img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Volkswagen Up - sikker suksess?
FØRSTEINNTRYKKET: Det er selvfølgelig dårlig gjort å åpne med å si at dette var en nedtur, men la meg forklare.

I nesten en måned har jeg sett frem til kombinasjonen: Moderne, nykonstruert småbil og bytrafikk i Roma.
For hadde jeg kunnet, hadde jeg spist de store trafikk-knutepunktene i Paris, Roma og Milano til frokost - C-vitaminer og Omegaer i pilleform er ikke i nærheten av å gi meg den samme helsegevinst.
Så kommer endelig den store dagen.
Nøkkelen i, vris om, og den litt harde låten fra en tre-sylindret bensinmotor, minner nesten litt om toeren til Fiat, det virker nesten som den lover deg å bruke albuene hvis det er nødvendig - og så er vi i gang.
Det er et eller annet med gode småbiler som får frem hornene i panna på meg.
Mange av de små har en rampe-faktor som smitter over med en gang. Den som gjør at man finner hull i trafikken som egentlig ikke eksisterer, den som gjør at man nøyer seg med å følge med på det man ser, og gir blaffen i de trafikantene man ikke ser. Den som gjør det til en selvfølge å akse på gult, for man bremser jo ikke.
Jeg sier ikke at dette er slik man skal kjøre. Uff nei og langt i fra, jeg sier bare at det er enkelte småbiler som henter frem dette i meg.
Enten det er de myke franske modellene som man nesten legger ned på dørhåndtakene når man forserer en munter rundkjøring, eller det er de harde, presise italiensk/spanske der motoren reagerer millisekunder før du egentlig har tenkt å trykke på gassen og som er så kjappe på rattet at du konkurrerer med selvmordskandidatene på to hjul i alle de unødvendige, men akk så vidunderlig morsomme, filskiftene.
La meg si det sånn:
Jeg kjørte Up både en ganske lang landeveissløyfe og gjennom noen fantastiske by-ruter. Jeg tror ikke jeg smilte mer enn en gang - og hun var usedvanlig nydelig med mesteparten av hjelmen vippet opp, på en potent Ducati.
Hvilket ikke betyr at dette ikke er en bra bil. Så vidt jeg oppfatter det er det en uhyre kompetent bil som gjør alt akkurat slik det (gjesp) skal gjøres. Uten en eneste unote. Ikke engang en eneste ”Up yours” - på tross av navnet!
Dette noterte jeg på blokka mens vi ventet på et nytt grønt lys: ”Den har ikke antydning av frekkabiliteter, ikke en overraskelse, alt er trygt og godt”.
LES OGSÅ:  Opp med Up

