img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Mazda snur alle steiner
Motorer, girkasser, plattform, karosseri og chassis - alt kan forbedres. Det er utgangspunktet for Mazdas fremtidsteknologi – Skyactiv. Vi har fått en smak av fremtiden.

Mange velger en Mazda på grunn av sportslige kjøreegenskaper. For å holde takt med stadig strengere miljø- og utslippskrav, har den japanske bilprodusenten utviklet sin helt nye teknologi.

Skyactiv dekker alle bilens deler og skal gradvis implementeres i alle nye Mazda-modeller fra 2012. Første produksjonsbil blir CX-5, en kompakt crossover-SUV som lanseres tidlig neste år. Mazda hevder de skal klare å få en forhjulsdrevet CX-5 ned i under 120 g/km.

LES: Mer om CX-5

I 2007 satte Mazda seg som mål å redusere snittforbruket for hele bilparken sin med 30 % innen 2015, men det måtte ikke gå på bekostning av kjøreegenskaper. Et viktig steg var å utvikle teknologi som kunne benyttes i alle modeller, til en moderat kostnad.

Optimal forbrenning
- Vi vet at forskjellig ny teknologi blir tilgjengelig i markedet idet vi nærmere oss 2020, men hva blir den viktigste teknologien? Vårt svar er forbrenningsmotoren, den forblir sentral i bilindustrien i overskuelig fremtid, sier Seita Kanai, visepresident for forskning og utvikling i Mazda.

- Vi besluttet å lage den ideelle forbrenningsmotor som basis for vår byggekloss-strategi. Det innebar å starte med blanke ark, og ikke henge oss opp i hva vi selv og våre konkurrenter har oppnådd, fortsetter Kanai.

Målet var å redusere vekt og friksjon i drivlinjene og sørge for en mer optimal forbrenningsprosess. 

- Det viktigste for at våre ingeniører skulle lykkes med Skyactiv, var at de tenkte ukonvensjonelt og neglisjerte oppleste ”sannheter”. For over 40 år siden var Mazda først i verden til å serieprodusere en Wankel-motor. Det var fordi vi tenkte utenfor boksen, fortsetter Kanai.

- I Skyactiv tar vi fatt i ideer som er ukonvensjonelle, kanskje i enda større grad enn da vi lagde rotasjonsmotoren. Vårt mål for fremtiden er kjøreglede under en ren, blå himmel. Derfor begrepet Skyactiv.

For å oppnå optimal forbrenning utarbeidet Mazda en metode for å perfeksjonere alle kontrollerbare elementer i hver enkelt sylinder. Resultatet ble en bensinmotor med ekstremt høy kompresjon, og en dieselmotor med meget lav kompresjon.

De bygget også en bil som ble 100 kg lettere enn tidligere, samtidig som den ble forbedret med hensyn til stivhet, kollisjonssikkerhet og chassis. Og selvsagt er en lettere bil et godt utgangspunkt med hensyn til kjøreegenskaper.

Bastarder
Vi fikk prøvekjøre den nye teknologien på bane i ombygde Mazda6 prototyper. Selv om de lett kamuflerte bilene ser svært så ordinære ut, inneholder de teknologi som ligger flere år frem i tid.

Neste generasjon Mazda6 vil bygge på denne teknologien, men modellen kommer tidligst på markedet i 2013.

Bensinmotoren heter Skyactiv-G. Den har en kompresjon på 14:1 hvilket er unormalt høyt. Den høye kompresjonen sørger for ca 15 % høyere dreiemoment og gir nærmest følelsen av å kjøre diesel, eller en bensinmotor med turbo som slår inn på lave turtall.

Mazda har greid å redusere intern friksjon i motoren med 30 prosent. Kontinuerlig variable sekvensielle ventiltider (S-VT) på inntaks- og eksosmanifold reduserer energitapet i pumpen.

Motoren er 10 % lettere og har 15 % lavere forbruk og CO2-utslipp enn dagens 2,0-liter Mazda MZR bensinmotor.

Skyactiv-D er betegnelsen på den nye dieselmotoren i familien. Også dieselmotoren har en kompresjon på 14:1, i dette tilfelle meget lavt.

Det første vi legger merke til er hvor trekkvillig den er på høyere turtall, og hvor langt opp man kan dra den før sperra setter inn ved 5200 omdreininger. Dessuten er den meget stillegående.

Mazda lover ca 20 % lavere forbruk enn med dagens 2,2-liter MZD, 10 % vektreduksjon og 20 % reduksjon i intern friksjon.

Den har innebygget et effektivt keramisk partikkelfilter og klarer Euro 6 utslippskravene - uten å måtte ty til tilsetning av AdBlue eller andre kjemikalier.

Kjapp automat
To nye girkasser inngår også i Skyactiv – en manuell og en automatisk, begge med seks trinn.

Skyactiv-Drive kombinerer fordelene fra forskjellige typer automatgirkasser – CVT (trinnløs), dobbel clutch- og vanlig automatkasse.

Den arbeider kjapt og sømløst og føles i praksis mer lik en DSG-kasse enn en tradisjonell automat.

Kassen sørger for inntil 7 % drivstoffreduksjon, og fins i to forskjellige utgaver, for motorer med inntil 270 Nm dreiemoment og en større utgave for motorer med inntil 460 Nm. Kassene kan kombineres med både bensin- og dieselmotorer.

Lettere, mindre og mer effektiv er stikkordene for Skyactiv-MT. Den manuelle girkassen ble konstruert med tanke på redusert forbruk, uten å gå på bekostning av kjøreglede.

Den er presis og tettsteget slik at man nærmest forbinder girskiftene med dem man foretar i en MX-5. Dessuten er den 30 % mindre enn sin forgjenger, og 6 kg lettere, noe som gjør den plasseringsvennlig i alle modeller.

Også den manuelle girkassen leveres i versjoner for inntil 270 Nm og 460 Nm og kan kombineres med både diesel- og bensinmotorer.

Sterkere og tryggere, men lettere?
Det høres ut som en selvmotsigelse, men Mazda har greid dette ved å gå tilbake til tegnebrettet og konstruere Skyactiv-Body. De har anvendt moderne ingeniørkunst, høyfaste metaller og effektive strukturer.

Resultatet er en struktur (“body in white”) som er 8 prosent lettere og 30 prosent stivere enn forgjengeren. Det er ikke benyttet eksotiske materialer som karbonfiber eller dyre metaller, men andelen høyfast stål har økt fra 40 til 60 %.

Også på chassis-fronten har man gått drastisk til verks for å spare vekt og perfeksjonere kjøreegenskapene. Forstilling inkludert styring er lettet med 6,4 kg mens bakvognen er lettet med 4,5 kg.

Totalt er Skyactiv-Chassis 14 % lettere enn komponentene som benyttes i en tilsvarende modell i dag.

Mange bekker små
Det er selvsagt vanskelig å danne seg bastante inntrykk av så mye ny teknologi i løpet av noen få runder på lukket bane, men at vektbesparelser i karosseri og chassis er med på å fremheve Mazdas sportslige egenskaper, er det ingen tvil om.

Vi var imponert over trekkvilligheten i bensinmotoren uten pustehjelp, det var moro å kjøre en dieselmotor som ikke “døset av” ved 3000 omdreininger, og det skal bli spennende å stifte nærmere bekjentskap med de Mazda-utviklede girkassene.

Totalt sett gjør Mazda så mange grep at de nærmer seg hybrid-standard for forbruk, samtidig som de opprettholder lystige kjøreegenskaper.

Dette er tøft gjort av en liten bilprodusent med begrensede ressurser, men Mazda har alltid gått sine egne veier, selv da de var en del av den store Ford-familien. I dag har de en årstakt på ca. 1,2 millioner biler. Med ny teknologi håper de å klatre mot to millioner.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer