img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Svenskene vant i lastebil-NM
STATISTIKK: Salget av lastebiler og busser i 2011 endte med elegant spurt fra Scania i desember. Selv om Volvo økte mest. Og MAN gjorde sitt beste buss-år.

For selgere av tyngre næringskjøretøy ble 2011 et flott år.
 
Spesielt innen de tyngste lastebilene var oppgangen i registrerte biler sterk:
  • 31,8 % flere biler over 22 tonn enn i 2010
  • 29,0 % flere biler over 16 tonn enn i 2010
Merk at det også er i vektklassen over 16/22 tonn det selges desidert flest biler. Det var imidlertid over 10 % framgang også i alle de lavere vektsegmentene.
 
Sektor buss kan også være fornøyd. Totalt 1345 busser i alle klasser er riktignok noe tilbake fra 2010, men i den største klassen, busser over 25 seter, er situasjonen noenlunde status quo. Det ble registrert 936 store busser.
 
For tungbil kan man dermed trygt si at året har vært preget av Scania og Volvos kamp om hegemoniet i bilklassen 16 tonn og tyngre.
 
Med en pen sluttspurt i desember endte året med en komfortabel «seier» til Scania: Total 1300 biler over 16 tonn og 39,0 % markedsandel (114 biler og 42,4 % i desember).
 
Også Volvo gjorde et meget pent år med 1197 biler og 35,9 % markedsandel (80 biler og 29,7 % i desember).
 
Over 2011 som helhet er det likevel Volvo som kan notere seg sterkeste prosentvise framgang siden 2010, med 33,9 % bedring. Scanias bedring var 30,5 %. Begge merkene går altså mer fram enn segmentet som helhet, som lå på 29,0 %.
 
Svenskekampen har samtidig gitt et par interessante konsekvenser:
  • De to svenske merkene har nå etablert en samlet markedsandel på 75 prosent. Det betyr at «restmarkedet» som de øvrige merkene kjemper om blir stadig mindre.
  • Men samtidig virker markedsmekanismene til kjøpers fordel. Prisnivået på store lastebiler er nå antagelig nede på sitt gunstigste på svært lenge.
Komplette tabeller og analyser av salget – med prognoser for 2012 – finner du i januarutgaven av YrkesBil.
 
Slik presterte merkene
I avsnittene under finner du kort oppsummering av hvordan 2011 gikk for de enkelte merkene/importørene:
 
Slik gikk 2011 for Scania
# Over 16 tonn: 1. plass etter “komfortabel fotofinish” 103 biler foran Volvo og med 39,0 prosent markedsandel. Ser vi separat på de store bilene over 22 tonn, blir saken tydeligere – her er avstanden ned til Volvo hele 5,8 prosentpoeng av totalen.
# 6 til 16 tonn: Ingen stor øvelse for Scania, da de minste bilene i produktspekteret er registrert på minimum 16 tonn. Men i klassen 16-22, er de i det minste en sikker nummer 2. etter Volvo, men godt foran Mercedes.
# Busser: Det er fortsatt ikke store volumer, men Scania har snudd nedgang til oppgang i segmentet over 25 seter. Klart sterkest er Scania på turbussmarkedet, mens man i anbudsmarkedet ikke ser seg tjent med å følge prisracet.
Nøkkeltall Scania 2011
1. plass lastebiler over 16 tonn, 1300 biler, 39,0 % markedsandel
5. plass busser over 25 seter, 46 biler og 4,9 % markedsandel
 
Slik gikk 2011 for Volvo
# Over 16 tonn: 2. plass, kun 103 biler bak Scania og 35,9 prosent markedsandel. Ser vi separat på de store bilene fra 16 til 22 tonn, kan Volvo glede seg over markedsledelse med 189 biler og 42,7 prosent markedsandel.
# 6 til 16 tonn: Ingen stor øvelse for Volvo, da det aller meste som selges er større saker. Men en liten slump biler finner vi her også, totalt 40 stykker, i all hovedsak FL distribusjonsbiler.
# Busser over 25 seter: Volvo er per definisjon Markedsleder med stor M, men ett enkelt kollektivanbud kan gjøre enorme utslag. I år endte Volvo på 40 prosent markedsandel – mot nesten 60 prosent i fjor.
Nøkkeltall Volvo 2011
2. plass lastebiler over 16 tonn, 1197 biler, 35,9 % markedsandel
1. plass busser over 25 seter, 383 biler og 40,9 % markedsandel
 
Slik gikk 2011 for Mercedes:
# Over 16 tonn: Svak økning i antall biler, men ikke nok til å matche den generelle veksten i markedet. Markedsandel sank dermed med halvannet prosentpoeng fra 12,8 til 11,1 prosent i segmentet.
# 6 til 16 tonn: Klar markedsleder i segmentet mellomstore lastebiler. Inkluderer vi Fuso i regnestykket, tar Bertels O. Steen for seg over 35 prosent av segmentet, og er dobbelt så stor som neste merke på listen.
# Busser over 25 seter: Ned fra 2. til 3. plass i segmentet Til gjengjeld har Mercedes stålkontroll på minibuss-segmentet (under 18 seter) med over 80 prosent andel. Totalt er dermed Mercedes klart størst på buss i Norge.
Nøkkeltall Mercedes 2011
3. plass lastebiler over 16 tonn, 369 biler, 11,1 % markedsandel
3. plass busser over 25 seter, 138 biler og 14,7 % markedsandel
1. plass minibusser under 18 seter, 302 biler og 81,6 % markedsandel
6. plass varebiler totalt (1. plass store kassebiler, 3. plass mellomstore)
 
