Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volkswagen-konsernet har forståelig nok ønsket minst mulig kannibalisering, det er nok en av grunnene til at Golf cabriolet har latt vente på seg. Bortsett fra grillen og interiøret er det nemlig lite som skiller VW-nykommeren fra Audi A3 cabriolet. Både akselavstanden og utvendig lengde er nøyaktig like på de to. LES: Vår prøvekjøring av Audi A3 Cab Med stofftak, bensinmotor, manuelt gir og fire seter har Golf egentlig alt man forventer av en klassisk cabriolet. Det er lenge siden sist en ny Golf med canvas-cabriolet rullet ut fra fabrikken. I mellomtiden har jo Eos med ståltak stått på plakaten, men den norske Volkswagen-importøren satser nå bare på Golf når det gjelder takløst – i hvert fall inntil den nye Beetle eventuelt blir tatt inn i cabrioletversjon. Motordrevet tak Mens en cabriolet med ståltak trenger drøyt 20 sekunder for å folde det opp fra eller ned i bagasjerommet, nøyer Golfen seg med under halvparten av tiden. Du kan også gjøre jobben mens du kjører, bare hastigheten holder seg under 30 km/t. Dessuten påvirker ikke stofftaket volumet i bagasjerommet – bagasjeplassen i Golf er den samme uansett om taket er oppe eller nede. BILTEST: Audi A3 møter BMW 120i Cab Harald A. Møller AS har satt to bensinmotorer og én dieselmotor på menyen: 1,2-liter TSI med 105 hk, 1,4-liter TSI med 160 hk samt 1,6-liter TDI med 105 hk. Vi kjører her den minste bensinmotoren som er kombinert med sekstrinns manuell kasse. Krever turtall Det betyr at bilen er ganske så kvikk under akselerasjon fra stillestående – da holdes jo turtallet oppe. 11,7 sekunder fra null til hundre er ikke avskrekkende med så beskjeden motor. Den sliter mer under mellomakselerasjon når turtallet er moderat, for eksempel fra 70 til 100 i femtegir, en øvelse som vi ikke klarte å klokke inn på bedre tid enn 12,1 sekunder. Det betyr at du bør jobbe litt med girspaken under forbikjøring på landeveien. Skjulte veltebøyler De tidligere ukledelige ”targa-bøylene” er borte, og nå er veltebøylene skjult bak setene. De skytes ut i løpet av 0,25 sekunder når det er behov, det vil si når bilen er i ferd med å tippe rundt, eventuelt samtidig med at kollisjonsputene løses ut. Støy er heller ikke noe tema her. Med vindskjermen montert over baksetet og siderutene oppe, er lydnivået akseptabelt – og det er nesten trekkfritt. Støyen kommer fra trafikken utenfor. Det er problemfritt å føre en samtale med medpassasjeren i motorveihastigheter. Intet pakkesel For eksempel kan den todelte bakseteryggen legges ned slik at volumet blir mer fleksibelt, selv om åpningen til baksetet er ganske trang. Dessuten er nyttelasten 429 kg, og hvis du skulle ha behov for å bruke denne Golfen som trekkvogn, er tillatt tilhengervekt 1200 kg. Til sammenligning har Renault Mégane CC med 1,5-liter dieselmotor med 110 hk en maksimal nyttelast på beskjedne 289 kg samtidig som maks tilhengervekt er 750 kg. Sportsseter foran og vindskjerm hører til standardutstyret. Vår prøvebil er satt opp med en del ekstrautstyr, hvor adaptive bi-xenonlykter med LED kjørelys er den dyreste enkeltposten. Andre detaljer er skinninteriør, p-sensorer foran og bak samt sportspakke med 18-tommers felger.
Konkurrenter: Peugeot 308 CC, Renault Mégane Coupé-Cabriolet, Audi A3 cabriolet, BMW 1-serie cabriolet.
|