Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil nr 7-2011. En ting er at det er dramatisk forskjell i bremselengde mellom sommerdekk og vinterdekk. En annen ting er den store forskjellen mellom sommerdekk og sommerdekk – nærmere bestemt mellom dekk av anerkjent fabrikat og dekk av mer ukjent opprinnelse. De to nye sommerdekkene på de første bildene ser ganske like ut, men forskjellen i bremselengde på våt asfalt er 10 meter, det vil si to hele billengder. Begge dekkene har en dimensjon som er svært vanlig i den norske bilparken, blant annet på biler i Golf-segmentet, nemlig 205/55 R16. Det beste av disse to dekkene er av fabrikat Continental og oppnådde en bremselengde på 43,7 meter på våt asfalt ved bremsing fra 80 km/t. Det dårligste dekket er av typen Triangle Talon GLS, produsert i Kina, og trengte 53 meter for å stoppe. Enda større er forskjellen når det gode dekket har bredere fotavtrykk, nemlig i dimensjon 225/45 R17. Her fikk vi en bremselengde på 39,7 meter, drøyt 13 meter kortere enn med det nye Triangle-dekket. Mer ustabilt Det kinesiske dekket viser ikke bare dårligere våtgrep – det gjelder så vel bremsing som vannplaning – det er også merkbart mer ustabilt under bremsing. Det vil si at ved bråbremsing fra 80 km/t vingler bilen mer, og sjåføren må jobbe mer med rattet for å holde bilen på stø kurs. Det er ikke bare i forhold til premium sommerdekk at de kinesiske Triangle-dekkene skiller seg ut, de er faktisk på nivå med piggfrie vinterdekk når det gjelder bremseegenskaper på våt asfalt. På handlingbanen er det nye Triangle-dekket like dårlig som det slitte Conti VikingContact vinterdekket. Disse dekkene er rett og slett farlige, og de må heller ikke kombineres med slitte premiumdekk ved for eksempel å sette nye Triangle dekk på bakhjulene. Vær skeptisk På bakgrunn av disse testresultatene er det fristende å si ”Styr unna Kina-dekk”. Det har vi imidlertid ikke noe generelt grunnlag for å si, for det dukker fra tid til annen opp dekk fra Kina, Thailand og India som viser brukbare resultater i tester. Vårt råd er derfor: Vær skeptisk til ukjente dekk som ikke kan dokumentere egenskapene gjennom testresultater. En anerkjent kilde i denne sammenheng er tyske ADAC som jevnlig kjører store dekktester.
|