img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Opp med Up!
Up, i virkeligheten er noe helt annet enn Up på bilder. Det er like før jeg begynner å like den.

Et av problemene med småbiler er at de er så søte. Det var vel egentlig Micra som startet denne oppfatningen da de linket den opp mot Snoopy, men siden da har småbiler stort sett vært søte.

Fiat 500 er erke-eksemplet på søt, og veldig mange vil si at søt er det samme som femi. Men – og det så jeg spesielt på de mange Up som var parkert rundt omkring på utstillingsområdet – Up er ikke søt.

Av en eller annen grunn minnet de små, tette boksene meg om hvitkledde (de var hvite nesten alle sammen) utøvere av Østens kampsporter, der du finner ut at du egentlig ikke vet om det er jenter som slåss med gutter eller om de er av samme kjønn eller hva det er. En slags bionisk form som er hinsides all kjønnsinndeling.

Nå skal jeg ikke dra dette alt for langt. Up er nok den viktigste premieren i Frankfurt denne gang, og de kunne risikert at det hadde medført et langt gjesp, fordi alle vet at den er så viktig at de på en eller annen vil måtte forholde seg til den en eller annen gang.

Så helst ikke nå, takk.

Hvis det ikke hadde vært for at det en meget mer fargerik debut enn jeg hadde innbilt meg.

I tillegg til den virkelig Up, som skal i salg i Europa (men ikke Norge, vi venter på fire dører) i slutten av året – og der du skal få viktige tekniske data i en forvirret tabell på tampen av dette (så du ikke skal behøve å lese det hvis du ikke vil), dukket de jommen opp med seks forskjellige konseptutgave.

Noen var ganske diskrete som konsept, det var liksom ikke helt åpenbart at e-Up var en ren el-modell, eller at eco-Up gikk på flytende naturgass – det var ikke noe dramatisk i utseendet som sladret om det.

Men GT-Up begynte å likne noe, med stor spoiler oppe bak, og iøynefallende eksosrør og mye annet som Volkswagen har gode GT-tradisjoner på.

75 hester, men det ble mer enn antydet at det skulle bare en liten ’I’ til for å få ut 25 hester til. Da vil de 900 kiloene virkelig begynne å røre på seg.

Og så kom vi til Cross-Up. Den hadde det typiske ”la oss kjempe oss gjennom Urban-jungelen” VW Cross-utstyret, men i tillegg hadde den fire dører slik at det ikke lenger er noen hemmelighet hvordan ”vår” utgave vil virke. Slett ikke vanskelig å gå inn og komme ut.

Hvilket du kan si i enda større grad om den underlig navnede Up! Azzura Sailing Team. Men glem hva som står på visittkortet. Her har du en nautisk inspirert tender som ikke kunne vært utført bedre av Ghia i 80-årene.

Så, sies det, er det da de to italienske kjempene Giorgetto Giugiaro (Italdesign er jo kjøpt opp av VW) og Walter de Silva (VWs designoverhode) som personlig har hatt overoppsynet med denne skapningen.

Her er det fantasisk håndverk – som du finner i de gamle trebåtene på Comosjøen (der de Silva vokste opp), her har du en eim av salt sjøluft (Giugiaro vokste opp i Garessio, der saltsprøyten blåser rett inn).

Disse to eldre herrene gir deg den fullstendige ansvarsløsheten, intet tak, ingen dører akkurat som seilbåtene i den klubben på Costa Smeralda som bilen er oppkalt etter. Og hvis du dropper baksetene har du et stort, nydelig, dekk i tre der bak. Praktisk når du skal hente forsyningene.

Men overflødighetshornet var ennå ikke tomt. Buggy-Up er løftet om en evig sommer. Vi er jo egentlig tilbake til California i 60-årene med merkelige plastbadekar montert på Bobler og ofte trimmet hinsides all fornuft.

Nå er den altså gjenskapt, så åpen som den kan få blitt, med en skikkelig veltebøyle og en skrikende oransjefarge. Og med alt vannsikkert. Til og med dokkingen til phone/pad’en tåler nedbør. Dreneringshull sikrer deg mot oversvømmelse.

Det er som er spesielt interessant med denne flipen som er så atypisk for gravalvorlige Volkswagen, er at denne modellen er stekt endret både i mål, dekkdimensjoner og frontalt uttrykk i forhold til de andre Up’en.

Det betyr kanskje at vi kan glede oss til andre variasjoner fremover når de på denne måten slår fast at Up ikke er noe dogme.

Jeg syntes Up var preg- og karakter-løs da jeg så den på de første bildene. Nå bare gleder jeg meg over dette første møtet og er hoppende spent på fortsettelsen.

 Barchetta-Up? Polar-Up? Disco-Up? Mulighetene er mange.

Den vanlige Up, som jeg lovte dere, høres slik ut: 354 x 164 (uten speil, legg på 27 cm. med) x 148, 242 cm akselavstand. Forhjulsdrift.

1-liters bensinmotorer på 60 eller 75 hk. 0,42 til 0,47 liter/mil – naturgass blir også en opsjon.

Utslippet med bensin på 79 til 108 gram/km. 5-trinns kasser, manuell eller automat. ESP, ABS, bremse-assist (i by) ParkPilot i hekken). BlueMotion pakke tilgjengelig.

Bagasjevolum: 251 – 951 liter VDA. Luftmotstandskoeffisient 0,32 (bra), Frontareal litt over 2 kvm, slik at CwA blir på glitrende 0,67. Vridningsstivhet: 19,800 Nm/grad – veldig høyt.

MacPherson foran, Halvstiv vridningsbjelke bak. Sportspakke senker høyden over havet med 15 mm. 14-, 15- eller 16-tommers hjul. Pris: under 10.000 Euro. De første dagsregistrerte kan du bruktimportere allerede i desember.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer