Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Som tredje variant i den nye SLK-familien lanseres nå nemlig SLK 250 CDI, og alle som kjenner Mercedes vet at de tre siste bokstavene betyr at dette er en bil med dieselmotor. Fri og bevare meg! tenker du kanskje. Men mange setter pris på det solide dreiemomentet en dieselmotor har som sin force. Og selv om det neppe har stor betydning i denne klassen, er det også en del som lar seg friste av lavt forbruk. SLK 250 CDI har en firesylindret motor med et slagvolum på 2143 ccm. Den byr på 204 hk, hvilket høres akseptabelt ut. Men mer interessant er et dreiemoment på hele 500 Newtonmeter over et stort register. Standard girkasse er 7G-Tronic Plus automatkasse, men neste år kommer også en 6-trinns manuell kasse til de som foretrekker å styre stikka selv. Den som tror diesel betyr sinke, bør få med seg at 0 til 100 km/t er oppgitt til 6,7 sekunder og potensiell toppfart til 243 km/t. Legg til at den akselerer fra 80 til 120 km/t på 4,3 sekunder - ypperlig for kjappe og trygge forbikjøringer - så begynner skeptikerne å skjønne at diesel er ikke hva det en gang var. De som er opptatt av lommebok eller miljø, vil sikkert være fornøyd med et snittforbruk på 0,49 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 128 g/km. I en sportsbil. Viktige bidragsytere i så henseende er fjerde generasjon common-rail med et trykk på 2000 bar, presis timing av innsprøytingen og totrinns turbo. I tillegg er SLK 250 CDI, som sine tre bensindrevne søsken, utstyrt med stopp/start som standard. Utseendemessig skiller ikke dieselutgaven seg ut fra bilene med bensinmotor. Lydbildet sier derimot Mercedes ikke et ord om, men de har kanskje funnet på noe smart i den avdelingen også.
|