. Nye tepper sørger også for enda bedre støydemping.

Det gamle dashbordet pusses opp, men instrumentene erstattes med elektroniske, som imidlertid har samme utseende og layout. Alle brytere fornyes, men det er også vanskelig å se.

Rattet er nytt, men fremdeles en Mota-Lita utgave, og automatspeilet inni ser også ut som originalen. Hele lys-avdelingen byttes ut med skikkelige halogen-kilder og ledningsnettet erstattes fullstendig.

Corvette-motor
Mekanisk er det også en lang historie. Chrysler-maskineriet byttes ut med en 6,2-liters GM med 4-trinns automat. 430 hk – men siden dette egentlig heter Corvette, finnes det alternative ytelsesgrader.

Kardangaksel, diff og bakaksel er også ny og forsterket, og det hele ender i en uavhengig bakstilling som vi egentlig kjenner best fra Jaguar.

Forhjulsopphengningen er beholdt, men med annen geometri som gir mer presis svingkjøring. Ny Spax-dempere og modifiserte fjærer hjelper også til i dynamikkavdelingen. 

Når det blir for dynamisk sørger skikkelige skiver pluss APs 6-påtts racing calipere for at det stopper. Og nye 17-tommers hjul, nøyaktige kopier av de opprinnelige “coffin-spoke” hjulene holder på 235X55 VR dekk, som også ser ut som de tilhører originaldesignen.

Man skal med andre ord være ganske nerd for å se at dette ikke er en original Interceptor. Men du hører at den har fått et modifisert eksosanlegg, for den nye låten merkes.

Håndarbeid
6 måneder regner JIA at det tar å bygge opp en komplett Interceptor R – så noe særlig mer enn 15-20 per år vil det nok ikke komme derfra. Men da med det opprinnelige chassisnummeret, og gjerne et nummerskilt som svarer til den egentlige fødselsdagen.

Du kan nok få en ganske bra restaurert Interceptor i dag for rundt 400.000 kroner. Men dette vi snakker om her blir dyrere.

Fra 110.000 pund og oppover snakker JIA om – men da med ett års garanti og en innebygget visshet om at du kommer til å bruke mer tid på å kjøre den med et bredt smil rundt munnen, enn å sitte i veikanten og vente på hjelp fra Viking.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer