Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er en stund siden Larens van den Acker, Renaults nye designsjef, sa offentlig at det skulle komme noen nye linjer på Twingo til Frankfurt. Han gikk ikke så langt at han kalte den en ny bil, han snakket om en upgrade, og en ”quick and dirty” – skal vi kalle den ”Fort og gæærn?” facelift. Det vi først og fremst legger merke til er den nye fronten, med en mer prominent Renault-logo, og det sies at dette er den første produksjonsbilen som viser bilmerkets nye design identitet. Vi får da håpe den nye designretningen derfra vil vise seg å være litt mer enn en annen front. ”Vi har forsøkt å gi bilen litt mer personlighet, slik at du vil føle deg mer i ett med den” sa van den Acker også. Sto ut Personlighet og Twingo var jo opprinnelig to identiske begreper. Da den første kom, med sine triste froskeøyne, i 1992 sto den i en klasse for seg, og var vel en av de beste Renaulter noensinne. Designet av Jean Pierre Ploué som etter det gikk til Ford og deretter endte som designsjef for hele Peugeot/Citroën-gruppen, som han er i dag. Det er ingen som kan rokke ved det minnesmerket – uansett hvor stor du lager logoen. Dagens Twingo trenger imidlertid litt oppfriskning. I fjor sank produksjonen av den med 14 prosent – det er tre ganger mer enn markedet sank. At man har nøyd seg med små grep i face lift-innsatsen er naturlig, for en ny modell venter rett rundt hjørnet. Fransk-Tysk samarbeid I 2013 debuterer den franske delen av Renault-Mercedes samarbeidet, en helt ny modell, med bakhjulsdrift som deler plattform med den fremtidige fireseters Smart. Antakelig kommer vi til å se bilen allerede på neste års Paris-utstilling, og det blir den første komplette bilen van den Acker står ansvarlig for. Så vi får vente med dommen, og med å definere fremtidige design-språk til da. Denne, som kommer i salg rett etter Frankfurt-utstillingen om en måned, blir bare et lite mellomspill.
|