Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ingeniørene hos AMG har gjort en fantastisk jobb på motorsiden. Dette er den kraftigste SLK noensinne, utstyrt som den er med en 5,5-liters V8 som yter hele 422 hk. Maks dreiemoment er 540 Newtonmeter ved 4500 omdreininger. Omsatt til ytelser betyr det 0-100 km/t på 4,6 sekunder og en toppfart som er elektronisk begrenset til 250 km/t. LES OGSÅ: Roadster på diesel På tross av økte ytelser har AMG greid å redusere forbruket med hele 30 prosent fra forgjengeren. Snittforbruket ligger på 0,84 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 195 g/km. Det er meget respektabelt for en kraftpakke som denne. Motoren med betegnelse M152 er basert på M157 som benyttes i E 63 AMG, CLS 63 AMG, S 63 AMG og CL 63 AMG. Mange av komponentene er de samme, men AMG har utviklet nye luftinntak, nytt topplokk, modifisert ventilstyringen og oljesirkuleringen. SLK 55 AMG er utstyrt med AMG sportsunderstell med Direct Steer og 3-trinns ESP stabilitetskontroll. Bremsene er spesialtilpasset høye ytelser. Entusiaster får også tilgang til en spesialversjon – SLK 55 AMG “Edition 1”. Utseendemessig skiller AMG-utgaven seg ut med spesialfelger, et AMG styling kit med spoilerleppe og to doble, forkrommede eksosrør som leverer en herlig V8-symfoni. Standard girkasse er AMG Speedhift Plus 7G Tronic. De som velger “Edition 1” får en rikholdig pakke med ekstrautstyr, som spesiell lakk, felger i f.eks, matt sort, eksklusivt totonet lærinteriør osv.. Vindusrammen er kledd i Alcantara og det er flere detaljer i carbonfiber. For bare å nevne noe. I Tyskland får SLK 55 AMG en prislapp på 72.590 euro mens Edition 1 koster €85.520. Skal du ha den på norske skilter må du nok regne med å bla opp nærmere to millioner kroner.
|