Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Brynildsen i WRC-bil Ingen fylker i verden vil kunne hamle opp med Østfold i WRC-klassen under årets Rally Sweden. Når Eyvind Brynildsen skifter klasse stiller ikke mindre enn fire østfoldinger i Ford Fiesta WRC i årets andre VM-runde. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eyvind Brynildsen fra Våler i Østfold har gjort en avtale med Adapta AS, teamet som er bygget opp rundt naboen Mads Østberg, og stiller med en Ford Fiesta WRC under den norsk/svenske VM-runden 9.-12. februar. Brynildsen var opprinnelig påmeldt med en Skoda Fabia S2000, men har fått godkjent klassebyttet. Med brødrene Petter og Henning Solberg fra Spydeberg samt Mads Østberg i tillegg er det dermed et slagkraftig Østfold-lag som stiller på start i Karlstad torsdag 9. februar og på etappene som kjøres ved Kongsvinger dagen etter. Av de 21 WRC-førerne som stiller start kommer altså nær en femtedel fra Østfold. Petter Solberg innledet årets sesong meget sterkt med 3. plass i Rally Monte Carlo der han gjorde comeback som fabrikkfører for Ford. Han regnes nå som en av favorittene på de norske og svenske rallyveiene. - Jeg må si jeg er meget imponert over bilen. Den er skikkelig rask, og den passer min kjørestil perfekt. Jeg har forstått det slik at Forden er enda bedre på grus og snø enn på asfalt, så jeg kan nesten ikke vente med å komme meg på veiene i Norge og Sverige i neste runde, sier Petter. Henning Solberg kjørte også Rally Monte Carlo og endte på 13. plass, mens Mads Østberg og Eyvind Brynildsen lader opp med løp hjemme i Norge. Østberg har kjørt første NM-runde, Mountain Rally og kjører Rally Elverum førstkommende lørdag før han stiller i KNA Rally Finnskog 4. februar. Eyvind Brynildsen kjører Rally Elverum i en Mitsubishi Lancer lørdag, og får sitt første løp i WRC-bil på Finnskogen lørdagen etter. Dit kommer også Citroëns nye fører og vinner av Rally Sweden i fjor, Mikko Hirvonen, for å teste sin nye bil på snø og is. Wild card for Aasen De kjører en Ford Fiesta S2000. At en norsk fører får en slik mulighet understreker det svensk/norske samarbeidet rundt VM-runden. En hel dag i Norge Når bilene kommer inn i Norge skal det kjøres på deler av den kjente Varaldskogen-etappen fra Rally Finnskog. På svensk side går etappen like utenfor husveggen på Petter Solbergs herregård. Etappen er totalt 27,07 km og det aller meste av etappen ligger på norsk jord. SS3 og SS6 Opaker Etappen er 20,17 km lang, og starter ved vei 210 på vestsiden av Glomma sør/vest for Kirkenær. Det kjøres på ganske smal e skogsveier enkelte steder, men det er også raske partier. SS4 og SS7 Kirkenær Veien det kjøres på faktisk bygd kun for rally, og var ganske gjengrodd før årets løp. Men en iherdig innsats av lokalbefolkningen gjorde at veien igjen ble klar for rally. Etappen er 7,1 km lang. SS5 og SS8 Finnskogen Service på Kongsvinger På en remote service er det ikke mye man har mulighet til å gjøre. Kun små justeringer og reparasjoner samt dekkbytte. - Jeg håper det blir folkefest som det var under Rally Norway i 2007, sier Petter Solberg som lover at han skal være med å kjempe om seieren. - Jeg er ikke med på dette for moro skyld. Nå sitter jeg i en fabrikkbil, og alle forutsetninger for suksess er til stede, sier Petter. Totalt vil det være norske førere og kartlesere i 12 av de 53 deltagerbilene fra totalt 25 nasjoner. I startfeltet finnes ikke det ikke mindre enn 11 tidligere verdensmestere. Det vil med andre ord være høy kvalitet på startfeltet norske tilskuere kan oppleve på Kongsvinger fredag 10. februar.
|