Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fellesnevneren for Sbilene fra Audi er at de ikke akkurat viser det utenpå at de er hverdagsracere. Man må se godt etter, og vite hva man skal se etter for å avsløre disse familievennlige fartsfenomenene. Fellesnevneren for Snyhetene Audi skal vise i Frankfurt er en nyutviklet fire liters V8-motor, som de sier er et glimrende eksempel på downsizing. Hvis en 4-liters V-åtter er downsizing, vil jeg helst ikke vite hva upsizing er. Twin turbo hører med til oppskriften, og de er også utstyrt med et motorstyresystem som kutter ut halvparten av sylinderne når det ikke er behov for alt den kan by på. Oppskriften er sikkert skreddersydd for laboratoriestene og kjøresykluser og er selvfølgelig med på å senke forbruket med inntil 25 prosent sammenliknet med eldre utgaver. Av en eller annen grunn er det først når sylindrene sjaltes ut at et annet av Audis morsomme tricks presenteres. Da aktiveres nemlig noe de kaller Active Noise Cancellation – et system Lotus jobbet med for mange år siden, og som de til og med klarte å få Volvo til å demonstrere. Systemet kan godt kalles en motlyd-generator. Mikrofoner fanger opp ulåt og sender ut tilsvarende ulåt, men med motsatte svingninger. Dermed vil to støykilder møtes og tilhørelatende utligne hverandre. Morsomheter med lyd fortsetter de for øvrig også å bedrive i Seksos-avdelingen. Der har de montert et slags orgel, men ventilene åpner og lukker seg uten noen organist til stede – det er belastningen på motoren som bestemmer hvilken toneverdi Seksosen skal ha. Det etterlater faktisk et ganske spennende lydinntrykk, selvfølgelig uten at man bryter noen støyforskrifter. De Smodellene som tar del i den nye S-orgien er Sseks, Ssju Sportback og Såtte. Alle får de samme designdetaljene som gjør at kjennere kan avsløre dem. Andre spoilere i front, annen grill med vertikale Skromlister og speilhus i børstet aluminium. To ovale eksosrør og diffusor gjør det kanskje enklere å se forskjellen bakfra, særlig fordi det også står et eget Semblem på bakluka. Spesielle bremsekalipere med Slogo er også et signal. Innvendig er det først og fremst instrumentene som er litt annerledes enn i de normale modellene, og selvfølgelig finner du en rekke Smerker i for eksempel setene. Sekserne, også Savanten har 420 hester fra den nye V-åtteren og et dreiemoment på 550 Nm fra 1400 omdreininger og nesten helt til i overimorgen. 7-trinns Stronic girkasse og 4hjulsdrift sørger for kraftoverføringen. Bilene presser seg under 2000 kg (1895 og 1950 kg) og er vel med på å få laboratorieforbruket under 1 liter/mil. Listen over standardutstyret er lang, adaptiv luftfjæring eller lydanlegg med ti høyttalere for eksempel. Men allikevel er det Sekstra-muligheter, som keramikk-bremser og sportsdiff, dersom du er virkelig hard core. Ssju Sportback har samme motor og omtrent samme prestasjoner som Ssekserne: 250 km/t før du tar vekk sperren, og rett under fem til hundre. Og samme temaer på utstyrlisten. Og lanseres på samme tid: våren 2012 Såtte betgnes selvfølgelig som Sflaggskipet blant eSSene. Det er her vi er oppe i 520 hester og hele 650 Nm på et litt trangere turtallregister. Null til hundre kan gjøres på 4,2, men fremdeles stanses toppfarten på 250. Og som basis for avgiftene fortelles det om 1,02 liter/mil. (I forhold til Sforgjengeren: 70 hk mer men 23 prosent lavere forbruk!) Her har forresten Sgirkassa åtte trinn, slik det høver seg for en Åtter med VeÅtter og vekten er ikke særlig mye høyere enn for Skollegaene: 1975 kg. Men dersom man utnytter ekstra-tilbehør-listen, for eksempel med alle 19 høyttalerne og alle 1400 Wattene fra Bang og Olufsen tipper du nok for to tonn. Vi vet jo at Audi kommer med mange andre nyheter til Frankfurt, men akkurat denne Sfamilien er vel noe av det som er med på å vedlikeholde produsentens renommé som leverandør av virkelig potente biler med en diskret, avmålt tilstedeværelse. Disse bilene skryter ikke, men de leverer. Sgarantert.
|