Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi kommer til å få se mange overdådige konseptbiler i Frankfurt. Og svært mange av de som har kommet sent til den store Kina-bonanzaen gir inntrykk av at den vil vare evig, og viser forslag på hvordan også de kan vokse seg opp noen segmenter. Kia er en av dem, og de har vært greie nok til å slippe bilder med en gang, ikke først erte oss med noen uklare tegninger. På den måten går de kanskje glipp av litt ekstra oppmerksomhet, men de gir meg i hvert fall muligheten til, med en gang, å si at dette er jeg ikke helt sikker på. Jeg gleder/gruer meg til å se hvordan det gjør seg i virkeligheten når teppet trekkes til side om to ukers tid. Tre ting For det første synes jeg det smaker litt for mye av Jaguar/Aston Matin/Lagonda tenking. Det er en profil som jeg synes blir forholdsvis etablert nå. For det andre synes jeg behandlingen av flatene, de store sidene, er enda kjedeligere enn det designsjef Peter Schreyer gjorde da han dirigerte Audis såkalt Bauhaus-periode – som jeg kalte copy/paste. Og for det tredje synes jeg verken de tunge, svarte profilene nederst på karosserisidene, eller antydningene av Zagato-bobler på taket var spesielt spennende. Men det jeg liker minst var at det var så lite nytt her. En konseptbil skal flytte grenser, hvis du med en gang du ser den synes du møter en gammel bekjent, til og med en du ikke er spesielt begeistret for, da er noe galt. Men så til det positive. Bakhjulsdrift Kia gir nesten ingen informasjoner om dette forslaget. Det har ikke en gang noe navn. Men de forteller at den har fire seter (meget luksuriøse går jeg ut fra) og at den er bakhjulsdrevet. Da har vi i det minste fått en antydning av at de er på vei inn i nye deler av markedet. Hyundai har jo noen bakhjulsdrevne biler som Kia selvfølgelig har adgang til. Men det er en adgang de til nå ikke har benyttet seg av, de eneste Kiaene som har vært bakhjulsdrevne i nyere tid, er de som også er forhjulsdrevne. Eller sagt på en annen måte: dersom en Kia ikke er forhjulsdreven er den en 4x4. Bakhjulsdrift er ikke bare ny teknologi, med nytt tankesett for designerne, det er også en ny form for markedstenking og markedsføring. Og det applauderer jeg, at Kia er på vei dit også. Men hvis du går tilbake i BilNorge-arkivet og sjekker ut for eksempel Naimo eller Pop vil du skjønne hva jeg mener med at Peter Schreyer og hans menn har gjort mer originale ting enn dette. Men, på den annen side, dersom det er kineserne man henvender seg til er kanskje ikke poenget å være original?
|