img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Endelig: fornuftig elbil som finnes
Neste år er elektrisk Kangoo på markedet. Både som varebil og som utmerket femseters personbil. Faktisk noe å se frem til.

 I forrige kapittel (i går) kunne vi fortelle ganske lite om en ganske hypa elbil, Fluence, som viste seg for det første ikke å være spesielt interessant, for det andre er den ikke aktuell for Norge.

Egentlig føler jeg meg som de to sure damene i en Woody Allen-film der den ene klaget over hvor elendig maten var og den andre tilføyet, like surt, at ”ja – og så små porsjonene er”.

Det er med andre ord ikke noe å være muggen for, for den bilen skal altså ikke får noen betydning i den norske delen av El-Renaults forhåpentlig spennende og ekspansive historie.

Satser tungt
For fremdeles må vi minne om at Renault (med Nissan) er den av de store bilprodusentene som har gått høyest ut når det gjelder egen innsats for elbil.

Vi har som kjent fått antydninger om en komplett palett, og i den finner vi heldigvis også elektriske varebiler.

For det er jo for det første veldig aktuelt – dette er biler som nesten utelukkende (i motsetning til en Fiat 500 for eksempel) beveger seg i bysentra. For det andre er dette svært ofte biler som har forbrenningsmotorer som ligger litt på etterskudd når det gjelder eksosrensing.

Og for det tredje, og det er et helt norsk fenomen, vil elektriske varebiler en gang for alle gjøre slutt på diskusjonen om hvorfor vi ikke kan få hjem de små, smarte varebilene til Norge.

Passer ikke statskassa inne i varerommet, er du ikke varebil. Dermed snakker vi noen helt andre avgifter.

Nye muligheter
Men elbiler snakker vi nesten ikke avgifter, så så sant boksen på fire hjul kan godkjennes av de tekniske myndighetene er alt i orden. Vi kan med andre ord håpe på en mer moderate, fornuftige varebilstørrelser i fremtiden.

Selv om vi foreløpig må nøye oss med Renault Kangoo – hvilket egentlig ikke gjør noe. For det viser seg at denne bilen, selv om den ikke er spesialbygget som elbil, gjør elbiljobben sin meget kompetent.

Alle fordelene er selvfølgelig der, lavt støynivå (fotgjengeradvarende støygenerator skal komme), den er verdens enkleste pedaloperator - radiobilfølelsen er koblet med en følelse av soliditet.

Bremsene har ikke den kunstige følelsen du ofte får med denne type ”kunstig” servo.

Styringen er presis (selv om det må tilføyes at den eneste lasten vi hadde var et babytre som av en eller annen patetisk grunn skulle plantes i anledning denne øvelsen) – det eneste jeg følte var at da jeg endelig fikk dekkene til å skrike i svingene, føltes det ikke riktig.

Men det hadde det kanskje ikke gjort om jeg hadde fått en vanlig Kangoo til å skrike heller.

To størrelser
Batteriene er pent pakket under gulvet i varerommet. Man taper nok litt volum, men her har vi en familie biler med 3,5 kubikk (640 kg), eller lenger akselavstand og 4,6 kubikk (samme vekten).

Denne siste, Maxi, leveres også som komfortabel femseter. Kuriøst nok – vi snakker elbil – kan disse også utstyres med hengerfeste. Men jeg kan forsikre at lasteevnen der bak ikke er veldig nyttig.  Et par offroad-sykler får du imidlertid lov til å trekke – hvis du ikke vil ham dem på taket.

Motoren er på 44 kW – tilsvarer 60 hk, og batteripakken rommer 22 kWh. Ekstremt økonomisk kjøring kan gi deg 200 km – det er nok mer realistisk å regne med halvparten.

En litt lang lunch gir deg imidlertid lademuligheter nok for enda 30-40 urbane kilometere.  Den har med andre ord nytteverdi.

Fjernvarme
Interessant for Norge er også at når den kommer til landet, like før vinteren setter inn neste gang, vil den også kunne leveres med en 13 liters dieseltank (avgiftsfri) forbundet med et effektivt varmeapparat.

Dette kan selvfølgelig fjernstyres og forhåndsvarsles og dresseres etter de mange populære smartfon-oppskriftene som dukker opp nå. Selv for såpass enkle konstruksjoner som Kangoo.

Importøren gjør ikke antydninger av å indikere noe prisnivå ennå. Renault snakker om fra 20.000 euro og oppover – uten noen fiskale lettelser.

Og akkurat som for Fluence, har Renault bestemt at batteriet skal forbli deres eie, så det skal kunden lease. Der antydes det en pris på 75 euro per måned – men inni den ligger det også en omfattende veitjenesteforsikring.

Vanlig forsikring regner man med vil ligge 20 prosent under en normal Kangoo-premie, mens vedlikeholdskostnader foreløpig er beregnet til 80 prosent av det en normal Kangoo vil kreve.

Og så er det med andre ord bare å se frem til en (den første?) fornuftig elbil i Norge. Det jeg lurer på er om de 53 som allerede kjører elektrisk Kangoo i Norge er modne for å hoppe over på en litt mer avansert utgave.

Disse bilene (det er talloraklene i Opplysningsrådet for Veitrafikken som kunne fortelle om antallet – de hadde også 21 elektriske Clio og fem ”andre” el-Renaulter i sine lister) er rester fra et av de andre fantastiske norske elbil-eventyrene som nå nesten er helt glemt bort.

Du kan få litt av den historien her

Jeg er temmelig sikker på at det nye kapitlet om elektriske Renaulter i Norge vil bli litt mer oppløftende for alle involverte.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer