Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Veloster har en frekk og oppsiktsvekkende design – utvendig. Interiøret, og ikke minst ressursene under panseret, er mer på det jevne. Inntil videre består maskinavdelingen av en 1,6-liters bensinmotor uten turbo. Den makter ikke å tilfredsstille de høyst sportslige forventningene om en potent sportsbil som skapes av bilens utvendige linjer. Konkurrenten Volkswagen Scirocco har for eksempel et par langt kvikkere motorer på programmet. Lite motor-kick Et dreiemoment på beskjedne 166 Newtonmeter betyr at vi må jobbe hyppig med girspaken. Selv om sjaltebevegelsene er korte og kjappe, blir kjøringen mer masete enn morsom. Vår prøvebil er utstyrt med sekstrinns manuell girkasse, men en dobbelclutchkasse kan også leveres fra fabrikken, selv om den foreløpig ikke står på menyen her hjemme. Dermed er Veloster den aller første bilen fra Hyundai med DCT, Dual Clutch Transmission. Kanskje er det nettopp den girkassen som kan gi kjøringen et mindre masete preg. Uvanlig tredørs Nei, den har én dør på venstre side, og to dører på høyre side, og i tillegg har den en stor bakluke. Det betyr at det er det lett å komme seg inn og ut av baksetet, et baksete som ikke akkurat er rommelig, men som gir akseptabel plass for to personer – så sant disse to ikke er av de røsligste typene. Med tanke på at dette er en liten, sportslig coupé er ikke bagasjeplassen noe å klage på, rommet er så dypt at det svelger en stor koffert i stående stilling. Volumet på 320 liter er for eksempel bare 30 liter mindre enn på Golf. Turbo kommer Nå har bekreftelsen kommet fra Hyundais sjef i USA, John Krafcik, om at Veloster vil komme i en turboversjon i 2012. Denne motoren får også 1,6-liters volum, og bilen vil bli vist på Detroit Auto Show i januar.
Konkurrenter: VW Scirocco, Honda CR-Z.
|