Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota Motorsport GmbH lever i beste velgående, på tross av at Formel 1 er droppet, og på tross av ganske lav profil på andre sportsscener. Men det skjer såpass mye der allikevel at jeg godt kan se for meg at plutselig en dag er de på plass i en eller annen gren – og mener virkelig alvor. Selvfølgelig tilgir vi Toyota Motorsport (TMG) for å ha tatt en snarvei når målet var såpass morsomt. De hentet inn et Radical-chassis som de fikk e-Wolf til å endre for det nye formålet. (Og la oss nok en gang bevise at på BilNorge har du lest det meste før: her kan du finne litt om e-Wolf.) Men drivlinjen mekket de stort sett selv, ved hjelp av komponentleverandører utenfra. Og hvorfor de gjorde det kan man selvfølgelig spørre om. ”Vi ønsker å lære litt mer om elektriske drivlinjer i ekstreme situasjoner,” sa Pascal Vasselon, TMGs tekniske sjef – uten akkurat å forklare hvorfor, og når, Toyota er blitt så interessert i ekstreme, rent elektriske drivlinjer. Men så føyde han til på en måte som gjør at plutselig likte jeg Toyota veldig godt igjen: ”…og selvfølgelig ønsket vi også å sette en ny banerekord…” Det alene burde være grunn god nok. Og det skjedde uten problemer. Med 7 minutter og 47.794 forsvant Peugeots EX1 fra rekordlisten – og det så det dundret. Mer enn ett minutt og ti sekunder ble rekorden fra april slått med. (les om den bilen her) At den mytiske 8-minutters barrieren også ble brutt, var selvfølgelig ekstra gøy. Jochen Krumbach, som veldig gjerne kjører M3 på 24-timers løp her og der, satt bak rattet og brukte vanlige landeveisdekk. De to elmotorene trekker med 800 Nm, og bilen hadde en toppfart på 280 km/t. Nå sier TMG at de skal begynne å selge denne teknologien neste år. Rob Leupen, som er TMGs sjef for Business Operations, legger til at han regner med å se deres elektriske drivlinjer på baner om ganske kort tid. Og da er det jo ganske morsomt når Ulrich Selzer, han er sjef for Toyota i Tyskland (og hvor er det Nürburgring ligger, og hvor er det TMG befinner seg?) forteller en stor samling Toyota-forhandlere og journalister i München at: ”Etter all denne hypen rund elbiler har kundene endelig oppdaget i år at dette er biler til alt for høye priser som det slett ikke går an å få kjøpt. Hybrid-driften, som Toyota har tilbudt i 14 år, vil i de neste to år bli enda sterkere etterspurt”. ”I det kommende tiåret vil hybrid-systemene fullstendig erstatte forbrenningsmotoren hos Toyota”, regnet han med. Siden vi bare kan glemme elbiler kan vi vel også glemme elbil-rekorden til Toyota da? Jeg tror heller jeg vil glemme Selzer. (Kanskje det kan hjelpe med en Alcaselzer (red.anm.)) SE REKORDEN PÅ VIDEO
|