img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
52 bilder i galleri
BMWs elektriske 1-serie på veien
1100 elektriske BMW 1-serie ActiveE skal ut i trafikken. Vi har prøvekjørt den.

Etter omfattende feltforsøk med Mini E (som fremdeles pågår) er nå tiden kommet til BMWs egne.

BMW mener helt åpenbart alvor når de forteller at det er noe som heter fremtid, og at de har tenkt å gjøre noe med den.

Deres i-prosjekt er vel det mest ambisiøse noen bilfabrikk har påtatt seg – i hvert fall hvis vi tenker på dem det snakkes høyt om.

LES: Alt om BMW i-serie

Og for å få i-bilene i gang må noe gjøres først. For eksempel lære om el-drift.

600 elektriske Minier lærer dem åpenbart en masse, og nå skal altså 1100 såkalte BMW 1-serie ActiveE til USA, Kina og noen land i Europa (Ikke Norge - har vi ikke infrastrukturen? Er de redde for kulden? Er det support det kan svikte på?).

LES: Allerede i 2008 kjørte vi Mini Electric

Ordinær
Før den gemene hop får lagt vantene sine på disse bilene fikk imidlertid vi anledning til en prøvekjøring i München og omegn. Og nok en gang er det bare å slå fast: En godt konstruert elbil er så bemerkelsesuverdig at det er nesten umulig å beskrive det.

Her har de tatt den vanlige 1-serien med rumpe, der bagasjerommet er krympet til 200 liter, og der panseret har fått en liten bule – ellers er den identisk med produksjonsbilen utenpå. 

Inni er selvfølgelig instrumentene litt annerledes, den har en grusom, hvit plastdekorasjon på passasjersiden av dashbordet, men bortsett fra girstangen og en liten knott som du trykker på hvis du vil kjøre ekstra økonomisk, er det ikke noe som forteller deg at dette er fremtiden.

Selvgjort
For her har vi i realiteten førproduksjonsutgavene av de elementene som skal inn i i3 – megacitybilen som skal lanseres i 2013. Med et forbausende antall komponenter utviklet og bygget i eget hus.

For eksempel kjøper de batteriene utenfra, men setter dem selv sammen til de skreddersydde power-pakkene. Her er de lagt under panseret og i kanalen midt i bilen, elmotoren ligger bak og driver bakakslene direkte – plass-sparing.

Men selv om konstruktørene har jobbet ekstremt hardt for å spare plass (de har utviklet 350 nye karosserielementer, som vi ikke kan se, for å optimalisere bilen) og for å spare vekt, var det veldig viktig for arrangørene å fortelle oss at når vi var ute og kjørte, måtte vi prøve å innbille oss hva det ville bety dersom bilen var 600 kg. lettere.

Det er nemlig forskjellen på denne forsøksbilen og i3 når den kommer i produksjon.

Uvant
Og det er bare å slå fast, man merker at dette er en tung bil, litt over 1800 kg, både når man kjører i svinger og når man skal akselerere.

Skjønt 170 hk sørger for at vi ikke har problemer med å følge noe som helst, og 250 Nm som er tilgjengelig fra null, og en motor som lystig dreier til 12.000 før elektronikken sier nok, gir jo en helt annen kjørefølelse enn med en forbrenningsmotor og stadig skiftende utvekslinger.

32 kWh og alle de vanlige løftene om rekkevidde og ladetid og slike detaljer. Men det som ikke var vanlig, var hvordan den nye gasspedalen var programmert.

Her begynner vi nesten å nærme oss én-pedal-betjening. For denne gangen kjentes det som aktiv bremsing når man slapp gassen. Hvilket kanskje er å overdrive, men fartsreduksjonen var vesentlig mer merkbar enn på andre elbiler jeg har kjørt i år.

Og dersom du hadde Eco-Pro knappen inne, ble den følelsen enda mer aksentuert. Det gikk med andre ord masse strøm tilbake til systemet.

Men samtidig hadde gasspedalen en mellomposisjon, og dersom du slapp den opp derfra gikk bilen inn i en frihjuls-modus, hvor den trillet lystig med den bevegelsesenergien den allerede hadde opparbeidet.

Høres det komplisert ut? Det tok omtrent 15 sekunder å venne seg til.

Veldokumentert
BMW er ikke en fabrikk som gjør ting halvveis. I hanskerommet lå det en komplett, tjukk instruksjonsbok for denne bilen. Som altså skal bygges i litt over 1000 eksemplarer og fordeles til utvalgte kunder.

Men en omfattende instruksjonsbok, med spesialtilpassede illustrasjoner, lå allerede helt klar. Jeg vet om bilfabrikker som har ”foreløpig” instruksjonsbok til storvolum produksjonsbiler, kanskje så mye som et halvt år etter at bilen er kommet i salg. 

Nei, der kan man stole på München.Når de gjør noe, gjør de det skikkelig.

Se ActiveE på video:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer