Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Allemannseie BRUKTBIL: Er Volkswagen Golf et like trygt bruktbilkjøp som prisene indikerer? |
||||||||||||||||
Først publisert i Bil nr 6-2011. På stedet hvil Den finnes med både tre og fem dører i kombiutgaven samt som stasjonsvogn. Sedanutgaven, som aldri har vært noen stor Norgesvenn, gikk tilbake til Jetta-navnet uten at det hjalp. En høyere utgave, Plus, har solgt bedre her hjemme, men når du sier Golf er det nok den tradisjonelle kombien folk tenker på. Ergonomisk er førermiljøet i Golf klasseledende. Det er riktignok ikke særlig spennende, men det er svært lett å bli vant til, og alt befinner seg der du forventer det. Det blå instrumentlyset ble sett på som svært moderne, for du skal ikke langt tilbake i tid for å se at de eneste reelle variantene her var hvitt eller rødlig. Sittekomforten er jevnt over bra, faste og bra seter gjør kjøreopplevelsen god. Ulike utstyrsvarianter byr også på flere justeringsmuligheter. Den største kritikken mot den femte generasjonen Golf er likevel støynivået, som rett og slett har vært for høyt. Mye av det kommer fra hjulene, og dermed kan dekkvalg være med på å hjelpe litt på problemet. Bra utvalg Til tross for høy diesel-andel har også bensinmotorer vært attraktive i Golf. Særlig 1,6-literen på 102 hester finnes det mange av på bruktmarkedet. Det finnes også en FSI-motor på to liter med 150 hester, og en 1,4-liter med 90 hester. Sammen med den mer moderne 1,4-liters TSI-motoren på 140 eller 170 hestekrefter, har disse registerkjede i stedet for reim. På toppen av bensinkjeden finner du GTI-modellen med 200 hester og en, i Norge, sjelden R32 med firehjulsdrift og 250 hestekrefter. Mange har valgt diesel, og da er det den kjente pumpedysedieselen på 1,9 liter med 105 hester, eller toliteren med 140 hester som er tilgjengelige. Trygt og solid
Golf fikk fem stjerner i EuroNCAP og har ESP som standard. Det gjør at den også er et attraktivt bilvalg for den som skal ha en bil nummer to, gjerne en som den yngre garde i huset skal slippes ut på veien med. Den understyrer når den blir presset, og finner sjelden på noe skremmende, selv ikke ved ganske kraftige unnamanøvre. Jevnt over ser Golf ut til å klare seg bedre enn gjennomsnittsbilen. Både undersøkelsene til tyske ADAC og den svenske Bilprovningen viser at det jevnt over er få feil. Noe er det selvsagt å være oppmerksom på. Elektronikkfeil red Volkswagen som en mare i noen år, men på Golf har det stort sett handlet om sentrallås og regnsensor samt varsellamper for kollisjonsputer og katalysator. Sjekk også at gummilista rundt fordørene sitter som den skal. På biler med registerkjede; lytt etter ulyder knyttet til denne. På biler med reim; sjekk at denne er skiftet i henhold til intervall. Sjekk at giroverføringene fungerer som de skal, en del biler er blitt håndtert hardt og det kan føre til glipp i overføringsarmen. Ut over dette er det stort sett vanlige bruktbilsjekker som bør gjøres. Rust på bremseskiver bak og at klimaanlegget fungerer som det skal. Rust er i liten grad noe problem på både fjerde og femte generasjon av Golf. Men sjekk om det har vært skader på bilen som kan ha ført til svekkelse av rustbeskyttelsen.
|