Jeg har nok rett, for gjespeindex 100 ble bekreftet da vi fikk en grundig gjennomgang av målgruppen og av Volkswagens Up-kampanjer fremover. Teppebombing: 95 prosent av Europas voksne befolkning skal nås med dette spennende budskapet i året som kommer: ”Small is Great”! Eller enda dårligere: ”Ikke kompromiss, komprimer!”
Målgruppen er altså de helt unge - de rundt 25 - som på en rekke markeder også skal få seg forelagt et nyutviklet, ganske progressivt finansieringsprogram (og tilhørende attraktiv forsikring) og ”Silber-generation” - de godt i overkant av 50.
Felles for begge disse gruppene i Up-sammenheng er at de er (jeg siterer) ”risiko-averse og de stoler på produktet, på merket” (les: Volkswagen).
Til dem kan jeg uforbeholdent anbefale bilen.
Den føles gjennomført kvalitetssikret og er stappfull av viktige elementer som skal beskytte deg mot virkeligheten. Og du risikerer absolutt ingen overraskelser.
Selv innvendig, der det var tilløp til litt løssluppenhet som karosserifarget plate på dashbordet i stedet for hard, svart plast, og et speedometer stort som på en Mini, ble designerne holdt i sjakk. Ikke en liten detalj som kunne få deg til å føle deg spesiell og annerledes.
Stakkars Harald A. Møller-folket. De er så overveldet av det norske salgskorpsets overstadig positive mottakelse etter prøvekjøring på Ibiza forrige uke, at de har funnet ut at bilen skal kunne gjøres kul! 
Sorry, men det virker som fabrikken - Volkswagen AG - selv er i ferd med å legge ned veto mot kul.
Men det vi har er altså en 3,54 meter lang tre-dørs bil (fem-dørs når den kommer til Norge i mai) med nykonstruert plattform som kjennes vanvittig vridningsstiv, der det er hektet på nyutviklet opphengning som er isolert fra det hele ved at den er montert på hjelperammer.
På tross av denne ekstravekten er dette likevel en bil av den typen jeg virkelig roper hurra for (i hvert fall i den avdelingen), fordi den veier under et tonn. 929 kilo - strålende!
Den har en en-liters motor med tre sylindre og fire ventiler i hver som først kommer i 60 hesters utgaven til Norge. Det er like greit det, for 75 hesteren ga ikke særlig mye mer.
Faktisk var den svakeste den morsomme, for der måtte man vri om nakken på den for å få ut det beste - og det var faktisk antydning av noe fandenivoldsk, der langt nede i bilsjelen.
Fem trinn og med tiden også en halvautomat. Og med tiden også en gassdrevet. Og en eldrevet (i 2013) og med tiden mange andre varianter.
Alle de mekaniske elementene oppfører seg meget harmonisk. Du hører motoren når den akselererer, men ellers er lydbildet svært diskret.
Den er så fleksibel at den trekker merkbart fra 100 i fjerde. Bremsene er glitrende og har heller ikke den ”døde” pedalfølelsen jeg husker fra mange VolkeWågner.
Styringen er akkurat så lite kommunikativ som dagens elektroniske servo, uten ekstra kunstgrep, vanligvis er.
Foran er plassen overveldende, bak er den vel egentlig bare veldende - og så vidt jeg husker fra den som sto i Frankfurt med bakdører, gikk det rimelig greit å komme ut og inn der også.
Den har en rekke kollisjonsputer oppe og nede og foran og på siden for de som sitter foran, ABS, ASR og ESP og en snacksy radarbasert innretning som bremser for deg i hastigheter under 30, hvis systemet synes du ikke reagerer fort nok. Tøft at de innfører denne type bremseassistent i dette segmentet!
Jeg skulle ønske det hadde vært koblet til en adaptiv fartskontroll, slik at man virkelig kunne slappet av når man skal følge den tette bytrafikken (for som sagt, dette er jo ikke en bil som oppfordrer til aktiv kjøring). Men slike systemer er fremdeles reservert overklassen.
Innstegsmodellen vil koste rundt 125.000 kroner.
Volummodellen har blant annet elektriske vindusheiser (Dette krever en ekstra forklaring, for slik spesifikasjonene er skrevet virker det som om innstegsmodellen ”Take Up” har sveivevinduer. Jeg har ikke sett sveiv på en moderne bil de siste 15 årene tror jeg, så jeg lette og lette, men jeg fant ingen blant Up-flåten i Roma heller).
Volummodellen kommer til å ligge på nærmere 150.000.
Importøren er forholdsvis usikker på hvor mange som vil bli solgt i Norge. For 2012 er det antydet 410. Riktignok er bare ca. 100 bestilt til introduksjonen i mai, men det burde da være mulig å sikte på bortsiden av 750 eksemplarer i et fullt salgsår.
Hittil i år er det for eksempel solgt 2.500 Poli (flertall for Polo - vi er jo tross alt i Roma, da bøyer vi etter latinske regler) i Norge. Og den er ikke SÅ mye mer bil.
Dette er et helt nytt segment for den norske importøren, med kunder de vel egentlig ikke kjenner fra før. Men de kan like godt lære seg litt mer om det med en gang, for en av grunnene til at Volkswagen satser så sterkt på dette segmentet nå, er selvfølgelig den nye demografien.
Flytting til byer og forskyvning av aldersgrupper, sier Volkswagen, vil få dette segmentet til å øke med 40 prosent på få år. Og da er det kanskje ikke nødvendig å satse på kul en gang?
FAKTA Volkswagen Up:
Motor:
3-sylindret bensin, 999 ccm
Effekt:
44kW (60 hk) v/5500 o/min.
95 Nm v/ 3000 - 5000 o/min.
Mål:
354/164/148 cm (L/B/H)
Akselavstand:
242 cm
Bagasjevolum:
251 liter
Egenvekt u/fører:
929 kg
Aks. 0-100 km/t:
14,4 sek
Toppfart:
160 km/t
Snittforbruk:
0,45 l/mil
CO2-utslipp:
105 g/km
NOx-utslipp:
Litt usikkert
Pris fra:
Kr 125.000
Konkurrenter: Definitivt nye Panda. Aygo, Ka, Twingo. Kanskje Polo?
+  Sikre kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse 
-  Søvndyssende?

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer