Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De av dere som gjerne vil komme til saken med en gang, kan like godt hoppe nesten til bunnen av denne siden. For det første jeg tenker på når jeg skal begynne å skrive litt om den siste innsatsen til Fondmetal, er den aldeles utrolig herlige lyden av en Rumi. Jeg hadde en slik en gang, i scooter fasong, bygget om til Bol d’Or racing spesifikasjoner, som i seg selv gjorde den til en meget potent tenor, med tendenser mot det helt hysteriske. Rumi sound Du kan forresten finne et greit nok lydspor på klubb-siden her: www.motorumiclub.co.uk/ Hva det har med en elektrisk racerbil å gjøre? Vent litt, sa jeg. En etterkommer etter Donnino Rumi, Gabriele, forlot tidlig på 70-tallet familiens jernverk i Brescia og gikk over til lettmetaller som han først og fremst brukte til hjul. Som italiener var han ikke helt uinteressert i bilsport, så han forsøkte blant annet å kjøre fort i en Formel Monza en-seter. Han fant fort ut at han var for gammel, så dermed begynte sponsorperioden. Dyr formel-satsning I 1990 overtok han like godt hele Osella-teamet og døpte det om til Fondmetal og fikk bilene bygget hos Robin Herd (ex-March) i England. Dette viste seg å koste litt for mye penger, så, smartere enn de fleste, avsluttet Gabriele Rumi kjapt det eventyret. Hans neste grep viste seg imidlertid genialt. Sammen med Jean-Claude Migeot grunnla han i 1993 Fondmetal Technologies, i dag: FondTech, og kjøpte en vindtunnel i Casumaro som på den tiden var en av verdens mest avanserte. Det ble veldig fort konsulent-arbeid for Mercedes og for Benneton og Tyrrell. Nytt forsøk Han ansatte Gustav Brunner som var en god konstruktør, og han hadde bra folk og bra utstyr. Men fikk aldri tilgang til bra nok motorer. Så på slutten av 2000-sesongen måtte Gabriel Rumi kaste inn Formel 1-håndkledet for andre gang, og han overlot nå kontrollen til Paul Stoddard. Rumi, den ukjente Formel 1-helten, døde av kreft kort tid etter dette. Hitec Totalt, komplett og absolutt dedikert til aerodynamisk utvikling, spesielt for konkurransebiler. (Vil du vite litt om moderne aerodynamisk arbeid, så sjekk ut www.aero-lab.eu) Mens dette er en helt separat operasjon fortsetter Migeot også med Fondtech-prosjektene, på siden av AeroLab, blant annet med sin egen vindtunnel, Fondtech II som har samme imponerende dimensjoner og spesifikasjoner som Aerolab. Elektrisk Vi snakker selvfølgelig El-racer. Eksellent aerodynamikk, med lav luftmotstand men samtidig skikkelig marktrykk, og et grep som er sikret ved at en elmotor i hvert hjørne gir effektiv firehjulsdrift. Jean-Claude Migeot forsikrer at det er lagt maksimal vekt på sikkerheten her, batteriene og høyspent-elementene er skjult langt nede i chassiset som skal gjennom alle relevante FIA-tester. F3-nivå Noen konkrete ytelser er ikke tilgjengelige ennå, bilen er ikke klar for de første racing-rundene før i januar, men her er det prestasjoner tilsvarende neste generasjon Formel 3 biler det er lagt vekt på å hente frem. Så får det ikke hjelpe at det går ut over rekkevidde og utholdenhet. 50 kilometer på en oppladning burde holde til et 20-runders heat de fleste steder. Og så får det ikke hjelpe at den er lydløs heller, for skrallet fra en 125 kubikks Rumi-twin vibrerer fremdeles i bakholdet mitt. SE VIDEO FRA FONDTECH:
|