img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
Her er BMW i-serie
Dette kapitlet i BMWs historie vil nok vise seg å være verd en hel bok.

Det har blitt en del elbiler i det siste.  Også fra etablerte bilprodusenter.  BMWs presentasjon i – av alle steder – Frankfurt i går er vel den mest høyspente presentasjonen vi har hatt så langt.

Det har lenge vært kjent at BMW planlegger en helt ny serie biler med alternative drivlinjer. De har – ganske fantasiløst – døpt dem i og så et tall.  Når var det i3 og i 8 vi møtte – i konseptutgaver.

Det var mye snakk om ”modellene mellom disse” altså mellom en fireseters bybil og en 2+2 superbil. Men da jeg spurte fikk jeg klar beskjed om at også de under i3 ligger i løypa.

Alternativt
Nå er det viktig å presisere, før vi går videre, at det dreier seg ikke bare om biler med alternative drivlinjer. Alt det andre rundt dem er alternativt også.  I forhold til ”vanlig” bilproduksjon er produksjonslinjen for disse bilene slik at man sparer 60 prosent av vannforbruket og 50 prosent av energien.

Bare det at man limer og bolter (fire av dem) passasjercellen til understellet betyr nix sveising – og sveising er energi. Masse.

Vi så sideveggen til el-motoren, den var laget av gjenvunnet aluminium – fra ca. 250 Cola-bokser.

Vogge til grav
Slik er det hele veien, det er en voggen-til-graven tankegang her som vi aldri tidligere har sett så klart demonstrert og det er en bruk av ny tenking og nye materialer (masseproduksjonskarosseri i kullfiber er ikke hver dag – innsparing 250/300 kg pr. bil – revolusjon) som gjør meg nesten målløs.

De som jobber med prosjektet forteller at det er dette Uli Kranz, mr. ”i” – dersom noen er det – har forfektet siden den første tenke-tanken ble etablert i 2007.

Og den har ikke bare jobbet med biler og produksjonsmetoder, nei. Her finner vi nettet biltrafikk, ”kø-assistenter”, navigasjonsutstyr som ber deg ta metroen dersom den oppdager at du ikke rekker frem til møtet klokken 12 med bilen – vi finner sågar et eget, New York basert i-Ventures selskap der formålet er å kjøpe seg inn i cutting edge teknologiselskaper som kan bidra til å flytte i-ideen videre.

På gaten i 2013
Og mens alle de andre BMW-executivene så ut som utstillingsdokker i en eksklusiv konfeksjonsforretning for modne herrer hadde heldigvis Kranz litt preg av en gal professor. 

”Er du utålmodig” spurte jeg?  ”Ja visst” var svaret, med klar beskjed om at han vil bli enda mer utålmodig – bilene kommer ikke i butikken før mot slutten av 2013. ”Men jeg kan love, de vil se akkurat like futuristiske ut som disse”, fikk vi beskjed om.

Kranz er prosjektsjef for hele i-prosjektet, men denne gangen var det toppsjefene som presenterte bilene. Fra styreformann Norbert Reithofer i midten, med sjefen for personal i den ene enden og sjefen for innkjøp på den andre.

Noen manglet
De som virkelig hadde jobbet med disse bilene var ikke der. For eksempel er det helt klart at en av BMWs beste designere, Richard Kim – for ti år siden var han fremdeles elev på Art Center i Pasadena – har vært sterkt involvert i eksteriøret, spesielt på i3.

Mens Mario Majdandzic gjorde mye på i8 og det er ingen tvil om at Daniel Starke har vært mester for de fnugglette og lyse interiørene. Ingen av disse skaperne har noe navn eller ansikt her, det er Benoit Jacob (husker du Renault Spyder?) som står frem som ansvarlig for i-bilenes design, mens BMWs topp-designsjef, smarte Adrian van Hooyendonk er talsmann.

Før eller siden blir vel den boken skrevet, der de som har litt ære for skapningene, får det.

Vil bli svært nær konseptene
Det er ingen grunn til å gå for tett inn på de to bilene som ble vist, fremdeles konsepter, ingen av oss har kjørt dem, og vi vet jo ikke hvordan sluttresultatet blir.

Men i3 kan oppsummeres som en smart bybil, fire seter, plass til en sammeslått barnvogn av de kompakte i bagasjeromme (200 liter), ren el-drift med batteripakken i gulvet. 

Det er plass til en liten forbrenningsmotor som range-extender ble vi fortalt.

i8 er en kompakt sportscoupé med en viss plass i baksetet når du får vridd deg inn gjennom de dramatiske Lambo-type hengslede dørene. Hybrid, med mulighet for bare el-motor (30 km rekkevidde) på forhjulene.

Eller bare tresylindret forbrenningsmotor på bakhjulene – eller en kombinasjon. Akkurat som i Peugeots 3008-hybrid.

Kanskje ikke helt tilfeldig, PSA og BMW jobber sammen med en del prosjekter, blant annet komponenter for denne type biler.

Både den lille og den store ser hinsides ut, på en positiv måte. Den store så vi mesteparten av i Frankfurt for to år siden (se HER) , den lille har faktisk trekk fra el-eksperimentet E1 for nesten 20 år siden. 

Fronten, med ”nyrene” uthevet i blått og med et luftinntak som er erstattet av kølsvarte, blanke, kall det gjerne øye-epler, forteller både at her har du en ekte BMW og at vi snakker om en helt ny generasjon. 

Hekken, der blå lys markerer ytterpunkter døgnet rundt – (dagslysdekorasjoner med farget LED har ikke dere tenkt på – Audi!) etterlater heller ingen tvil om hva vi har her.

Anderledes
Interiørene er også – vi kan trygt kalle dem annerledes. Du sitter i en glassveranda, med vinduene helt ned til gulvet, og det eneste som kan distrahere inni er noen flate instrumentpakker som henger og svever i løse luften – ser det ut som.Uvirkelig.

Vi hadde to gode spørsmål, med tilhørende svar, på den topptunge pressekonferansen: ”Hvor mange biler som skal bygges?”

Svar: ”Det er det markedet som avgjør!

”Hvor mye har arbeidet med utvikling av disse bilene kostet, og hvor mye skal fortsatt investeres i prosjektet. Det er noe aksjonærene veldig gjerne vil vite”, kunne journalisten informere både direktør-panelet og oss om.

Der var styreformannen god: ”Det vet aksjonærene. BMW bruker 5-5,5 prosent av omsetningen til forskning og utvikling. Det tror jeg aksjonærene allerede vet”.

PR-apparat
Men toppen av uvirkelighet var allikevel da den tyske samferdselsministeren dukket opp og holdt en flammende pro-BMW tale. Dersom BMWs egen salgssjef, reklamesjef, markedssjef og PR-sjef hadde sunget i kor hadde de ikke kunnet etterlatt et sterkere reklamebudskap.

Attpåtil kunne han ”hilse fra hele Regjeringen og gratulere med disse fantastiske skapningene.” Søknad om ny stilling som neste styreformann?

Vi har riktignok hørt miljøvernminister Solheim være begeistret når han, nok en gang, har kjørt en eller annen el-bil, men dette var på et annet nivå.

Vi skal selvfølgelig fortelle mer om i-bilene i tiden som kommer, både i BIL og her på BilNorge, la oss i denne omgang avslutte med en kort gjennomgang av spesifikasjonene. 

Fakta BMW i 3
Mål:
385 x 154 x 201 cm (LxBxH)
Akselavstand:
257 cm
Vekt:
1250 kg.
Bagasjevolum:
ca. 200 l
El-motor:
125 kW/250 Nm
Toppfart:
150 km/t
Aks 0-60 km/t:
3,9 sek
0-100 km/t:
7,9 sek
80-120 km/t:
6,0 sek
“Normal” rekkevidde:
130 – 160 km
Ladetid:
100%: 6 timer - 80 %: 1 time

 

Fakta BMW i8
Mål:
463 x 128 x 196 cm (LxBxH)
Akselavstand:
280 cm
Vekt:
1480 kg.
Bagasjevolum:
ca. 150 l
Bensinmotor:
164 kW/300 Nm
El-motor:
96 kW/250 Nm
Toppfart:
Begrenset til 250 km/t
Aks. 0-100 km/t:
4,6 sek 
60-120 km/t:
4,0 sek
Sertifisert forbruk:
2,7 l pr. 100 km,
CO2:
66 g/km
Ladetid:
100%: 1t.45min.
El-rekkevidde:
ca. 35 km

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer