Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Elbil fordelaktig som firmabil FIRMABIL: Elbil kan absolutt være fordelaktig for brukere av firmabiler. Det hevder LeasePlan, som er Norges største aktør i billeasing med i alt nesten 36 000 biler i drift i dag. |
||||||||||||||||
Først publisert i Bil nr 6-2011. – Elbil kan jo kjøres i kollektivfelt, slipper bompenger og parkerer gratis på kommunale P-plasser. Ikke minst sparer du mye tid når du kan kjøre i kollektivfeltet og slipper rush-køene i og rundt de store byene, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan. Men han innser at på lengre turer, i ferier og lignende trenger man ofte bil med lengre rekkevidde, og derfor kan elbil være særlig aktuelt i familier med to biler. Flere nye underveis
– Det kommer flere nye elbiler fra de store og kjente produsentene i år og neste år. Nissan og Mitsubishi er allerede på banen, og flere kommer fra blant andre Volkswagen og Volvo. De er gode å kjøre, stillegående og komfortable med god akselerasjon. Begrensningen er rekkevidden, men den holder til daglig bruk i by- og nærområder for mange bilbrukere. Man må også ha lademuligheter ved parkering, sier Paus. – Vi mener at myndighetene nå har lagt opp til bruk av forurensningsfrie elbiler, og dermed er dette den gunstigste firmabilen for mange – både for brukerne og arbeidsgiverne. Den største hindringen for elbilene de neste par årene vil være bilkjøpernes holdninger. Tidoblet salg Det er solgt 403 elbiler i Norge de tre første månedene i 2011, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er mer enn 10-dobling av salget av disse bilene sammenlignet med samme periode i fjor. Da var tallet 36 biler totalt. Spesielt er det Mitsubishi i-MiEV som har dratt salget av elbiler opp totalt. Den står for 330 av elbilene i januar-mars 2011, deretter følger Think City med 60 biler. Ikke mindre enn totalt 650 kjøpere har bestilt eller fått levert den elektriske Mitsubishien i løpet av årets tre første måneder. Den er en fullverdig fireseter med fem dører og har en rekkevidde på ca 150 km når batteriene er fulladet. – Kundene er vanlige kjøpere som vil ha en miljøvennlig nummer-to-bil, hevder direktør Bernt Jessen hos Motor Gruppen. Så langt har han ikke registrert storforbruker-kunder som trekker salgstallene ytterligere opp. Men kommer de store leasingselskapene på banen, kan situasjonen fort endre seg. Miljøansvar Marius Paus i LeasePlan understreker: - For bedrifter som leaser biler er totalkostnadene med elbil tilnærmet de samme som for biler med forbrenningsmotor. Fordelene ligger i lavere skattepåslag for brukerne samt at elbilen kan kjøre i kollektivfelt, er fritatt for bompenger og kan parkere gratis på kommunale P-plasser. Samtidig gir elbilene en glimrende mulighet til å vise i praksis at bedriften mener noe med sitt miljøansvar.
|