Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hils velkommen til BharatBenz – Daimlers og Indias nye stolthet. Nå skal det vel sies at det neppe blir en bil å se på norske veier med det første – om noen gang. Men det er nok et signal om at verden går fremover og tyngdepunktet flyttes østover. Daimlers lastebilsjef Andreas Renschler formulerte det slik: - Vår strategi for de ekspanderende nye markedene er å operer så globalt som mulig, men på den andre siden så lokalt som nødvendig. Bildene er visstnok fra en snikvisning for indiske journalister i New Dehli denne uken. Bilen, rettere sagt hele rangen av BharatBenz-biler fra 6 til 49 tonn, er nemlig først ventet lansert i mars. De tyngste bilene er basert på Mercedes Axor-plattformen, mens de lette bilene er bygget over Fuso Canter. Og foreløpig krever India en utslippsgrense som tilsvarer Euro 3. Og India er garantert et interessant marked, visstnok nå verdens tredje største, med et årsvolum på 300.000 lastebiler i 2011.
|