Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Forrige gang vi skrev om dem het bilen Ë. I dag heter den Yo – det er visstnok det samme. Men der den står i Frankfurt blir det vel enklere å kalle den ”Jo” enn ”E-med-tødler”, og det kommer nok til å bli litt snakk om den, for på den standen kommer de til å vise en konseptbil som jommen har funnet enda en løsning på dørproblemet. Vi har dører hengslet i forkant, i bakkant, skrått foran slik at den åpner som et blad på en saks, eller festet i taket, slik at det blir som en vinge. Og selvfølgelig har vi en rekke former for skyvedører – men innvendige skyvedører som skyves så langt tilbake at de kryper ut av taket er nytt. Og kommer sikkert til å vekke interesse – det er ikke så mye annet morsomt å filme der. Bakgrunnen kan du lese om her, og de siste meldingene fra Yo-Auto LLC er at de har mer enn 100.000 bestillinger (og de har dratt ut data fra bestillingslisten: gjennomsnittalderen på dem som er interessert er 33 år, 84 prosent bestiller cross-overen, 14 prosent microvan og 2 prosent ë-van. Dessuten er 7,25% fra Sibir). Nå er jo ikke noen av disse detaljene bevis for at det virkelig blir noen bil, men de har en timeplan som virker troverdig. En stor avtale om bygging av ny fabrikk i et planlagt bil-cluster i St. Petersburg forteller om to fabrikker. Første del av bilfabrikken skal være klar 1. september 2012 og ha kapasitet for 45.000 biler – og da snakker vi de tre modellene vi allerede har sett fantombilder av. De bygger alle på samme plattform, bare målene endrer seg. Så kommer det en stor lastebilfabrikk måneden etter. Den bilen heter Yarovit, og der er kapasiteten 6.000 biler i året. Fabrikkene skal etter planen bygges ut slik at kapasiteten dobles begge steder. I Frankfurt skal vi få se alle de planlagte produksjonsmodellene, pluss døra-spessial som – presiseres det – er en ren konseptbil. Jeg vet litt mer om hvorvidt jeg tror på dette prosjektet om noen dager. SE DE SNODIGE DØRENE PÅ VIDEO:
|