Slik gikk 2011 for MAN:
# Over 16 tonn: 4. plass, med 258 biler og 7,7 prosent markedsandel. Ser vi separat på de store bilene over 22 tonn er prosentandelen en anelse bedre, med 8,0 prosent, men altså ikke nok til å gjøre det helt store utslaget.
# 6 til 16 tonn: Her gjør MAN det relativt skarpt på 2.plass. Mercedes leder med 141 biler foran MAN med 115 biler, og det skiller 13 biler ned til Iveco. Mens Iveco er sterke på de små bilene opp til 10 tonn, er MAN tilsvarende sterke på 10-16 tonn.
# Busser over 25 seter: Gammelt grums har gjort mediebildet noe ubehagelig for MAN i 2011, men det har ikke hindret merket i å ta 2. plass i segmentet med 162 busser. En diger gassbussleveranse til Trøndelag utgjorde hovedinnslaget.
Nøkkeltall MAN 2011
4. plass lastebiler over 16 tonn, 258 biler, 7,7 % markedsandel
2. plass lastebiler 6 til 16 tonn, 22,3 % markedsandel
 
Slik gikk 2011 for DAF:
# Over 16 tonn: 5. plass, med 87 biler og 2,6 % markedsandel. Ser vi separat på klassene 16 til 22 tonn og over 22 tonn, viser det seg at det er i førstnevnte, altså de mellomstore distribusjonsbilene at DAF har lykkes best med 3,6 %.
# 6 til 16 tonn: Forholdsvis trist lesning, med til sammen 18 biler.
# Varebil: Med SsangYong har importøren nådd sitt eget salgsmål om 180 biler med god margin. Totalt ble det 226. Med 0,6 prosent andel forblir likevel de koreanske bilene ett av de aller minste varebilmerkene på det norske markedet.
Nøkkeltall DAF 2011
5. plass lastebiler over 16 tonn, 87 biler, 2,6 % markedsandel
15. plass varebiler under 3,5 tonn, 226 biler, 0,6 % markedsandel
 
Slik gikk 2011 for Iveco:
# Over 16 tonn: Opplevde en liten økning i salget av de tyngste lastebilene, totalt er det solgt 35 biler, som er akkurat nok til en 6.plass, med markedsandel på 1,1 prosent i segmentet. Det er opp 0,1 prosent fra 2010.
# 3,5 til 16 tonn: Her sank andelene kraftig i både 7,5 til 10, og 10 til 16 tonn. Best gjør Iveco det i segmentet 3,5 til 7,5 tonn, med 2. plass og 21,8 prosent segmentandel
# Buss (OBS Iveco-Irisbus): Holder fortsatt kun 4. plass over 25 seter, selv med 150 prosent økning i 2011. Til gjengjeld har Iveco stålkontroll på det lille segmentet midibusser, altså 18-25 seter, med 25 biler og 64,1 prosent segmentandel.
# Varebiler: Selv om Daily kan leveres i klassen ned til 3,2 tonn, er det kun i kategorien store kassebiler at Iveco er representert. I dette segmentet holder det til en delt 5.plass (med Citroen Jumper) med 112 biler totalt.
Nøkkeltall Iveco 2011
6. plass lastebiler over 16 tonn, 35 biler, 1,1 % markedsandel
2. plass lastebiler 3,5-7,5 tonn, 75 biler, 21,8 % markedsandel
4. plass busser over 25 seter, 130 biler og 13,9 % markedsandel
1. plass midibusser 18-25 seter, 25 biler og 64,1 % markedsandel
Delt 5. plass i segment store kassebiler.
 
Slik gikk 2011 for Renault Trucks:
# Over 16 tonn: 7. plass, med 31 biler og 0,9 prosent markedsandel. Ser vi separat på bilene fra 16 til 22 tonn og over 22 tonn, viser det seg at det er i førstnevnte, altså de mellomstore distribusjonsbilene at Renault har lykkes best, med 2,5 prosent.
# 3,5 til 16 tonn: Forholdsvis trist lesning, med til sammen 41 biler. Herav 5 under 6 tonn. Til gjengjeld har de klart 7,4 % mellom 10 og 16 tonn
# Varebil: Renault Trucks selger også den store kassebilen Master (parallelt med personbilimportøren Motor Gruppen/RBI Norge AS). Denne gikk solgte Renault Trucks 40 av i 2011, altså snaut halvparten av alle Masterne som ble registrert.
Nøkkeltall Renault 2011
Lastebil over 16 tonn: 31 biler og 0,9 % markedsandel
Best resultat i segmentet 10 til 16 tonn: 15 biler og 7,4 % markedsandel
 
Komplette tabeller og analyser av salget – med prognoser for 2012 – finner du i januarutgaven av YrkesBil.
 
 
 
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer