Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil nr 10-2011. Den første generasjonen Passat dukket opp allerede i 1973. Da tok den over plassen fra den innovative, men ikke så veldig kvalitetspregede K70. Bilen flest kanskje har hatt varierende opplevelser med er modellen som kom i 1997, med en liten facelift i 2001, og gikk frem til 2005. Det er modellen som tok over i 2005 vi har konsentrert oss om her. Når dette skrives ligger det over 800 brukte Passater som er nyere enn 2005 på Finn.no. Det betyr at det er solgt svært mange av dem de siste årene, og at utvalget av brukte gjør at det kan ta litt tid å danne seg et bilde av hva som er de beste kjøpene. Mye diesel Over 80 prosent av de brukte Passatene er dieselbiler, noe som selvsagt skyldes måten avgiftssystemet er bygget opp på – men også at dieselen har en karakteristikk som kler denne type biler bra. Motorene som er levert til Passat etter 2005, er enten den kjente 1,9-literen med 100 eller 130 hester eller toliteren som var mest vanlig med 140 hester, men som også finnes brukt med både 110 og 170 hester. På bensinsiden er det en del 1,6-litere med 100 og 115 hester, mens toliter bensin med 150 eller 200 hester er mer sjelden. På toppen fantes det en V6-motor på 3,2 liter med 250 hester og en R36 med 300. Rundt 15 prosent av de brukte Passatene finnes med 4-Motion, altså firehjulsdrift fra Haldex – et system som har vist seg å fungere godt, og ha svært få svakheter. Toliters diesel, i kombinasjon med toclutchkassa DSG, er populær og gir god kjørekomfort. Godt med blått? Interiøret i Passat er som vanlig hos Volkswagen svært ryddig og bygget opp på en måte som gir god ergonomi. Da denne generasjonen ble lansert, var det også lagt ned mye i å gjøre interiøret mer elegant og bedre posisjonert opp mot det som den gang var premiumbilene. Ikke alle synes det blå interiørlyset er behagelig. Setene i Passat er gode, også bak sitter man godt, med bra plass til bena også for de lengste tenåringene. Den opplevde kvaliteten er god, materialene som er brukt er bra. Passat kjennes godt skrudd sammen – om det stemmer skal vi komme tilbake til. Kjøreegenskapene er gode, og selv under krevende øvelser oppfører bilen seg forutsigbart og gir stor grad av trygghet. Legger du på firehjulsdriften fra Haldex får du naturligvis enda bedre fremkommelighet, og betydelig bedre stabilitet på vinterføre. Styrefølelsen er god, om enn ikke like skarp som i konkurrenten Mondeo. Høye bruktpriser Passat har vært populær både som ny og brukt, det gjør naturlig nok også at bruktbilprisene er høyere enn på en del konkurrenter. Biler med noe høyere kilometerstand enn normalt starter på noe under 200.000 kroner. Passat har gjennom historien vært plaget med en del problemer. Det gjelder også denne generasjonen. Særlig er det bremser som får mange anmerkninger. Så sjekk at bremseskivene ikke er skjeve, rustne og at den automatiske parkeringsbremsen fungerer som den skal. Elektriske problemer er heller ikke helt ukjent for Passat-eiere. Sjekk at xenonlys fungerer som de skal, og at vindusviskermotoren bak fungerer uten ulyder. Rust har i liten grad vært noe problem på denne generasjon Passat, sjekk innerskjermer. Passat er en populær bil også som brukt. Merk deg at antallet biler gjør at du ikke nødvendigvis betaler så mye mer for en godt utstyrt bil med DSG enn for en mer spartansk utstyrt modell – det er fornuftig utstyr når du kjøper brukt.
|