Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De kaller den Concept You, av en eller annen grunn, og kjører på mange måter det samme luksusløpet som Universe (Shanghai, tidligere i år) demonstrerte. Masse godt håndverk som skal være med på å gi Volvo en aura av premium. Her er det igjen snakk om fire veldig individuelle seter alle kledd i det fineste skinn, krom-fritt selvfølgelig. Dørene er kledd innvendig i stoff som er vevet i Italia og designet av Oscar Jacobson som visstnok er et skikkelig motenavn (akkurat der mistet de meg) mens gulvene er av tre, akkurat som i et svensk hjem (!) og dekket av tepper fra Kasthall (der var jeg med igjen). Det er vel ikke så mye å si om utseendet, i hvert fall ikke fra bildene, kjent profil og en Volvo-front som blir stadig slappere og mer pregløs. Denne gangen er det lagt stor vekt på innvendig teknologi der smartpad’er (kan de byttes ut tro, eller er de også fast montert?) erstatter alt som heter brytere og knotter. Volvo snakker om fire hovedområder: en digital monitor for føreren, et headup display på frontruta, en berøringsskjerm høyt oppe på senterkonsollen og en til mellom baksetene. Rattet er også utstyrt med slike skjermer som du kan gi kommandoer fra. Et skjult infrarødt kamera registrerer øyets bevegelser i forhold til informasjoner som blir vist på frontruten, slik at du kan utføre oppgaver via det. Men det finnes også en annen sensor som følger dine håndbevegelser og som kan brukes som en trigger for kontrollsystemene i infotainment-avdelingen. Systemene reager forskjellig, og gir deg forskjellig tilbud avhengig av om det er føreren eller passasjerene som benytter pad’ene, og informasjoner fra førerens sentrale smartpad kan vises både på headup displayet og på skjermene som passasjerene kan betjene. Betryggende å vite, kanskje, at Internett bare er tilgjengelig for passasjerene når bilen beveger seg. Etter all denne omhyggelige informasjonen av hvordan moderne informasjonsteknikk kan bygges inn i en bil, skal det bli spennende å høre hvordan de ser for seg drivlinjen. Dieselhybrid kanskje, noe de (og Peugeot) foreløpig er ganske alene om. Nå er det på vei til utstillingen. To ting er jeg spent på: Er det flere nyheter som venter på å bli avslørt nå? Og hvordan ser de egentlig ut, alle de jeg til nå bare har sett på bilder? Så følg med, BilNorge gir deg nok mest denne gangen også.
|