Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hvis du skulle velge deg den Mercedes med de fleste nye komponentinnslagene - hva skulle du valgt da? S-Klassen? En av de nye sportsmodellene? Kanskje noe fra AMG? Feil. Ifølge Daimler har det aldri vært noe modell med så mange nye biter som i den kommende B-Klassen. Nå er de offisielle bildene her, de første data og bilen skal stå i Frankfurt om et par ukes tid. Men samtidig er det litt ironisk at i serien av de norske Mercedes-selvskryt-annonsene, er det bare et par uker siden vi igjen kunne lese hvor genialt det doble gulvet i de avanserte A- og B-klassene var. Konvensjonell I Gulvavdelingen er den nye bilen fullstendig konvensjonell. Men ellers byr den på detaljer av interesse. Den står altså på en fullstendig ny plattform som også skal bære A-Klassen til sin tid, og en rekke andre forhjulsdrevne derivater. Den blir drevet av en flunkende ny familie firesylindrede motorer, direkteinnsprøytning og turbo, både diesel og bensin, og byr på en ny sekstrinns manuell eller en syvtrinns dobbel-clutch affære med stopp/start og regenerativ bremsing. Pluss en liste over hjelpe- og sikkerhetssystemer så lang som herfra og til nærmeste Mercedes-forhandler. Mange av hjelpemidlene støtter seg på et finurlig radar-system Utvendige mål, i den grad det er viktig, er på 436 x 179 x 156 cm, men med enorm innvendig plass, sier de som har målt den. Det betyr ni cm lenger, litt bredere og noe lavere enn dagens modell. Ny design At bilen er blitt fem cm lavere enn forgjengeren gjør jo også sitt, men argumentet om at setet er 86 mm lavere enn på den gamle – for å gjøre inn og utstigning enklere – blir jo litt latterlig med tanke på hvor lenge vi har hørt om dobbeltgulvets velsignelser. Dessuten kan jeg ikke huske at det var vanskelig å finne plass i den gamle – snarere tvert i mot. Aerodynamisk Selv om C-Klasse coupé er nede på 0,24, var nok den enklere å nå (større bil) samtidig som totaleffekten er dårligere fordi frontarealet er større (og luftmotstand får du et inntrykk av ved å gange Cw-kvotienten med frontarealet). Innvendig byr bilen på ganske mange fleksible løsninger, der bagasjerom-volumet varierer fra 488 til 666 liter avhengig av hvor fleksibel man velger å være. Ved hjelp av EASY-VARIO-PLUS … (Hvem i all verden finner på slike navn? Hvem i all verden bruker dem? Og finnes det kunder som forteller naboen at ”Nå har jeg kjøpt en B-Klasse med EASY-VARIO-PLUS”?) … er det visst også mulig å holde orden på interiøret slik at det blir bedre egnet til å frakte ting i. Mange valgmuligheter Hva kan den siste by på som de andre, ikke en gang den eksklusive, ikke har? Dashbord-designen viser imidlertid at nå er Mercedes på vei tilbake til noe meningsfylt der også. Gørrkjedelig, kan man vanskelig kalle dette. Dessuten er det forskjellige grader av finish her også – skinntrukket dersom du ønsker, for eksempel. Mercedes har mye å fortelle om hvor bra disse bilene er å kjøre. Men akkurat den avdelingen kan vi jo holde oss unna til vi har kunnet gjennomføre de første prøvekjøringene selv. Men er kjøreegenskapene like imponerende som listen over det de kaller demokratiseringsinnsatsen, vil jeg være imponert. (Det de mener er at elementer, elektriske hjelpemidler for eksempel, som tidligere bare var tilgjengelige for overklassen, nå er tilgjengelige i dette segmentet. Og det er jo demokratisk i ren sosialdemokratisk forstand.) - Pre Safe (Radarbasert) - Collision Prevention Assist - ABS - Adaptive Headlamp Assist - Blind Spot Assist and Lane Keeping Assist - ATTENTION ASSIST (standard) - Speed Limit Assist (speed limit sign recognition) - Active Parking Assist - Brake HOLD function - Hill Hold function - LINGUATRONIC - Reversing camera - DISTRONIC PLUS - Command on-line Og dette er bare litt. Nye motorer Det eneste vi kan tilføye er at med bensin i tanken, leveres bilene i første omgang med en 1,6-liters firer med enten 122 eller 156 hk. 200 eller 250 Nm, avhengig av versjon, leveres allerede fra 1250 omdreininger, så den eneste grunnen til at du ikke kan nøye deg med en tretrinns kasse er at den må vise gode resultater på kjøresyklusen. Den nye dieselen har et tredje generasjons common-rail innsprøytningssystem som du har hatt på de større modellene en stund. 1,8 liter snakker vi om med enten 109 hk og 250 Nm eller 136 og 300 Nm. Sikkert veldig nøysomme alle sammen. Den norske importøren lover at bilen skal være på plass i november, og innen den tid kan vi nok fortelle deg mye mer om den nye kompakt-Mercedesen. Pris for eksempel. Og litt om hvordan den oppfører seg. Toppåret for B-Klasse var 2007, med litt over 1250 solgte eksemplarer. Det er ingen grunn til at den nye ikke skal kunne banke den rekorden.
|