Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
YrkesBil er tilhenger av prinsippet modulvogntog. Med større volum og kapasitet per bil kan man på hovedpulsårene for godstransporten redusere både miljøpåvirkning og kostnader. 25,25-metersbiler kjører på gitte godkjente strekninger som ender i relevante terminaler. Med tilpassede hengerløsninger og terminalknutepunkt kan samme bil i dessuten i prinsippet både utføre langtransporten og lokaldistribusjonen. Men ikke slik som firma Frode Laursen her demonstrerer utenfor redaksjonens vinduer. I går ettermiddag leverte avbildet modulvogntog – for øvrig en danskregistrert Iveco 6x2 pusher trekkvogn med to traller, såkalt link – en håndfull pakker i underetasjen i bygget. Pakkene var ikke flere enn at det ble brukt en blomstertralle. Og det skapte jo en viss oppmerksomhet i nærmiljøet. Av flere årsaker er biler som dette sjelden vare i denne gaten. Sjåføren gikk deretter til sin bil og begynte å tenke på hvor han skulle videre. Kanskje konsulterte han kart, kanskje GPS. Eller kanskje hadde noen varslet han om at veien han i utgangspunktet hadde tenkt å kjøre ut fra området faktisk var avstengt for et år siden. Men sjåføren er dyktig og rolig. Går ut av bilen igjen, spaserer noen hundre meter i begge retninger mens han sjekker forholdene. I utgangspunktet finnes bare en enkel løsning: Å rygge vogntoget inn på en lang tarm av en parkeringsplass. Småtrangt er det, men mulig. Men stor trafikk av eldre, barnevogner og skolebarn er det også. Og uoversiktlig. Det hindrer ikke sjåføren å prøve – og utrolig nok uten å spørre noen om hjelp til å sjekke siktlinjer han ikke selv kan se. Heldigvis, akkurat i det undertegnede er på vei ut for å i det minste tilby hjelpende øyne, jeg liker ikke blod utenfor kontoret (heller), setter han seg fast. På flatmark. Selv med boggi oppe. Og da gjensto bare en løsning. Den han burde valgt med en gang, frø han i det hele tatt beveget seg innenfor Ring 3 på Skøyen: Å hekte av bakerste tralle. En enkelt Laursen-bil på villspor er selvsagt ikke all verden å henge seg opp i. Men så har jeg da det siste halvåret stadig observert modulvogntog på steder de åpenbart ikke hører hjemme. Først og fremst på stikkveier og andre veier i nærheten av lovlig modulveinett. Uavhengig av om man er tilhenger av modulvogntogprinsippet eller ei, dette bør både transportbransjen, transportkjøperne og ikke minst kontrollmyndighetene gripe fatt i før også dette blir «akseptert ukultur». Fenomenet er neppe egnet til å tale transportens sak. «Sjekk det monsteret!» er første reaksjon hos menigmann som oppdager en 25,25-bil. Og dersom det først fester seg at de også er årsak til trafikkproblemer, da kan vi nok skyte en hvit pinn etter fortsatt 25,25 i Norge når prøveperioden en gang går ut. Det vil si – kartene er kanskje det svakeste leddet. Her skal man være rimelig lokalkjent for å klare å bla seg fram til det aktuelle detaljkartet. Vegvesenet burde spandere på seg en bedre interaktiv løsning med mulighet for å zoome inn og ut av et Norgeskart med 25,25-strekningene påslått. De nyeste 60-tonnsstrekningene OBS! Som kjent er ikke alle 25,25-strekninger åpent for 60 tonn, men i desember åpnet to nye viktige strekninger for denne vekten: E 14 / E6 Trondheim S via omkjøringsvei - Storlien 60 t* E6 / E8 Skibotn - Tromsø 60 t*
|