Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mange kjører på dårlige dekk Svært mange bileiere kjører på vinterdekk som er for dårlige, viser en ny telling. |
||||||||||||||||
– På bakgrunn av undersøkelsen vi nettopp har gjort, er det grunn til å frykte at hver fjerde bil har vinterdekk som etter vår mening ikke holder mål, sier Bengt Heggertveit, administrerende direktør i Vianor. Dekkjedens eksperter har sjekket 300 biler på ulike steder i landet. – Vi har systematisk kontrollert biler på store parkeringsplasser i Oslo, Haugesund og Trondheim, og vi mener resultatet gir en god pekepinn på tilstanden til nordmenns vinterdekk, sier Heggertveit. Mange hadde dekk med dårligere mønsterdybde enn Vianor anbefaler. – Når mønsterdybden blir mindre enn fem millimeter, begynner dekkenes evne til å drenere bort slaps og snø å svekkes. Vi mener riktig tidspunkt for dekkskifte er når det er minimum fire millimeter igjen. Farlig sovepute – Mange tror nok dekkene er gode nok så lenge de oppfyller lovens minstekrav på tre millimeter. Det er en farlig sovepute i møte med den norske vinteren, sier Heggertveit. Han advarer også mot såkalte helårsdekk. – På nordisk føre er ikke denne betegnelsen relevant. Det finnes vinterdekk som er laget for Sentral-Europa og markedsføres som helårsdekk. De er først og fremst konstruert for å brukes på bare og våte veier, men gir dårlig veigrep og sidegrep på is. Sjekker sjelden – Mange glemmer nok å sjekke kvaliteten på dekkene i løpet av sesongen. Dekkene bør sjekkes omtrent annenhver måned i forhold til kvalitet og riktig lufttrykk, sier Øyen. Også Trygg Trafikk anbefaler større mønsterdybde enn minstekravet. – Vinterdekkene bør minst ha fire millimeter. De som kjører på piggdekk bør faktisk være ekstra påpasselige med dette, selv om mange i denne gruppen kanskje tror de er bedre skodd enn andre. Undersøkelser viser at slitte piggdekk er enda dårligere enn slitte piggfrie dekk, sier Kristin Øyen.
|