img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Mer fleksibel Zafira
FØRSTEINNTRYKKET: Opel Zafira er blitt større, mer anvendelig og bedre å kjøre.

BilNorge.no har kjørt tredje generasjon av Opels flerbruksbil. Med smarte løsninger er den nå blitt et av de beste alternativene for den som skal frakte langbente tenåringer - og alt vi ellers liker å putte i en vanlig stasjonsvogn.
 
Zafira har fått etternavnet Tourer – det sier egentlig ikke all verden. Det er en endelse vi har sett på mange slags biler, fra tredørs coupeer til stasjonsvogner og mer sportslige biler.
 
For Opel handler det mest om å kunne differensiere den nye fra den gamle. Den skal de nemlig fortsette å produsere parallelt, og selge sammen med den nye i mange markeder.
 
Ikke i Norge. Der har Opel nok med å selge de nye bilene de har og får. Importør og forhandlere har i løpet av de siste tre årene fått så mange nye modeller, som ligger en divisjon over det de solgte tidligere. Men Opel jobber fortsatt for å omsette det til salgsresultater som avspeiler potensialet.
 
En ny Zafira bør ikke gjøre det vanskeligere.
 
Større
Sammenlignet med den utgående versjonen er nye Zafira blitt større. Den plasserer seg et sted mellom Ford Grand C-Max og S-Max med sin lengde på 465,8 centimeter.
 
Akselavstanden har vokst med 6 cm, til 276 cm og plassen innvendig er betydelig smartere utnyttet.
 
Som femseter har du 710 liter bagasjerom, og legger du ned alle baksetene – helt flatt i gulvet – har du 1860 liter tilgjengelig.
 
Nye Zafira tatt med seg en del av løsningen med flatt gulv som vi har sett i lillebror Meriva. Slår du ned midtsetet i den andre seteraden, kan du skyve de to ytterste setene innover og bakover. Samtidig får du armlener mellom de to setene.
 
Denne løsningen er er standard på Cosmo-utgavene.
 
Løsningen gir bortimot limousineplass til den som sitter i baksetet, noe som kan gjøre det lettere å dra med seg tenåringene på ferie et par år til.
 
Slekter på Ampera
Når du ser nye Zafira forfra er det ikke noen tvil om hvem den ligner på. Hybridbilen Ampera har fått et særegentlig Opel-ansikt, og det er videreført for denne flerbruksbilen.
 
I tillegg har Opel selvsagt tatt med mange av designelementene som vi allerede er blitt kjent med gjennom Insignia og Astra.
 
Ved første blikk, ligner Zafira litt på silhuetten til de første flerbruksbilene. Den har en lang skrånende frontrute som fortsetter ned mot grillen – og det ser tilsynelatende ut som om du sitter langt foran i bilen.
 
Det sørger selvsagt ny sikkerhet for at du ikke gjør – men samtidig så langt foran at man kan utnytte den innvendige plassen så godt som mulig.
 
Interiøret er også løftet dit det må være.
 
Zafira har fått samme kvaliteter på interiørmaterialer og brytere som vi har lært oss å bli kjent med fra Insignia og Astra, men her er det faktisk blitt enda litt mer oversiktlig i oppsettet.
 
Innvendig kan du få Opels ergonomiske stoler, noe som gjør at dette er den flerbruksbilen du kommer til å sitte best i, om du velger dette utstyret for 7000 kroner, eller som en del av en av pakkene som finnes tilgjengelig.
 
Kjører betydelig bedre
Det er ingen tvil om at syv-seteren Ford S-Max nå har fått konkurranse.
 
Kjøreegenskapene ligger tett opp mot de andre nye Opelene, og er faktisk hakket bedre. For den litt for lette vektingen som vi har klaget litt over både på Astra og Insignia er på Zafira blitt bedre tilpasset – antagelig bare med en liten justering av programvaren for den elektriske servostyringen.
 
Testbilene var utstyrt med Opels elektroniske Flex-Ride-chassis. Det for et tillegg på 8500 kroner, jeg fortsetter å anbefale alle som liker å kjøre bil å bruke de kronene enten de kjøper Insignia, Astra eller Zafira..
 
Forskjellen mellom komfortinnstillingen Tour, og Sport – er virkelig verdt noen kroner, og gjør det mer behagelig når alle skal være med, og morsommere når du kjører alene.
 
Diesel fortsatt viktigst
Under lanseringen her i Tyskland har jeg kjørt to motorvarianter i Zafira. En 1,4-liters bensinturbo på 140 hestekrefter, og en toliters diesel på 165 hestekrefter.
 
Mer interessant for Norge blir trolig en variant med mindre effekt i dieselmotoren.
 
Den billigste utgaven blir en 110 hesters diesel, som i laveste utstyrsnivå starter på 329.900 kroner. For bensin starter laveste utstyrsnivå på 339.900 kroner.
 
Sånn det ser ut akkurat nå vil trolig bestselgeren bli 2.0 CDTi ecoFLEX på 130 hestekrefter. Den kommer med start/stopp, og koster i laveste utstyrsnivå 339.900 kroner, og i Cosmo med betydelig mer standardutstyr 369.900.
 
For den som har unger, med tilhørende aktivitetsnivå, er flerbruksbil stort sett et smartere valg enn å kjøpe stasjonsvogn.
 
Zafira gjør det til en langt mindre forsakelse å være fornuftig. Selv for de av oss som liker å drive med annet enn bare transport når vi er i bilen.

FAKTA Opel Zafira 2.0 CDTi
Motor: 4-sylindret turbodiesel, 1956 ccm
Effekt: 96kW (130 hk) v/4000 o/min.
300 Nm  v/ 1750 - 2500 o/min.
Mål: 465,8/192,8/168,5 (L/B/H)
Akselavstand: 276 cm
Bagasjevolum: 702 liter
Egenvekt m/fører: 1733 kg
Aks. 0-100 km/t: 11,4 sek.
Toppfart: 196 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,45 l/mil
CO2-utslipp: 119 g/km
Pris fra: kr 339 900
Konkurrenter: Volkswagen Touran, Ford Grand C-Max, Ford S-Max

+ Fleksibel, kjører bra god kvalitetsfølelse.

- Tøffe konkurrenter.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer