img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Siste gang, Frankfurt ”gratis”?
Frankfurt 14 ½ time som vanlig de siste 50 årene. Men noe er i ferd med å forandre seg. Neste gang benytter jeg kanskje ikke motorveiene gratis.

 De siste bompengene betalte jeg ved Svinesund. Jeg hadde vært ute på Snarøya og hentet noen saker, så først betalte jeg for å krysse grensen mellom Bærum og Oslo. Så betalte jeg for å komme inn i Oslo. Så betalte jeg for å komme forbi Moss, og så over Svinesund.

Etter det var det svenske motorveier (i stor grad bygget for EU-penger – distriktsutbyggingsmidler for fjerne områder) som nesten bare benyttes av nordmenn, i hvert fall ned til Uddevalla.

Så fergen for å puste ut med en kopp kaffe og to røde pølser (jeg håper fargestoffene er svært skadelige, slike finnes jo snart ikke mer) så 20 mil danske motorveier, førsteklasses, til og med rundt Køben er det sømløst nå og mange steder leker de seg med 130 km/t igjen.

Så en lang ferge til Puttgarden, med et lettere varmt måltid. Og etter de første 50 km landevei, er det fantastiske motorveier derfra og helt ned til Frankfurt.

Kjør nedover på natta så blir det ikke stopp langs arbeidsområdene heller – 110-120 i snitt er slett ikke krevende, bare behagelig.

Og bare ett stopp mellom Puttgarden og Frankfurt. For å fylle.

Gran Turismo har fått et nytt innhold. Det er mange biler som har kalt seg GT – Grand Touring, Gran Turismo eller hva det skal bety, men de aller fleste jeg har kjørt har misset GT-egenskapene på ett vesentlig område.

De har krevd hyppige tank-stopp. Ikke fordi de hadde små bensintanker (noen Maserati og Jaguar hadde sågar to, men hva hjelper det når tankmåleren beveger seg like fort som turtelleren – men bare i en retning?)

Nå kjører jeg en Hyundai i40, og da jeg startet sto det at det var nok diesel til 955 km. Det stemte jommen – og det var godt sønnafor Frankfurt.

Da jeg fylte opp der sto det at dette skulle rekke til 999 km (har ikke displayet fire siffer?). Det betyr at jeg bare behøver å fylle en gang til før jeg er i Oslo igjen. Det kaller jeg VIRKELIG Gran Turismo i virkelig betydning.

Men det var ikke det. Det var tanken på bompenger. For lastebilene har lenge betalt (satellittovervåkede) bompenger på tyske motorveier. Alle veikroer har automater der du oppgir data på det du kjører og kjører og kjører med, for så å putte kredittkortet i sprekken.

Og nå er det igjen krefter som vil ha det for personbiler. Ikke underlig, alle naboene har det – i hvert fall naboene i syd. Sveits, Frankrike, Østerrike – og selvfølgelig Italia. Derfor er spørsmålet blitt et tysk nord/syd stridsspørsmål. De i syd, som er vant til å betale det, vil ha det. De i nord sier nei.

Og når det gjelder partier er det også delt. CSU Kristelig-sosialistene vil ha det, CDU (Angela Merkels parti) har definitivt ikke bompenger som et prosjekt.

Men nå har CSU utarbeidet en plan, 100 euro per år, men for at tyske bilister ikke skal bli skadelidende, skal bilskatten ned med tilsvarende sum. Dette kan riktignok være i strid med EU-forskrifter, men de kjører på allikevel.

Og deler av Angela Merkels parti begynner å sprekke. Både i Hessen og Baden Württemberg sier lokale CDU-topper at de er for.

De eneste som nå ser ut til å være konsekvent imot, er ADAC, den store tyske bilistorganisasjonen – og man skal ikke late som om de har null politisk innflytelse og makt.

Også den tyske samferdselsministeren sier ja – dette er tross alt en koalisjon, og Peter Ramsauer er en CSU-mann.

Men om han og de andre har regnet på det, vet vi ikke ennå. Der Spiegel har sett på tallene og regner med at bompengene kan innbringe 300 millioner euro.

Men først skal de avregnes mot skattelette, så skal byråkratiet ved kompensasjon og innkreving og kontroll regnes inn. Kanskje det blir et pluss/minus null-regnskap? spør ukebladet.

Selv tør jeg ikke tippe på noe utfall. Jeg sitter her og nyter min siste tradisjonelle gratis motorveitrip til Frankfurt-utstillingen. Og blir den neste like gratis, tross alt, er det jo bare å juble.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer