Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
A5 Coupé ble lansert i 2007, og to år senere fulgte A5 Cabriolet og Sportback. Nå får alle modellene en makeover. Det betyr friskere design med Audis nye singelframe grill med skarpe hjørner og nye frontlykter. LED kjørelyset er lagt i en stripe rundt lyktene. Andre endringer i fronten er en ny spoiler med større luftinntak som virker lavere enn på den utgående modellen. Dessuten er rektangulære tåkelys på plass. De som vil gjøre sin A5 ekstra sportslig, kan velge S line eksteriørpakke. Interiøret er oppgradert med nytt ratt, nytt instrumentpanel og nye fargevalg. Det er også valgfritt om du vil ha hel ”sofa” med plass til tre eller to separate bakseter i A5 Sportback – tidligere ble den kun levert som fireseter. Nye motorer Den minste bensinmotoren, 1,8 TFSI er totalt redesignet og yter nå 170 hk (opp fra 160 hk). Maks dreiemoment er 320 Nm mot tidligere 250 Nm. Trass i økte ytelser er snittforbruket redusert med 21 prosent til 0,57 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 134 g/km – ned fra 164 g/km. 3,0 TFSI er en nyutviklet bensinmotor som byr på 272 hk. Gjerrige dieselmotorer Den sekssylindrede 3,0 TDI med 204 hk har et snittforbruk på 0,49 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 129 gram per kilometer, og ifølge Audi er dette best i klassen. Biler med quattro firehjulsdrift fordeler nå kreftene mer progressivt, og inntil 85 % kan sendes til bakakselen. Sportsdifferensial var tidligere forebeholdt de største motorene, men kan nå leveres til alle modeller med quattro. Godt utrustet Og selvsagt kan A5-kunder velge i en rikholdig liste over tilbehør, som nyeste navigasjonsanlegg med Google Earth og muligheter for egen trådløs WLAN-sone i bilen. Oppgraderingene gjelder også de sportslige S5-modellene. Her er V8-motoren erstattet med en V6, 3,0 TFSI som yter 333 hk og sprinter til 100 km/t i løpet av 4,9 sekunder. De nye A5-modellene kommer til Norge i oktober med priser fra 429.000 kroner.
|