Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BilNorge.no har kjørt tredje generasjon av Opels flerbruksbil. Med smarte løsninger er den nå blitt et av de beste alternativene for den som skal frakte langbente tenåringer - og alt vi ellers liker å putte i en vanlig stasjonsvogn. Zafira har fått etternavnet Tourer – det sier egentlig ikke all verden. Det er en endelse vi har sett på mange slags biler, fra tredørs coupeer til stasjonsvogner og mer sportslige biler. For Opel handler det mest om å kunne differensiere den nye fra den gamle. Den skal de nemlig fortsette å produsere parallelt, og selge sammen med den nye i mange markeder. Ikke i Norge. Der har Opel nok med å selge de nye bilene de har og får. Importør og forhandlere har i løpet av de siste tre årene fått så mange nye modeller, som ligger en divisjon over det de solgte tidligere. Men Opel jobber fortsatt for å omsette det til salgsresultater som avspeiler potensialet. En ny Zafira bør ikke gjøre det vanskeligere. Større Sammenlignet med den utgående versjonen er nye Zafira blitt større. Den plasserer seg et sted mellom Ford Grand C-Max og S-Max med sin lengde på 465,8 centimeter. Akselavstanden har vokst med 6 cm, til 276 cm og plassen innvendig er betydelig smartere utnyttet. Som femseter har du 710 liter bagasjerom, og legger du ned alle baksetene – helt flatt i gulvet – har du 1860 liter tilgjengelig. Nye Zafira tatt med seg en del av løsningen med flatt gulv som vi har sett i lillebror Meriva. Slår du ned midtsetet i den andre seteraden, kan du skyve de to ytterste setene innover og bakover. Samtidig får du armlener mellom de to setene. Denne løsningen er er standard på Cosmo-utgavene. Løsningen gir bortimot limousineplass til den som sitter i baksetet, noe som kan gjøre det lettere å dra med seg tenåringene på ferie et par år til. Slekter på Ampera Når du ser nye Zafira forfra er det ikke noen tvil om hvem den ligner på. Hybridbilen Ampera har fått et særegentlig Opel-ansikt, og det er videreført for denne flerbruksbilen. I tillegg har Opel selvsagt tatt med mange av designelementene som vi allerede er blitt kjent med gjennom Insignia og Astra. Ved første blikk, ligner Zafira litt på silhuetten til de første flerbruksbilene. Den har en lang skrånende frontrute som fortsetter ned mot grillen – og det ser tilsynelatende ut som om du sitter langt foran i bilen. Det sørger selvsagt ny sikkerhet for at du ikke gjør – men samtidig så langt foran at man kan utnytte den innvendige plassen så godt som mulig. Interiøret er også løftet dit det må være. Zafira har fått samme kvaliteter på interiørmaterialer og brytere som vi har lært oss å bli kjent med fra Insignia og Astra, men her er det faktisk blitt enda litt mer oversiktlig i oppsettet. Innvendig kan du få Opels ergonomiske stoler, noe som gjør at dette er den flerbruksbilen du kommer til å sitte best i, om du velger dette utstyret for 7000 kroner, eller som en del av en av pakkene som finnes tilgjengelig. Kjører betydelig bedre Det er ingen tvil om at syv-seteren Ford S-Max nå har fått konkurranse. Kjøreegenskapene ligger tett opp mot de andre nye Opelene, og er faktisk hakket bedre. For den litt for lette vektingen som vi har klaget litt over både på Astra og Insignia er på Zafira blitt bedre tilpasset – antagelig bare med en liten justering av programvaren for den elektriske servostyringen. Testbilene var utstyrt med Opels elektroniske Flex-Ride-chassis. Det for et tillegg på 8500 kroner, jeg fortsetter å anbefale alle som liker å kjøre bil å bruke de kronene enten de kjøper Insignia, Astra eller Zafira.. Forskjellen mellom komfortinnstillingen Tour, og Sport – er virkelig verdt noen kroner, og gjør det mer behagelig når alle skal være med, og morsommere når du kjører alene. Diesel fortsatt viktigst Under lanseringen her i Tyskland har jeg kjørt to motorvarianter i Zafira. En 1,4-liters bensinturbo på 140 hestekrefter, og en toliters diesel på 165 hestekrefter. Mer interessant for Norge blir trolig en variant med mindre effekt i dieselmotoren. Den billigste utgaven blir en 110 hesters diesel, som i laveste utstyrsnivå starter på 329.900 kroner. For bensin starter laveste utstyrsnivå på 339.900 kroner. Sånn det ser ut akkurat nå vil trolig bestselgeren bli 2.0 CDTi ecoFLEX på 130 hestekrefter. Den kommer med start/stopp, og koster i laveste utstyrsnivå 339.900 kroner, og i Cosmo med betydelig mer standardutstyr 369.900. For den som har unger, med tilhørende aktivitetsnivå, er flerbruksbil stort sett et smartere valg enn å kjøpe stasjonsvogn. Zafira gjør det til en langt mindre forsakelse å være fornuftig. Selv for de av oss som liker å drive med annet enn bare transport når vi er i bilen. FAKTA Opel Zafira 2.0 CDTi Motor: 4-sylindret turbodiesel, 1956 ccm Effekt: 96kW (130 hk) v/4000 o/min. 300 Nm v/ 1750 - 2500 o/min. Mål: 465,8/192,8/168,5 (L/B/H) Akselavstand: 276 cm Bagasjevolum: 702 liter Egenvekt m/fører: 1733 kg Aks. 0-100 km/t: 11,4 sek. Toppfart: 196 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,45 l/mil CO2-utslipp: 119 g/km Pris fra: kr 339 900 Konkurrenter: Volkswagen Touran, Ford Grand C-Max, Ford S-Max + Fleksibel, kjører bra god kvalitetsfølelse. - Tøffe konkurrenter.
|