Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Svenskene vant i lastebil-NM STATISTIKK: Salget av lastebiler og busser i 2011 endte med elegant spurt fra Scania i desember. Selv om Volvo økte mest. Og MAN gjorde sitt beste buss-år. |
||||||||||||||||
For selgere av tyngre næringskjøretøy ble 2011 et flott år. Spesielt innen de tyngste lastebilene var oppgangen i registrerte biler sterk:
Merk at det også er i vektklassen over 16/22 tonn det selges desidert flest biler. Det var imidlertid over 10 % framgang også i alle de lavere vektsegmentene. Sektor buss kan også være fornøyd. Totalt 1345 busser i alle klasser er riktignok noe tilbake fra 2010, men i den største klassen, busser over 25 seter, er situasjonen noenlunde status quo. Det ble registrert 936 store busser. For tungbil kan man dermed trygt si at året har vært preget av Scania og Volvos kamp om hegemoniet i bilklassen 16 tonn og tyngre. Med en pen sluttspurt i desember endte året med en komfortabel «seier» til Scania: Total 1300 biler over 16 tonn og 39,0 % markedsandel (114 biler og 42,4 % i desember). Også Volvo gjorde et meget pent år med 1197 biler og 35,9 % markedsandel (80 biler og 29,7 % i desember). Over 2011 som helhet er det likevel Volvo som kan notere seg sterkeste prosentvise framgang siden 2010, med 33,9 % bedring. Scanias bedring var 30,5 %. Begge merkene går altså mer fram enn segmentet som helhet, som lå på 29,0 %. Svenskekampen har samtidig gitt et par interessante konsekvenser:
Komplette tabeller og analyser av salget – med prognoser for 2012 – finner du i januarutgaven av YrkesBil. Slik presterte merkene I avsnittene under finner du kort oppsummering av hvordan 2011 gikk for de enkelte merkene/importørene: Slik gikk 2011 for Scania # Over 16 tonn: 1. plass etter “komfortabel fotofinish” 103 biler foran Volvo og med 39,0 prosent markedsandel. Ser vi separat på de store bilene over 22 tonn, blir saken tydeligere – her er avstanden ned til Volvo hele 5,8 prosentpoeng av totalen. # 6 til 16 tonn: Ingen stor øvelse for Scania, da de minste bilene i produktspekteret er registrert på minimum 16 tonn. Men i klassen 16-22, er de i det minste en sikker nummer 2. etter Volvo, men godt foran Mercedes. # Busser: Det er fortsatt ikke store volumer, men Scania har snudd nedgang til oppgang i segmentet over 25 seter. Klart sterkest er Scania på turbussmarkedet, mens man i anbudsmarkedet ikke ser seg tjent med å følge prisracet. Nøkkeltall Scania 2011 1. plass lastebiler over 16 tonn, 1300 biler, 39,0 % markedsandel 5. plass busser over 25 seter, 46 biler og 4,9 % markedsandel Slik gikk 2011 for Volvo # Over 16 tonn: 2. plass, kun 103 biler bak Scania og 35,9 prosent markedsandel. Ser vi separat på de store bilene fra 16 til 22 tonn, kan Volvo glede seg over markedsledelse med 189 biler og 42,7 prosent markedsandel. # 6 til 16 tonn: Ingen stor øvelse for Volvo, da det aller meste som selges er større saker. Men en liten slump biler finner vi her også, totalt 40 stykker, i all hovedsak FL distribusjonsbiler. # Busser over 25 seter: Volvo er per definisjon Markedsleder med stor M, men ett enkelt kollektivanbud kan gjøre enorme utslag. I år endte Volvo på 40 prosent markedsandel – mot nesten 60 prosent i fjor. Nøkkeltall Volvo 2011 2. plass lastebiler over 16 tonn, 1197 biler, 35,9 % markedsandel 1. plass busser over 25 seter, 383 biler og 40,9 % markedsandel Slik gikk 2011 for Mercedes: # Over 16 tonn: Svak økning i antall biler, men ikke nok til å matche den generelle veksten i markedet. Markedsandel sank dermed med halvannet prosentpoeng fra 12,8 til 11,1 prosent i segmentet. # 6 til 16 tonn: Klar markedsleder i segmentet mellomstore lastebiler. Inkluderer vi Fuso i regnestykket, tar Bertels O. Steen for seg over 35 prosent av segmentet, og er dobbelt så stor som neste merke på listen. # Busser over 25 seter: Ned fra 2. til 3. plass i segmentet Til gjengjeld har Mercedes stålkontroll på minibuss-segmentet (under 18 seter) med over 80 prosent andel. Totalt er dermed Mercedes klart størst på