img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Andreas Mikkelsen IRC-mester
Andreas Mikkelsen vant Rally Kypros og sikret seg dermed totalseier i IRC-serien. Dette er den største bragd innen norsk motorsport siden Petter Solberg ble verdensmester i 2003.

I sin første hele IRC-sesong, og debutsesong i Skoda, har Andreas vist seg som en verdig mester. Han har ledet seks av årets konkurranser, og med 38 etappeseire har ingen har vunnet flere fartsetapper enn han – og ikke minst var han i en klasse for seg i de to siste løpene.

– Å bli IRC-mester er en fantastisk følelse, en helt spesiell følelse jeg aldri tidligere har kjent. For seks år siden tvang en kneskade meg til å avslutte en lovende alpinkarriere. Siden den gangen har vi lagt ned utrolig mye arbeid i å nå rallytoppen.

– Hele veien har jeg fått hjelp av gode støttespillere. Å kunne gi denne tittelen tilbake til alle som har lagt ned så mye arbeid i at jeg skal lykkes, kjennes utrolig godt, sier en rørt og lykkelig mester.

Dette er den første internasjonale rallytittelen en nordmann vinner siden Petter Solberg ble verdensmester i 2003.

For bilprodusenten Skoda, har årets IRC-sesong fortonet seg som et aldri så lite eventyr. De forsvarte fjorårsseieren i merkesmesterskapet, har vunnet 100 av mesterskapets 150 fartsetapper og i Rally Kypros fant vi bare Fabia S2000-førere på de seks første plassene på resultatlista.

Med Ola Fløene i kartleserstolen, vant Andreas sju av de 11 fartsetappene på Kypros, og ledet gjennom hele løpet, med unntak av SS3 hvor de hadde en snurring.

Under forhold som vekslet mellom tøff grus og asfalt i fjellene ovenfor byen Pafos, var utfordringen stor under årets siste IRC-løp. Dramatikken oppsto allerede på SS2, da Juho Hänninen krasjet ut av tittelkampen.

Også Andreas opplevde dramatikk underveis. På SS8 punkterte en spiker hans venstre forhjul, men Michelin-dekket ble likevel ikke tappet helt for luft.

På den påfølgende etappen traff både Andreas og Jan Kopecký (Škoda Motorsport), som lå på andreplass, samme stein ni kilometer før mål. Begge punkterte, men tok seg til mål uten å skifte dekk.

Andreas punkterte høyre bakhjul, og var sånn sett heldigere enn Kopecký som punkterte på høyre forhjul. Andreas tapte 12,9 sekunder, mens Kopecký tapte 45,5 sekunder. Dermed økte Andreas ledelsen til tsjekkeren med 32,9 sekunder.

Før den meget vanskelige avslutningsetappen, ledet Andreas med ett minutt og 27 sekunder. Alt handlet om å ta seg til mål uten uhell. Likevel satte nordmannen raskeste tid, og vant Rally Kypros med hele ett minutt og 40 sekunder. Slik kjører bare en verdig mester!

For den forrykende avslutningsetappen, fikk Andreas for andre gang denne sesongen Colin McRae IRC Flat Out Trophy av Jimmy McRae, Gilbert Roy (Eurosport) og Jean-Pierre Nicolas (IRC), som utgjør dommerpanelet.

– Det har vært en tøff sesong etter den dårlige starten i Monte Carlo. Utover i sesongen har det bare gått bedre og bedre. Vi har hatt en fantastisk siste halvdel av sesongen. Og hvilken avslutning det ble! Å vinne på Kypros og bli IRC-mester er nesten ikke til å tro. Det er som en drøm, sier den nybakte mesteren.

Andreas har en sterk psyke, men innrømmer at han merket på slutten at han var på vei til noe stort.

– De siste tre etappene var de lengste i mitt liv. Jeg innbilte meg at jeg hørte lyder i bilen som jeg aldri har hørt før. Å krysse mållinjen var veldig emosjonelt. Jeg gråt som en baby!

– Jeg vil gjerne takke alle i Skoda UK Motorsport og Skoda Motorsport for å ha gitt meg denne muligheten i år. Det er et spesielt øyeblikk for alle, legger han til.

Også Ola Fløene merket at det kriblet i magen på den siste etappen.

– Jeg var litt redd for å gjøre feil på den siste etappen, men til slutt ble alt perfekt. Da jeg sto på podiet og hørte nasjonalsangen, begynte det å synke inn hva vi har oppnådd. Men jeg trenger mer tid på å la det synke ordentlig inn, sier Ola.

Robert Hazelwood, direktør for Skoda Storbritannia, smilte like bredt som de norske gutta.

– Hvilken utrolig avslutning på IRC-sesongen 2011. Jeg er personlig glad for den fantastiske sesongen Andreas og Ola har levert, noe som har resultert i to seirer og IRC-tittelen.

– Mesterskapseieren er fortjent, ettersom de har blitt raskere og raskere gjennom året, og var best når det gjaldt som mest. Andreas er en veldig moden og rask sjåfør, og det tok ham ikke lang tid å oppnå sin første store rallytittel. Mange gratulasjoner fra alle i Skoda Storbritannia, sier han.

 

Sluttstillingen i Rally Kypros

1. Andreas Mikkelsen / Ola Fløene (Škoda Fabia S2000) ... 2.25.18,5

2. Jan Kopecký / Pavel Dresler (Škoda Fabia S2000) .... +1.40,5

3. Patrik Sandell / Staffan Parmander (Škoda Fabia S2000) .... +2.54,8

4. Karl Kruuda / Martin Järveoja (Škoda Fabia S2000) .... +4.33,0

5. Freddy Loix / Frédéric Miclotte (Škoda Fabia S2000) .... +5.25,4

6. Matthias Kahle / Peter Göbel (Škoda Fabia S2000) .... +7.48,9

7. Toshi Arai / Dale Moscatt (Subaru Impreza R4 STI) .... +8.16,2

8. Marker Wallenwein / Stefan Kopczyk (Škoda Fabia S2000) .... +13.06,7

9. Jean-Michel Raoux / Laurent Magat (Renault Clio R3) .... +14.36,4

10. Doros Loucaides / Savvas Laos (Peugeot 207 S2000) .... +15.07,8

 

Sluttstillingen i IRC 2011

1. Andreas Mikkelsen ... 153.5 poeng

2. Jan Kopecký ... 152 poeng

3. Juho Hänninen ... 125 poeng

4. Freddy Loix ... 123 poeng

5. Thierry Neuville ... 115 poeng

6. Bryan Bouffiers ... .110.5 poeng

7. Guy Wilks ... 47 poeng

8. Patrik Sandell ... 44 poeng

9. Toni Gardemeister ... 43 poeng

10. Karl Kruuda ... 39 poeng

 

Sluttstilling i merkescupen IRC 2011

1. ŠKODA ... .362.5 poeng

2. Peugeot ... .241.5 poeng

3. Subaru ... 117 poeng

3. M-Sport ... 107 poeng

5. Ralliart ... 104 poeng

6. Honda ... 46 poeng

7. Proton ... 41 poeng

8. Abarth ... 15 poeng

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer