Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Etter omfattende feltforsøk med Mini E (som fremdeles pågår) er nå tiden kommet til BMWs egne. BMW mener helt åpenbart alvor når de forteller at det er noe som heter fremtid, og at de har tenkt å gjøre noe med den. Deres i-prosjekt er vel det mest ambisiøse noen bilfabrikk har påtatt seg – i hvert fall hvis vi tenker på dem det snakkes høyt om. LES: Alt om BMW i-serie Og for å få i-bilene i gang må noe gjøres først. For eksempel lære om el-drift. 600 elektriske Minier lærer dem åpenbart en masse, og nå skal altså 1100 såkalte BMW 1-serie ActiveE til USA, Kina og noen land i Europa (Ikke Norge - har vi ikke infrastrukturen? Er de redde for kulden? Er det support det kan svikte på?). LES: Allerede i 2008 kjørte vi Mini Electric Ordinær Her har de tatt den vanlige 1-serien med rumpe, der bagasjerommet er krympet til 200 liter, og der panseret har fått en liten bule – ellers er den identisk med produksjonsbilen utenpå. Inni er selvfølgelig instrumentene litt annerledes, den har en grusom, hvit plastdekorasjon på passasjersiden av dashbordet, men bortsett fra girstangen og en liten knott som du trykker på hvis du vil kjøre ekstra økonomisk, er det ikke noe som forteller deg at dette er fremtiden. Selvgjort For eksempel kjøper de batteriene utenfra, men setter dem selv sammen til de skreddersydde power-pakkene. Her er de lagt under panseret og i kanalen midt i bilen, elmotoren ligger bak og driver bakakslene direkte – plass-sparing. Men selv om konstruktørene har jobbet ekstremt hardt for å spare plass (de har utviklet 350 nye karosserielementer, som vi ikke kan se, for å optimalisere bilen) og for å spare vekt, var det veldig viktig for arrangørene å fortelle oss at når vi var ute og kjørte, måtte vi prøve å innbille oss hva det ville bety dersom bilen var 600 kg. lettere. Det er nemlig forskjellen på denne forsøksbilen og i3 når den kommer i produksjon. Uvant Skjønt 170 hk sørger for at vi ikke har problemer med å følge noe som helst, og 250 Nm som er tilgjengelig fra null, og en motor som lystig dreier til 12.000 før elektronikken sier nok, gir jo en helt annen kjørefølelse enn med en forbrenningsmotor og stadig skiftende utvekslinger. 32 kWh og alle de vanlige løftene om rekkevidde og ladetid og slike detaljer. Men det som ikke var vanlig, var hvordan den nye gasspedalen var programmert. Her begynner vi nesten å nærme oss én-pedal-betjening. For denne gangen kjentes det som aktiv bremsing når man slapp gassen. Hvilket kanskje er å overdrive, men fartsreduksjonen var vesentlig mer merkbar enn på andre elbiler jeg har kjørt i år. Og dersom du hadde Eco-Pro knappen inne, ble den følelsen enda mer aksentuert. Det gikk med andre ord masse strøm tilbake til systemet. Men samtidig hadde gasspedalen en mellomposisjon, og dersom du slapp den opp derfra gikk bilen inn i en frihjuls-modus, hvor den trillet lystig med den bevegelsesenergien den allerede hadde opparbeidet. Høres det komplisert ut? Det tok omtrent 15 sekunder å venne seg til. Veldokumentert Men en omfattende instruksjonsbok, med spesialtilpassede illustrasjoner, lå allerede helt klar. Jeg vet om bilfabrikker som har ”foreløpig” instruksjonsbok til storvolum produksjonsbiler, kanskje så mye som et halvt år etter at bilen er kommet i salg. Nei, der kan man stole på München.Når de gjør noe, gjør de det skikkelig. Se ActiveE på video:
|