img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Formel 1 – den andre kampen
Man kan godt være enig i at Englands Grand Prix var spennende. Men den mest spennende F1-kampen avgjøres et helt annet sted enn på banen.

I slutten av denne måneden, eller kanskje litt inn i august, kommer tyske anklagemyndigheter til å gjøre sitt for å avgjøre Formel 1-businessens femtid. Da skal de nemlig avgjøre om Gerhard Gribkowsky skal tiltales for korrupsjon.

Blir han det, kan hele forretningskonseptet for virksomheten rakne, og vi har sannsynligvis en helt annen racingfremtid foran oss.

Historien er ikke enkel, men grovt fortalt slik:

Etter at et tysk mediehus, som ”eide” Formel 1 (100 års kontrakt, solgt av den øverste bilsportsmyndigheten FIA, med god hjelp av Formel 1-høvdingen Bernie Ecclestone) konket, ble selskapets interesser overtatt av Bayern LandesBank.

Var det noe den ikke ville, eller kunne, var det å eie et bilsportsirkus.

I 2005 solgte banken bilsportinteressene til et investeringsfirma som heter CVC. Prisen var 1,7 milliarder dollar. Denne Gribkowsky satt høyt oppe i banken og la hele handelen til rette for de to partene.

Nå sjekker påtalemyndighetene opp et agenthonorar på nesten 100 millioner dollar som ble betalt til flere Ecclestone-selskaper i forbindelse med overtakelsen, men spesielt er de interessert i å undersøke påstanden om at Gribkowsky skal ha mottatt 50 millioner dollar for å ha ordnet dealen.

Det antydes at disse pengene skal ha kommet fra agenthonoraret til Ecclestone. Ecclestone har hatt samtaler med de tyske myndighetene, men nekter å si noe om innholdet.

Slik det er i dag har 81 år gamle Ecclestone (bildet) fullstendig kontroll over sporten, først og fremst fordi han har klart å tenke kjappere enn de store teamene, og alltid ligget i forkant.

FIA er på sin side forholdsvis handlingslammet, selv om de har en viss innflytelse via Concorde-avtalen, som skal fornyes i slutten av neste år.

Denne regulerer blant annet hvor mye lagene skal betales – eller i praksis, hvor mye gevinst CVC skal sitte tilbake med.

Ting kan tyde på at FIA og de store lagene står meget tettere sammen nå enn på lenge. Det kan bety trøbbel for Ecclestone og CVC – særlig hvis CVC ser muligheter for å selge seg ut (to store internasjonale konsern har sagt de kan tenke seg å overta og CVCs eneste meningen-med-livet er å tjene penger til investorene, ikke nødvendigvis å drive med bilsport).

Men på den annen side har Ecclestone helt rett i at man trenger ikke noen Concorde-avtale. 

”Det eneste interessante som står der”, sier han, ”er hva lagene skal ha betalt. Alt det andre styres av regler og bestemmelser. Så det eneste vi trenger er en avtale med hver deltaker og arrangørene. Concorde-avtalen er ikke noe magisk dokument, slik mange tror”.

Ting kan også tyde på at Ecclestone, som har vist seg som en glitrende splitt-og-hersk praktikant, er i ferd med å sørge for at lagene ikke er så veldig enige seg imellom heller. 

”Ferrari, McLaren, Red Bull og Mercedes ser ut til å ha flere felles interesser enn de andre åtte lagene”, er en stadig mer vanlig observasjon.

Med andre ord, noen felles enighet som lagene viste for to år siden, da de var i ferd med å lage sin egen racing-serie og forårsaket at Max Mosley, FIA-sjefen, gikk av tidligere enn planlagt, er det ikke sikkert vi kan regne med.

Med andre ord, Bernie Ecclestone vil fortsette å styre sporten slik han har gjort i fem desennier dersom ikke jurister i Bayern finner på noe annet. Men hvis de beslutter at det er bestikkelser involvert i Gribkowsky-saken, og at Ecclestone er innblandet, kan vi regne med en ustabil Formel 1 fremtid.

Ecclestone selv er fullstendig ubekymret. ”Hvis jeg dør – eller kanskje heller, når jeg dør – vil noen andre dukke opp. Vi har en bra gruppe folk rundt oss nå som kan drive dette videre, uten problemer”, sier han til Financial Times.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer