Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har blitt en del elbiler i det siste. Også fra etablerte bilprodusenter. BMWs presentasjon i – av alle steder – Frankfurt i går er vel den mest høyspente presentasjonen vi har hatt så langt. Det har lenge vært kjent at BMW planlegger en helt ny serie biler med alternative drivlinjer. De har – ganske fantasiløst – døpt dem i og så et tall. Når var det i3 og i 8 vi møtte – i konseptutgaver. Det var mye snakk om ”modellene mellom disse” altså mellom en fireseters bybil og en 2+2 superbil. Men da jeg spurte fikk jeg klar beskjed om at også de under i3 ligger i løypa. Alternativt Vi så sideveggen til el-motoren, den var laget av gjenvunnet aluminium – fra ca. 250 Cola-bokser. Vogge til grav De som jobber med prosjektet forteller at det er dette Uli Kranz, mr. ”i” – dersom noen er det – har forfektet siden den første tenke-tanken ble etablert i 2007. Og den har ikke bare jobbet med biler og produksjonsmetoder, nei. Her finner vi nettet biltrafikk, ”kø-assistenter”, navigasjonsutstyr som ber deg ta metroen dersom den oppdager at du ikke rekker frem til møtet klokken 12 med bilen – vi finner sågar et eget, New York basert i-Ventures selskap der formålet er å kjøpe seg inn i cutting edge teknologiselskaper som kan bidra til å flytte i-ideen videre. På gaten i 2013 ”Er du utålmodig” spurte jeg? ”Ja visst” var svaret, med klar beskjed om at han vil bli enda mer utålmodig – bilene kommer ikke i butikken før mot slutten av 2013. ”Men jeg kan love, de vil se akkurat like futuristiske ut som disse”, fikk vi beskjed om. Kranz er prosjektsjef for hele i-prosjektet, men denne gangen var det toppsjefene som presenterte bilene. Fra styreformann Norbert Reithofer i midten, med sjefen for personal i den ene enden og sjefen for innkjøp på den andre. Noen manglet Mens Mario Majdandzic gjorde mye på i8 og det er ingen tvil om at Daniel Starke har vært mester for de fnugglette og lyse interiørene. Ingen av disse skaperne har noe navn eller ansikt her, det er Benoit Jacob (husker du Renault Spyder?) som står frem som ansvarlig for i-bilenes design, mens BMWs topp-designsjef, smarte Adrian van Hooyendonk er talsmann. Før eller siden blir vel den boken skrevet, der de som har litt ære for skapningene, får det. Vil bli svært nær konseptene Men i3 kan oppsummeres som en smart bybil, fire seter, plass til en sammeslått barnvogn av de kompakte i bagasjeromme ( i8 er en kompakt sportscoupé med en viss plass i baksetet når du får vridd deg inn gjennom de dramatiske Lambo-type hengslede dørene. Hybrid, med mulighet for bare el-motor ( Eller bare tresylindret forbrenningsmotor på bakhjulene – eller en kombinasjon. Akkurat som i Peugeots 3008-hybrid. Kanskje ikke helt tilfeldig, PSA og BMW jobber sammen med en del prosjekter, blant annet komponenter for denne type biler. Både den lille og den store ser hinsides ut, på en positiv måte. Den store så vi mesteparten av i Frankfurt for to år siden (se HER) , den lille har faktisk trekk fra el-eksperimentet E1 for nesten 20 år siden. Fronten, med ”nyrene” uthevet i blått og med et luftinntak som er erstattet av kølsvarte, blanke, kall det gjerne øye-epler, forteller både at her har du en ekte BMW og at vi snakker om en helt ny generasjon. Hekken, der blå lys markerer ytterpunkter døgnet rundt – (dagslysdekorasjoner med farget LED har ikke dere tenkt på – Audi!) etterlater heller ingen tvil om hva vi har her. Anderledes Der var styreformannen god: ”Det vet aksjonærene. BMW bruker 5-5,5 prosent av omsetningen til forskning og utvikling. Det tror jeg aksjonærene allerede vet”. PR-apparat Attpåtil kunne han ”hilse fra hele Regjeringen og gratulere med disse fantastiske skapningene.” Søknad om ny stilling som neste styreformann? Vi har riktignok hørt miljøvernminister Solheim være begeistret når han, nok en gang, har kjørt en eller annen el-bil, men dette var på et annet nivå. Vi skal selvfølgelig fortelle mer om i-bilene i tiden som kommer, både i BIL og her på BilNorge, la oss i denne omgang avslutte med en kort gjennomgang av spesifikasjonene.
|