img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
50 bilder i galleri
Show for folket
Kvelden før den første pressedagen her i Frankfurt inviterte nok en gang VW-gruppen til fesjå for å gi oss det de kaller «et informasjonsforsprang».

Informasjonsforspranget er vel mest et påskudd. For når det samles til en blanding av sirkus, pyroshow og nyheter er bortimot 2000 mennesker til stede – riktignok er nok bare rundt halvparten journalister, men likevel er det en grei måte å suge til seg noen nyheter.

Up! and go
Volkswagen åpnet showet selv, og innhyllet i røyk føyk det småbiler rundt på den store gulvflaten. Det handler selvsagt om småbilen Up som kommer til Norge i mai neste år.

Bilen produseres i Bratislava og guttene med regneark i Harald A. Møller mener de kan selge 340 biler det første året den er på markedet.

Kanskje blir det enda mer spennende i 2013, da skal nemlig bilen komme i en helelektrisk utgave. Hva denne vil koste vet vi selvsagt ikke stort om, men Up med 60-hesters bensinmotor starter på 125.000 i innstegsversjonen. Da er en radarstyrt nødbremsfunksjon en del av standardutstyret.

Folk som reiser med tog til eller fra Frankfurts sentralstasjon, skal ikke være i tvil om at det er bilutstilling i by’n og hvem som ruler.

Volkswagen har overtatt nesten alt der, og dundrer på med up-reklamer. Noen ganske morsomme (”bare vindusplasser” for eksempel – det er jo ganske jernbanerelevant) mens andre krever for eksempel bibelkunnskap (”Med så mange Goliater, her har du en David”).

Det litt ironiske er at ved det største tårnet de hadde fått bygget utenfor stasjonen, var det også en iøyenfallende parkeringsplass for de ’flinke’. De virkelig miljøbevisste bilene. Og hva sto parkert der i all sin fargeprakt, i nattemørket. Jo – en Mitsubishi i-MiEV.

Ny Octavia
Så langt er den bare en konseptbil, men det er ingen tvil om at når Skoda nå viser sin MissionL, er den svært nær det en produksjonsklar ny Octavia vil komme til å bli.

Fortsatt holder Skoda seg trygt innenfor det vi kjenner fra før, samtidig som det absolutt er en vridning mot noe som fremstår som mer moderne i uttrykket – kanskje litt mer dynamisk, men for alt vi vet kan noe av dette flekke av før det blir ferdig til produksjon.

Fjesfiks
Det mest spennende fra Audi, tror vi i hvert fall, på denne bilutstillingen, er konseptbilen A2 – den ser ut som noe som faktisk kan fungere og ha noe for seg.

Like nyttig er kanskje ikke ansiktsløftet som A5 har fått. Vi skal ut å prøvekjøre denne om en ukes tid, så da kan du få et bedre svar på om det bare er kosmetikk for viderekomne, eller om det faktisk er gjort noe som også merkes når du kjører bilen.

Så vidt vi har klart å lese oss til handler det i all hovedsak om start/stopp, men vi lover å møte bilen med åpent sinn.

Merket som forsvant
Under Volkswagens tilsvarende evenement i Genève i fjor, fremførte de 80 år gamle Osamu Suzuki, Suzuki-sjefen, uten at navnene har noe med hverandre å gjøre, som et trofé. De skulle kjøpe aksjer hos hverandre, og så skulle de få til et lykkelig samliv.

Ikke ekteskap, men ganske fritt samliv. For eksempel skulle Zuki hjelpe VW å finne sin plass i India.

For noen måneder siden kunne Volkswagen fortelle at alle rykter om at samlivet holdt på å sprekke var det rene tøv. Sludder, sågar. Mens Suzuki selv fortalte japanske aviser at dette hadde så langt ikke ført noe bra med seg.

Og nå bekrefter VW splittelsen. ”Suzukis kjøp av Fiat-motorer hadde ikke vært en del av avtalens intensjoner” var visst årsaken.

Synd at ingen spurte hvor gamle Suzuki var denne gangen.

Ny 911
Porsche ble fremført som et fullverdig medlem av VW-gruppen, på linje med for eksempel Audi eller Skoda. På tross av at en melding sist torsdag om at den planlagte fusjonen igjen måtte utsettes.

Juridiske hindre måtte fjernes, umulig å si når sammenslutningen kunne skje, men antakelig ikke i år, men at man selvfølgelig holdt fast ved sammensveise-planene. Børsene reagerte spontant, Porsche raste 15, VW med innpå 7 prosent.

Det hele startet i 2008 da Porsche forsøkte å kuppe til seg hele VW-konsernet. Det ble slått tilbake, i stedet overtok VW halvparten av sportsbilprodusenten i 2009.

Fremdeles er det umulig å bli enige om verdien på den Porsche-delen som skal inn i selskapet og fremdeles sliter man med mulige rettssaker der ”gamle” Porsche kan beskyldes for markedsmanipulasjoner.

Men juridiske spissfindigheter hindret ikke at man kunne vise frem den nye 911 som vi får gleden av å kjøre i midten av november, og som dukker opp her i god tid til neste vårmønstring.

I anledning lanseringen rullet de inn hele historien med 911-modeller og viste nok en gang hvorfor originaler er nettopp det, og at selv om det er mesteren som kopierer seg selv, blir det ikke nødvendigvis alltid bedre.

Den nye ser absolutt lovende ut, og vi er ganske trygge på at den kjører enda bedre, men ikke mer sikre enn at vi ofrer oss og legger labbene på den så fort som overhodet mulig.

De lange navns aften
Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale, smak på det. Det er bare en måte å fortelle oss at dette er den mest ekstreme Gallardo noen sinne.

Selvsagt, som så ofte ellers når vi snakker «ny» Lamborghini handler det om noe som det ikke blir veldig mange av.

Bygget på basis av den svært suksessrike racerbilen fra serien som kalles Lamborghini Blancpain Super Trofeo. Den skal kun bygges i 150 nummererte eksemplarer.

Når vi sier bygget på, så mener vi det. Den nye Super Trofeo Stradale har samme tekniske basis som Gallardo Superleggera. Det betyr at man har hostet ut 562 hester av V10-motoren ved 8000 omdreininger, og momentet på 540 Nm ved 6500 o/min er sikkert heller ikke å forakte.

Kult for de som kan kjøpe en sånn bil er det også å merke seg at man har valgt å overføre samme tenningsrekkefølge som i racerbilen for å få frem den kule overlyden du hører i Super Trofeo-serien.

Girkassa er også den automatiskclutchende manuelle e-gir-kassa som betjenes med spaker bak rattet.

0-100 går unna på 3.4 sekunder og 200 nås etter 13,8. Toppfarten skal være 320 km/t.

Bugatti resirkulering
Det er ikke så alt formye å rulle ut av nyheter fra Bugatti.

Ikke at de bryr seg så mye om det, de lager bare en ny superdupersport, denne gangen i form av Veyron Grand Sport L'Or Blanc.

Her er det mulig å knuse både bil og porselen i en miks, uten at du må kjøre inn i Glassmagasinet for å gjøre det.

Bilen er nemlig et samarbeid mellom Königliche Porzellan-Manufaktur i Berlin, og skal være den første bilen i verden til å bruke porselen… merkelig at ikke noen har gjort dette allerede?

Årsaken skal være at Bugatti ønsket å se hvordan dette materialet kunne brukes i en superbil som skal gjøre 431 kilometer i timen – det er jaggu ikke lett å finne på noe nytt nå som det er bilutstillinger flere ganger i året.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer