img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Fornyet klassiker for folk flest
NETTKJØRT: Med sommersesongen i bakspeilet – men i tide til entusiastenes vinter-cabriolet-sesong – er den åpne versjonen av Volkswagen Golf her.

Volkswagen-konsernet har forståelig nok ønsket minst mulig kannibalisering, det er nok en av grunnene til at Golf cabriolet har latt vente på seg. Bortsett fra grillen og interiøret er det nemlig lite som skiller VW-nykommeren fra Audi A3 cabriolet.

Både akselavstanden og utvendig lengde er nøyaktig like på de to.

LES: Vår prøvekjøring av Audi A3 Cab

Med stofftak, bensinmotor, manuelt gir og fire seter har Golf egentlig alt man forventer av en klassisk cabriolet.

Det er lenge siden sist en ny Golf med canvas-cabriolet rullet ut fra fabrikken. I mellomtiden har jo Eos med ståltak stått på plakaten, men den norske Volkswagen-importøren satser nå bare på Golf når det gjelder takløst – i hvert fall inntil den nye Beetle eventuelt blir tatt inn i cabrioletversjon.

Motordrevet tak
Som cabriolet betraktet er Golf ganske så rask. Ikke når det gjelder akselerasjon med denne minste motoren, men når vi snakker om åpne- og lukketid på det motordrevne taket.

Mens en cabriolet med ståltak trenger drøyt 20 sekunder for å folde det opp fra eller ned i bagasjerommet, nøyer Golfen seg med under halvparten av tiden. Du kan også gjøre jobben mens du kjører, bare hastigheten holder seg under 30 km/t.

Dessuten påvirker ikke stofftaket volumet i bagasjerommet – bagasjeplassen i Golf er den samme uansett om taket er oppe eller nede.

BILTEST: Audi A3 møter BMW 120i Cab

Harald A. Møller AS har satt to bensinmotorer og én dieselmotor på menyen: 1,2-liter TSI med 105 hk, 1,4-liter TSI med 160 hk samt 1,6-liter TDI med 105 hk. Vi kjører her den minste bensinmotoren som er kombinert med sekstrinns manuell kasse.

Krever turtall
Dette er riktig valg hvis du vil holde prisen nede, men vær oppmerksom på at motoren må ha turtall for å vise sitt beste – den har ikke mye å by på når turtallet synker under 1500 o/min.

Det betyr at bilen er ganske så kvikk under akselerasjon fra stillestående – da holdes jo turtallet oppe. 11,7 sekunder fra null til hundre er ikke avskrekkende med så beskjeden motor.

Den sliter mer under mellomakselerasjon når turtallet er moderat, for eksempel fra 70 til 100 i femtegir, en øvelse som vi ikke klarte å klokke inn på bedre tid enn 12,1 sekunder. Det betyr at du bør jobbe litt med girspaken under forbikjøring på landeveien.

Skjulte veltebøyler
Sikkerheten er godt ivaretatt med kollisjonsputer foran og på sidene samt knekollisjonspute på førersiden.

De tidligere ukledelige ”targa-bøylene” er borte, og nå er veltebøylene skjult bak setene. De skytes ut i løpet av 0,25 sekunder når det er behov, det vil si når bilen er i ferd med å tippe rundt, eventuelt samtidig med at kollisjonsputene løses ut.

Støy er heller ikke noe tema her. Med vindskjermen montert over baksetet og siderutene oppe, er lydnivået akseptabelt – og det er nesten trekkfritt. Støyen kommer fra trafikken utenfor. Det er problemfritt å føre en samtale med medpassasjeren i motorveihastigheter.

Intet pakkesel
Et bagasjerom på 250 liter betyr at Golf cabriolet ikke er noen lastebil, men et par detaljer gir likevel stjerne i margen sammenlignet med noen andre cabrioleter.

For eksempel kan den todelte bakseteryggen legges ned slik at volumet blir mer fleksibelt, selv om åpningen til baksetet er ganske trang.

Dessuten er nyttelasten 429 kg, og hvis du skulle ha behov for å bruke denne Golfen som trekkvogn, er tillatt tilhengervekt 1200 kg. Til sammenligning har Renault Mégane CC med 1,5-liter dieselmotor med 110 hk en maksimal nyttelast på beskjedne 289 kg samtidig som maks tilhengervekt er 750 kg.

Sportsseter foran og vindskjerm hører til standardutstyret. Vår prøvebil er satt opp med en del ekstrautstyr, hvor adaptive bi-xenonlykter med LED kjørelys er den dyreste enkeltposten.

Andre detaljer er skinninteriør, p-sensorer foran og bak samt sportspakke med 18-tommers felger.

FAKTA VW Golf cabriolet 1.2 TSI

Motor:

4-syl. bensin, 1197 ccm

Effekt:

77 kW (105 hk) v/5000 o/min.
175 Nm v/1550-4100 o/min.

Mål:

425 x 178 x 142 cm (L/B/H)

Akselavstand:

257,8 cm

Bagasjevolum:

250 liter

Egenvekt m/fører:

1421 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,7 sek.

Toppfart:

188 km/t

Snittforbruk:

0,57 l/mil

CO2-utslipp:

132 g/km

Pris fra:

kr 311.950

Pris som prøvekjørt:

kr 365.470

Konkurrenter: Peugeot 308 CC, Renault Mégane Coupé-Cabriolet, Audi A3 cabriolet, BMW 1-serie cabriolet.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer