Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Men da jeg antydet at da er de ikke noe mer enn en hvilken som helst tysk eller sveitsisk styling / trimmingssjappe ble det alvor. Fra et bakrom presenterte de Andrew Brown, Sales manager, som forklarte meg hva dette virkelig dreide seg om. Vi fortalte om den nye luksusnisje-engelskmannen for en ukes tid siden. (LES MER HER). Men dette blir noe HELT spesielt. Eterniti Hemera blir Verdens første Super-SUV – åpenbart. For selv om den ”er basert på VW-gruppens største SUV-plattform – den beste i bransjen” er omtrent alt nytt. Det vil nå nye høyder hva angår luksus, eksklusivitet og ytelse slik at denne bilen, lover Brown, kommer til å skape et nytt segment. Nå er ikke det karosseriet som vises i Frankfurt det endelige, blant annet kommer Eternitis helt egne LED frontlys og spesielle linser til å gi bilen et helt spesielt estetisk preg – lover han også. Så måtte jeg stole på ham når han fortalte at alle utvendige plater var nye – disse er nemlig fremstilt i karbonforsterkede komposittmaterialer. Og grunnen til at det ikke var noen vits i at jeg så på interiøret var at interiøret, som skal bli helt spesielt for Eterniti, er i sluttfasen av sin prototyp-testing, og skal vises frem senere i år. Meningen er i hvert fall at den bakre avdelingen skal få et utrolig luksuriøst limousinpreg, med to separate seter som kan sleides frem og nesten helt ned, i soveposisjon. Utsøkte materialer i all underholdnings- og informasjonsteknologi som kan skaffes. Halve poenger er åpenbart at Eterniti skal være befolket av de beste håndverkere, som i et eksklusivt miljø midt i London skal bygge en og en bil, men kunden stadig titter innom og ser på. Litt skinn over veggen og litt emalje i noen hyller antydet graden av eksklusiv luksus. Selskapet opererer med kjente navn på teknikk- og markedssiden, navn med historikk fra kjente merker og fra Formel 1 og Le Mans. De planlegger oppstart tidlig i 2012 og leverer den første bilen til sommeren. Prisen blir vel rundt 150.000 pund. Garanti- og servicearbeider skal skje i London, med en hente og bringe-tjeneste. I tillegg skal de ha den ”flyvende doktoren” som Rolls Royce aldri hadde, som kan gjøre krisejobber på stedet. I løpet av neste år skal de også åpne en Asia-hub i Hong Kong og senere skal det komme utstillingsrom i Tokyo og Tapei. Kina kommer i 2013, og da skal det komme enda en utgave av Hemera. De snakker også om en ekstrem sportsbil som man kan gjøre en Gallardo-aktig racingserie med. ”Men kanskje”, antydet jeg for mr. Brown, ”bør de først se å få den første Hemera på hjul”.
|