img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Henrik Fisker: - Den perfekte stormen
Henrik Fisker har signert noen av verdens lekreste biler som Aston Martin DB9 og BMW Z8. Når han lanserer sitt eget merke er det med tro på at han har et forsprang på de store.

Fisker er dansk, men etter at han forlot hjemlandet til fordel for utdannelsen hos en sveitsisk avdeling av Art Center College of Design har han ikke vært mye hjemme.
 
Ferdig utdannet i 1989 gikk veien til BMW, Aston Martin og Ford.

Han fremstår som en mann som har klokkertro på egne ideer, og som helt tydelig har vært i stand til å overbevise andre, de med pengene, om at ideene er verdt noe.
 
En bedrift ledet av en designer må nødvendigvis få fokus på design. Han mener at bakgrunn ikke avgjør om du vil bli en leder.
 
Henrik Fisker er da også karismatisk, men ikke på Steve Jobs-måten. Han er langt mer tilbakelent, men likevel frittalende. Noen mener han er en mester til å snakke opp prisen, selv mener han at krisetidene har gitt ham fordeler.
 
LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV FISKER KARMA

- Mange mente vi var gale da vi startet Fisker Automotive og gikk rett inn i den økonomiske krisen, men vi hadde samarbeidspartnere som trodde på oss og de amerikanske myndighetene innførte incentiver som har gitt oss tilgang på lån, sier Fisker.
 
- Jeg er overbevist om at vi traff den perfekte stormen.
 
- Hvordan kan dere utvikle et selskap og en bil på under fire år?
- Jeg kan ikke avsløre alle hemmelighetene. Men det jeg kan si, er at fordi vi hadde venturekapital på plass tidlig i prosessen, så hadde vi mulighet til å gå til de store produsentene og diskutere utvikling og produksjon.  
 
- For meg var det mulig å gå ut og sette sammen et drømmelag av folk jeg kjente fra de selskapene jeg hadde jobbet i og med. Når jeg ansatte dem kunne jeg si;
 
- Nå skal dere gjøre det dere alltid har drømt om, gjøre ting på den beste mulige måten uten å være sperret inne av alle mulige regler.

Er en ting som er typisk for Fisker, er det korte kommandolinjer.
 
- Om den som sitter med ansvaret mener at det er den beste løsningen, så gjør vi det sånn, sier han.
 
- Jeg får stadig eposter om avgjørelser som er tatt, og noen ganger må jeg be om å få se hvordan det er løst, for utviklingen må gå videre, uten at jeg skal godkjenne alt.
 
- Den store forskjellen mellom oss og en stor bilfabrikk er at når de skal utvikle en ny bil kan det ta over ett år fra man fatter en beslutning om hva slags bil det skal bli, til de første skissene ligger på bordet. Det samme kan ta seks uker hos oss, det er en fordel med at jeg er både designer og sjef.
 
- Alle bilmerker sier noe om hvem du er. Når du kjører en Fisker Karma, eller en hvilken som helst Fisker i fremtiden – betyr det at du ønsker å vise at du tar ansvar, men at du fortsatt elsker biler, sier Fisker.
 
- Er dette drømmebilen -  den du tegnet da du var 14 år?
- Nei, da hadde den blitt skikkelig stygg. Selvsagt er det sånn at når du jobber hos en stor bilprodusent, er det mange hensyn som må tas. Dette er en av mine drømmebiler. Dette er slik jeg så for meg at en vakker firedørs sedan måtte være.
 
- Hva har du lært i de selskapene du har jobbet?
- I BMW lærte jeg utrolig mye. Jeg mener fortsatt at de er en av de beste bilprodusentene i verden, fordi de forstår at man må ha enorm fokus på detaljene for at det skal bli bra.

- Hos Aston Martin lærte jeg mye om følelser. Ingen bryr seg om det er vanskelig å komme inn i en Aston Martin. Når jeg begynte der og spurte; «Hva er kravet for hvordan man skal komme ut og inn av bilen? Den perfekte linjen slik at ingen slår hodet når man skal ut eller inn?»
 
- De bare så på meg og sa; «Vi har ikke noen slik linje. Om du bruker en slik linje og bilen blir stygg, da er det ingen som vil kjøpe bilen. De bryr seg ikke noe om det er lett å komme inn i bilen, de kjøper en annen bil».

- Da jeg kom til Ford lærte jeg også mye, først og fremst hvordan jeg ikke skulle gjøre ting.

- Jeg har tatt denne lærdommen med meg. For meg er nok Karma på mange måter alt jeg lærte hos BMW og Aston smeltet sammen.
 
- Fisker Automotive aksepterer ingen regler utenfra, vi skriver våre egne. Se på proporsjonene til Karma. Mange spør; Hvorfor bruker dere 22-tommers hjul? Fordi vi kan, det ser bra ut, sier Fisker.

- Hvorfor har dette blitt en helt egen bil, hvorfor gjorde du ikke dette mens du var hos Aston Martin?
- Det var ikke sånn at jeg forlot Aston med en klar ide om å gjøre dette, den kom senere. Jeg forlot Aston Martin fordi jeg følte at jeg hadde gjort det jeg kunne gjøre hos en bilprodusent. Jeg hadde blant annet fått med en bil i en James Bond-film og jobbet med DB9 og Vantage.
 
- Så jeg startet et selskap sammen med Bernhard Koehler der vi bygde spesialbiler for rike mennesker. Biler det bare som er unike. Det var imidlertid helt annerledes enn hva jeg var vant med.
 
- Det viser seg blant annet at folk med mye penger også har mye tid, så de ringte meg tre ganger i uka. Hver gang de skrapet opp bilen, eller noe gikk galt så mente de at du skulle dukke opp på timen ettersom de hadde betalt så mye for bilen. Det var i 2005.
 
- Halvannet år senere fikk vi ideen til å lage et eget bilmerke. Den kom nok da vi så denne drivlinjen som i utgangspunktet var utviklet for det amerikanske forsvaret, sier Fisker.

- Hvor mye Danmark er det i bilen?
- Dansk design handler om å gjøre ting enkelt og tidløst. Jeg tror det er fordi det er så dårlig vær, så vi må være mye inne. Derfor må vi designe pene møbler og interiør så vi har noe å se på. Samtidig må det ikke være så overdådig at vi blir lei av det. Det er rent og handler om proporsjoner, jeg tror du vil se at det er ting som preger Karma.
 
- Etter å ha tegnet noen legendariske biler, hvordan designer man et helt merke?
- Du kan være en god sjef om du er journalist, økonom, designer eller ingeniør. Det jeg vet er at når det kommer til design, må vi være bedre enn andre.
 
- Ettersom jeg er både sjef og designer kan jeg velge et langt mer radikalt design for Fisker. Det er også viktig å huske at Karma er vårt ikon. Det er bilen som skal bygge merkevaren.
 
- Ut fra denne kan vi bygge andre biler, men vi trenger dette ikonet som er vakkert og som står frem og blir lagt merke til. Jeg tror ikke at om Porsche hadde introdusert sin mestselgende bil, Cayenne uten noen historikk, hadde den blitt sett på som en stilig bil. Karma er vår 911.
 
- Du kommer til å kjenne igjen designspråket i vårt neste prosjekt, som bærer navnet Nina, en familiebil – den kommer selvsagt ikke til å hete det, men det er prosjektnavnet. Den kommer også til å ha en radikal design, men på en annen måte.
 
- I Frankfurt viste vi en ny variant av Karma, og neste år kommer enda en. Bare for å vise hvor raskt vi kan utviklet biler, sier Henrik Fisker.
 

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer