img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Endelig: Ny Porsche 911
I dag kan vi endelig presentere de første offisielle bilder av neste Porsche 911, etter år og måneder med stadig tettere lekkasjer og spionbilder.

Vi presenterte spionbilder og mange detaljer om nye 911 med kodenavn 991 for to uker siden.

LES MER HER

I dag bekrefter Porsche at den skal debutere på Frankfurt-utstillingen i september og at den er leveringsklar i begynnelsen av desember. Utålmodige kunder kan legge inn sin ordre allerede fra 1. september.

Klassisk
48 år er gått siden første generasjon 911 så dagens lys, og nå står en helt ny bil klar. Den er lett gjenkjennelig som 911 på sine karakteriske former med en lav silhuett, spennende kontur og brede skjermbuer, men skiller seg fra forgjengeren i en rekke detaljer.

Akselavstanden er strukket med 100 mm, og sporvidden er økt. Kombinert med sportslige felger og hjul (inntil 20 tommer) og at bilen er 11 mm lavere, gir det den et enda mer sportslig uttrykk. De ytre målene er i hovedsak videreført, uten at vi foreløpig har fått alle detaljer.

Den ekstra sporvidden og en lav fanger med store luftinntak gir inntrykk av at nye 911 ligger nærmere veibanen enn tidligere modell.

Slanket og stivet opp
De utvendige speilhusene er flyttet ned på selve dørbladet, i stedet for å sitte i trekanten i fremre kant av sidevinduet hvor de satt tidligere. Dette har ifølge Porsche både designmessige og aerodynamiske fordeler.

Det nye karosseriet er konstruert i en kombinasjon av aluminium og stål. Det bidrar til en vesentlig del av den totale vektreduksjonen på 45 kg, samtidig som det bedrer stivheten i konstruksjonen.

Aerodynamisk optimalisering, inkludert en bredere, variabel hekkspoiler, sørger for at 911 får bedre marktrykk samtidig som den opprettholder en god Cd-verdi.

Førerfokus
Interiørdesignerne hentet inspirasjon fra den 10 år gamle superbilen Carrera GT, noe som betyr en enda mer førerorientert utforming med en midtkonsoll som stiger i forkant og en høyt montert girspak/-velger tett ved rattet – en kjent layout innen motorsport.

Ellers finner du klassiske Porsche-spesialiteter, som et instrumentpanel med fem runde klokker - med turtelleren i sentrum – og tenningslåsen på venstre side av rattet. Sistnevnte ble innført for å forenkle de klassiske Le Mans-startene.

Det er Carrera og Carrera S som er først ute i ny drakt, og felles for begge er at de får bedre prestasjoner samtidig som forbruket er kuttet – vanligvis en selvmotsigelse, men noe vi har blitt vant til i bilindustrien de senere årene.

Alle Carrera-utgaver får et snittforbruk på under literen på mila, noe som tilsvarer kutt på opp til 14 prosent. Blant faktorene er blant annet auto stopp/start og en ny 7-trinns manuell girkasse – verdens første, ifølge Porsche.

Selvsagt kan du også utstyre 911 med Porsches dobbel clutch kasse, PDK.

Under literen
 En nyutviklet elektromekanisk servostyring skal sørge for karakteristisk Porsche-presisjon og følsomhet i styringen, den medvirker også til redusert drivstofforbruk.

Porsche 911 Carrera har en 3,4-liters boxermotor som yter 350 hk. Med PDK girkasse har bilen et snittforbruk på 0,82 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 194 g/km.

En 911 Carrera S henter ut 400 hester fra sin 3,8-liters boxermotor. Men også her er forbruket spiselig – 0,87 liter på mila, 14 prosent mindre enn forgjengeren trass i 15 ekstra hester.

Begge modeller får bedre aks-tider enn forgjengerne. En 911 Carrera S med PDK gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder mens en 911 Carrera bruker 4,6 sekunder på samme øvelse.

Men ifølge Porsche er det ikke bare tekniske data som er forbedret. Økt akselavstand, bredere sporvidde, lavere vekt, stivere karosseri og elektromekanisk servostyring skal sørge for enda bedre kjøreegenskaper – noe vi nok snart skal få testet ut i praksis.

SE VIDEO:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer