Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Banen på Gardermoen er som rallycross-baner flest, en blanding av asfalt og grus. Min mentor for dagen, Aleksander Wiik forsøker å forklare meg banen, jeg slår fast at jeg kommer til å ta det med ro de første rundene… Kort forklart er crosskart en litt stor gokart med skikkelig fjæring og et veltebur som gjør at føreren sitter trygt fastspent i firepunktsseler. Akkurat i det jeg skal ned i karten kjenner jeg at jeg kanskje burde vurdert å slipe ned hoftekammen, men til gjengjeld sitter jeg som støpt når jeg har fått hjelp av Aleksander og daglig leder i crosskart-produsenten NorCart, Per Brustad. Lynraskt 0-100 i den største klassen går unna på under tre sekunder, i teorien. Jeg sliter litt med å finne ut av motorsykkelgirene som håndteres med en spak på høyre side. Første frem, så resten bakover – akkurat sånn det skal være om det skal gå fort – men litt uvant sånn til å begynne med. Momentet i motoren er herlig, banedekket skifter fra asfalt til grus, og jeg forsøker å finne tangeringspunktet i de forholdsvis få svingene. På grunn av konstruksjonen er en crosskart i utgangspunket understyrt. Til gjengjeld er det så mye krefter på bakhjulene i den 200 kilo tunge karten, at det er fult mulig å bruke gasspedalen for å kontrollere den helt perfekt. Til tross for at den er ganske kort, er det godt mulig å kjøre med kontrollert sladd – uten å være livredd for å snurre. Allerede etter noen få runder forstår jeg entusiasmen over denne sporten. Masse krefter kombinert med et oppsett som gjør dette så lettkjørt – så morsom å leke seg med. Som så ofte ellers, det kjennes ut som jeg kjører mye fortere enn jeg faktisk gjør, men akkurat nå betyr det ingenting. Dette er motorsport på basicnivå. Ikke mye som kan gå galt, så lenge jeg ikke driter meg ut fullstendig og går av banen. Veteran. Aleksander Wiik er bare 21 år, men er likevel en av veteranene i crosskart. - Jeg har holdt på med dette i noe sånt som 8 år, og det er en flott sport fordi du kan vokse med karten. Du kan starte med crosskart allerede i 6-års alderen. Da er topphastigheten maks 60 kilometer i timen, og karten er utstyrt med slureclutch sånn at ungene kan konsentrere seg om å kjøre. Crosskart er en sport som foreldre og unger kan drive med sammen, der alle har like stor glede av det. Hos oss var det sånn at jeg startet, så måtte fatteren også kjøpe seg en cart når han ble lei av å se på. Rekrutteringen er bra, og denne sesongen har 211 førere hatt lisens og startnummer, godt fordelt på fire av de fem klassene. Crosskart fungerer som en rekrutteringsklasse for førere som enten går videre til rallycross, eller vel så ofte til rally. Litt av æren for rekruttering i de minste klassene skyldes nok at både Petter og Henning Solberg har sønner som kjører, og at de bidrar aktivt i støtteapparatet. Det har gitt positivt og økt oppmerksomhet rundt sporten. - Du lærer deg mye bilkontroll av å kjøre crosskart, og ettersom det er en sport der risikoen er ganske lav både for ulykker og store materielle skader, er det en fin måte å bli kjent med grensene på, sier Per Brustad. Overkommelig innsteg En crosskart komplett ny crosskart kan du skaffe deg for rundt 100.000 kroner. Ingen motorsport er direkte billig, men fordelen med crosskart er at kostnadene med å drive sporten ikke er avskrekkende. For de fleste holder det med noen få slitedeler og noen sett med dekk for å komme seg gjennom en hel sesong. Heller ikke startavgiftene er hysteriske. Dessuten, en crosskart får du plass til på en vanlig henger, eller bak i en varebil, og er du litt hendig klarer du også å gjøre de fleste justeringene selv. - Vi ser også at prisene på brukte karter holder seg stabile, derfor vil du stort sett kunne få igjen pengene du har lagt i en kart når du selger den igjen. Adrenalinkick Det er alltid morsomt å kjøre på bane. Enten det er med gatebil, racerbil eller med crosskart. Antagelig burde jeg ikke sett videoopptaket av meg selv etterpå, for akkurat der jeg satt, giret perfekt, traff tangeringspunkt og nesten hoppet over bakketoppene, følte jeg meg lynrask. Jeg satser på at videoen lyver, og nå er det altså bare snakk om å få plassert crosskart inn i husholdningsbudsjettet kamuflert som noe som virker som det hører til der… Se flere bilder og crosskartvideoer på www.bilnorge.no/bilsport Dette er crosskart NEZ (North European Zone) Crosskart kjøres i Norge, Sverige, Danmark, Russland, Estland, Latvia og Litauen. Fra 2012 sesongen starter man også opp i Finnland med NEZ crosskart. Klasser / aldersgrenser: Mini: 6 - 11 år 85 cc: 9 -13 år 125 cc: 12 - 16 år 250 cc: 15 år 650 cc: 16 år Med aldersgrenser menes året du fyller. De minste crosskartene har totaktsmotor og bare bremser bak, mens den største klassen har også bremser på forhjulene og firetaktsmotorer, hentet fra crossmotorsykler. En crosskart med 650 ccm motor gjør 0-100 km/t på ca 3 sekunder. Raskeste akselerasjon som til nå er målt er 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Det finnes to hovedleverandører av crosskarter, IC og NorCart. Se crosskart-videoer fra Aleksander Wiik:
|