buss i Norge. Nøkkeltall Mercedes 2011 3. plass lastebiler over 16 tonn, 369 biler, 11,1 % markedsandel 3. plass busser over 25 seter, 138 biler og 14,7 % markedsandel 1. plass minibusser under 18 seter, 302 biler og 81,6 % markedsandel 6. plass varebiler totalt (1. plass store kassebiler, 3. plass mellomstore) Slik gikk 2011 for MAN: # Over 16 tonn: 4. plass, med 258 biler og 7,7 prosent markedsandel. Ser vi separat på de store bilene over 22 tonn er prosentandelen en anelse bedre, med 8,0 prosent, men altså ikke nok til å gjøre det helt store utslaget. # 6 til 16 tonn: Her gjør MAN det relativt skarpt på 2.plass. Mercedes leder med 141 biler foran MAN med 115 biler, og det skiller 13 biler ned til Iveco. Mens Iveco er sterke på de små bilene opp til 10 tonn, er MAN tilsvarende sterke på 10-16 tonn. # Busser over 25 seter: Gammelt grums har gjort mediebildet noe ubehagelig for MAN i 2011, men det har ikke hindret merket i å ta 2. plass i segmentet med 162 busser. En diger gassbussleveranse til Trøndelag utgjorde hovedinnslaget. Nøkkeltall MAN 2011 4. plass lastebiler over 16 tonn, 258 biler, 7,7 % markedsandel 2. plass lastebiler 6 til 16 tonn, 22,3 % markedsandel Slik gikk 2011 for DAF: # Over 16 tonn: 5. plass, med 87 biler og 2,6 % markedsandel. Ser vi separat på klassene 16 til 22 tonn og over 22 tonn, viser det seg at det er i førstnevnte, altså de mellomstore distribusjonsbilene at DAF har lykkes best med 3,6 %. # 6 til 16 tonn: Forholdsvis trist lesning, med til sammen 18 biler. # Varebil: Med SsangYong har importøren nådd sitt eget salgsmål om 180 biler med god margin. Totalt ble det 226. Med 0,6 prosent andel forblir likevel de koreanske bilene ett av de aller minste varebilmerkene på det norske markedet. Nøkkeltall DAF 2011 5. plass lastebiler over 16 tonn, 87 biler, 2,6 % markedsandel 15. plass varebiler under 3,5 tonn, 226 biler, 0,6 % markedsandel Slik gikk 2011 for Iveco: # Over 16 tonn: Opplevde en liten økning i salget av de tyngste lastebilene, totalt er det solgt 35 biler, som er akkurat nok til en 6.plass, med markedsandel på 1,1 prosent i segmentet. Det er opp 0,1 prosent fra 2010. # 3,5 til 16 tonn: Her sank andelene kraftig i både 7,5 til 10, og 10 til 16 tonn. Best gjør Iveco det i segmentet 3,5 til 7,5 tonn, med 2. plass og 21,8 prosent segmentandel # Buss (OBS Iveco-Irisbus): Holder fortsatt kun 4. plass over 25 seter, selv med 150 prosent økning i 2011. Til gjengjeld har Iveco stålkontroll på det lille segmentet midibusser, altså 18-25 seter, med 25 biler og 64,1 prosent segmentandel. # Varebiler: Selv om Daily kan leveres i klassen ned til 3,2 tonn, er det kun i kategorien store kassebiler at Iveco er representert. I dette segmentet holder det til en delt 5.plass (med Citroen Jumper) med 112 biler totalt. Nøkkeltall Iveco 2011 6. plass lastebiler over 16 tonn, 35 biler, 1,1 % markedsandel 2. plass lastebiler 3,5-7,5 tonn, 75 biler, 21,8 % markedsandel 4. plass busser over 25 seter, 130 biler og 13,9 % markedsandel 1. plass midibusser 18-25 seter, 25 biler og 64,1 % markedsandel Delt 5. plass i segment store kassebiler. Slik gikk 2011 for Renault Trucks: # Over 16 tonn: 7. plass, med 31 biler og 0,9 prosent markedsandel. Ser vi separat på bilene fra 16 til 22 tonn og over 22 tonn, viser det seg at det er i førstnevnte, altså de mellomstore distribusjonsbilene at Renault har lykkes best, med 2,5 prosent. # 3,5 til 16 tonn: Forholdsvis trist lesning, med til sammen 41 biler. Herav 5 under 6 tonn. Til gjengjeld har de klart 7,4 % mellom 10 og 16 tonn # Varebil: Renault Trucks selger også den store kassebilen Master (parallelt med personbilimportøren Motor Gruppen/RBI Norge AS). Denne gikk solgte Renault Trucks 40 av i 2011, altså snaut halvparten av alle Masterne som ble registrert. Nøkkeltall Renault 2011 Lastebil over 16 tonn: 31 biler og 0,9 % markedsandel Best resultat i segmentet 10 til 16 tonn: 15 biler og 7,4 % markedsandel Komplette tabeller og analyser av salget – med prognoser for 2012 – finner du i januarutgaven av YrkesBil.
|