img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
A2 forsvarer allikevel navnet
Jeg var kritisk til Audis A2 da vi fikk den presentert som veldig elektroniske skisser. I virkeligheten, der den står i Frankfurt, er det en bil som er en virkelig stjerne.

Mange savner den opprinnelige A2, og mener at dette er et av de teknologiske høydepunktene hos Vorsprung durch Technik-selskapet i Ingolstadt.

Det er mye i den nye konseptbilen, som også er døpt A2, som vedlikeholder tradisjonen som teknologisk spydspiss.

LES OGSÅ: A2 blir anti-i3

Men først til utseendet, som jeg sammenlignet med et kjedelig kjøleskap. I virkeligheten er dette blitt en meget elegant, kompakt (380 x 170 x 150 cm) bil, der det matte hvite og en elegant stripe rundt midjen sørger for noe som er veldig nøkternt og veldig understated og veldig riktig.

By-wire
Interiøret er like lett, lyst og gir inntrykk av masse volum. Helelektrisk drift fjerner selvfølgelig midt-tunnelen, og en konsoll mellom forsetene kan senkes, slik at du egentlig kan spasere tvers gjennom biler – hvis du er lav nok.

Ikke noe av disse separate lufteåpningene heller. Her flyter friskluften trekkfritt gjennom en million hull i det perforerte stoffet under frontruten.

Heller ikke pedaler eller styring krever noe verdifull plass i denne bilen. Alt er by-wire, det er enklere å trekke en kabel enn å finne plass til stag og stammer.

Rattet bekrefter også at her er det noe spesielt på gang. En eneste eike og flat på topp og nederst med to store ”horn” som peker inn mot midten. Disse har berøringsfølsomme overflater, så du kan gi bilen beskjeder gjennom dem.

Trykk på begge samtidig, og bilen går over i en halvt selvstendig kjøremodus – ment som hjelp i tett trafikk.

I denne bilen er det bare retningsviserne og vindusviskerne som bestyres med vanlige hendeler.

Elektropakken består av Litium-ione batterier montert under gulvet, med 31 kW – det er masse!

Elmotoren er montert på tvers foran, og det er der den driver. 116 hk og 270 Nm og en rekkevidde (Europeisk Kjøresyklus) på 200 km.

Sett av 1 ½ time med full-lading og hurtiglader. Fire timer med plugg i veggen. Men denne kan også benytte Audis nye Trådløse lading.

Karbon-plast
En vekt på under 1150 er ikke så galt. Masse nye materialer og mange nye konstruksjonsprinsipper. Den tradisjonelle alu-space-rammen er blitt supplert med biter i CFRP – som altså er noen karbonfiber-forsterkede polymerer.

Hjulene er også laget ved hjelp av en hybrid teknikk som ender opp med at hver felg er blitt omtrent 2 kg lettere. Åpenbart et tema av interesse nå som Smart viser en utgave med plast-hjul!           

Slike lettvektshjul er sikkert vanlige om noen få år. Vanlig blir nok også et annet A2-element som ikke er så enkelt å få øye på:

Nederste del av den prominente Audi-grillen er luftinntak til et ekstremt effektivt kjølesystem med kjøleelementer laget av et spesielt grafitt-skum. Lettvektsmineral som har fantastiske evner når varme skal overføres fra vann til luft.

Åtte blokker med seks grafitt-elementer i hver, er det som skal til her. Dette er også et typisk eksempel på noe som blir vanlig i din nye bil, lenge før denne konseptbilen blir virkelig.

Lav vekt hjelper bilen til å nå 100 på 9,3, mens toppfarten er begrenset til 150.

Lysmagi
De utvendige lysene fortjener et helt eget kapittel. Men la meg nøye meg med tåkelysene bak. Fem laser-dioder (dem er det for øvrig mange av her) utgjør tåkelyset bak. De står på konstant, men når det er god sikt synes ikke lysene.

Men i regn eller tåke treffer strålene vannpartiklene i luften, og baklyset ser plutselig ut som en varseltrekant som flyter gjennom tåkehavet.

Jeg lurer på hvilken underleverandør som har funnet på den.

Eller det utvendige lysbåndet rundt midjen. I standby modus ser det svart ut. Når du nærmer deg bilen lyser det noen-centimeter brede båndet opp i et velkomment blått og viser deg dørhåndtakene – som befinner seg i båndet – med et spesielt signal.

Når du veiver hånden over dem, spretter de ut og du åpner. Når du kjører blir fargen en klar oransje som da selvfølgelig pulser på den ene siden når du har slått på retningsviseren.

Og når du bremser kjører det røde pulser rundt hele bilen for å gi andre trafikanter en ide om hva som skjer.

Kanskje bilen skulle hete L3 og ikke A2. L 3 for Laser, Lithium og Lettvekt?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer