img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Toyota vil vinne Le Mans
Gjennom depotet på Paul Ricard ruller noe som høres ut som en gedigen bilbanebil. Helt til det smeller til og V8ern tenner. Toyota sikter mot seier, men i år er målet å vise hvor raske de er.

- Vi tror på hardt arbeid, ikke på eventyr, sier Pascal Vasselon.

Han er teknisk direktør for Toyotas Le Mans-satsing og vet hva han snakker om. Han har jobbet med motorsport siden tidlig på åttitallet for Renault, Michelin og var helt sentral i F1-satsingen til Toyota.

Suksess i F1 viste seg å være vanskeligere å oppnå enn mange nok hadde trodd. Toyota fylte på med svimlende milliardbeløp, men uten at det ga ønskede resultater.

Vasselon mener at de sitter igjen med helt unik kompetanse – og at det har hjulpet dem mye når de nå går for seier på Le mans – med sin TS030 Hybrid.

Ikke minst når det kommer til aerodynamikk. Toyota Motorsport sitter med en av verdens beste vindtunneler ved anlegget i Köln, og Vasselon er trygg på at denne bilen fungerer.

- Vi gikk inn i Formel 1 og trodde det var et bilrace, det viste seg å handle om å bygge det beste flyet, smiler han.

Satser tøft
I forhold til de første planene, har Toyota økt satsingen sin allerede det første året.

I utgangspunktet skulle de kjøre med én bil denne sesongen, men under lanseringen av LMP1-bilen på Paul Ricard i Frankrike, ble det klart at de kommer til å stille med to biler.

Så langt er førerne for den første bilen klare, og på plass sammen med oss på banen.

Vasselon sier at de har brukt svært mye tid på å finne frem til de rette førerne. De har studert rundetider, sett hvordan de har fungert i teamene de har vært – og kommet frem til tre som kan fungere sammen som et lag.

Alex Wurz har vunnet Le Mans to ganger, og har en lang karriere fra Formel 1 både som fører og tester. Han var tidenes yngste Le Mans-vinner i 1996, og har F1-erfaring fra Benetton, McLaren, Williams, Honda og Brawn.

Han understreker at langdistanseracing handler om å være et team.

- Det første jeg lærte meg var at et team aldri er sterkere enn det svakeste leddet. Det er en omstilling for en fører som kommer fra formel-verdenen, der alt handler om deg og bilen. Selv lagkompisen din er en fiende. Her må vi gjøre hverandre bedre, oppmuntre og gi av oss selv.

Med seg på laget har han Nicolas Lapierre som har kjørt Le Mans-serien for ORECA og en fører uten Le Mans-erfaring, men en født racerfører, Kazuki Nakajima. Japaneren har 57 F1-løp på CVen, alle for Williams. Som sønn av den tidligere F1-føreren Satoru Nakajima har han vokst opp i et depot.

Morsomt er det også å merke seg at begge de to sistnevnte har kjørt GP2 for Dams, samme team som Pål Varhaug kjørte for forrige sesong.

Så langt er ingen førere bekreftet for den andre bilen, men vi vet at Formula Nippon-fører Hiroaki Ishiura har vært i bilen på samme bane.

Først fart
- I år er vi nødt til å satse på å vise at vi kan være raske nok. Ut fra det vi lærer nå under testing, vil vi fortsette å jobbe frem en bil som er god nok til å holde alle rundene.

Teamsjef Yoshiaki Kinoshita er også svært tydelig.

- Om vi viser at vi er like raske eller raskere enn Audi, spiller det ikke noen stor rolle om vi bryter etter 16 timer, det kan vi gjøre noe med.

TS030 debuterer i den andre runden av World Endurance Championship (WEC), som går på Spa den 5. mai.

- Selvsagt vil vi gjerne vinne Le Mans, det er en drøm for alle som deltar i det legendariske løpet. Men vi må være realistiske – og vet at vi må utvikle og lære – og at det er tøff konkurranse.

Målet vårt i år er å vise at drivlinjen bringer noe nytt inn i motorsport, som kan gi en fordel både når det kommer til rundetider, og forbruk.

Alle som er involvert i design, utvikling og jobbing med bilen, både i Tyskland og Japan – har jobbet ekstremt hardt for å komme hit vi er i dag. Og vi er alle svært begeistret over å være på banen, sa Kinoshita.

Hybrid
Drivlinjen i TS030 er basert rundt en helt nyutviklet 3,4-liters V8er uten pustehjelp.

Toyota bruker superkondensatorer for å lagre energi fra bremsene. De har ennå ikke bestemt seg endelig for om det er mest gunstig å ta de elektriske kreftene ut på for-, eller bakakselen.

Toyota er ikke ferskinger på Le Mans.

TS030 Hybrid følger opp deres Gruppe C-bil, TS010, som kjørte fra 1991 til 1993, og TS020, som kjørte 24-timersløpet som GT-One i 1998 og 1999.

Spektakulært
Le Mans er noe helt eget – også når det kommer til racinglyd. Fra å ha gått fra hylende bensinmotorer ble det med Audis inntog en helt ny diesellyd – noe som mest av alt ligner på noe du har hørt i Star Wars.

Med Toyota på plass med sin hybrid innføres nok en ny lyd.

Rullende gjennom depot bare på strøm kan du høre hvor stiv denne bilen er. Du hører hver eneste lille ujenvhet på banen forplante seg gjennom den.

Så slår V8eren til – som en godt polstret variant av et fly som går gjennom lydmuren – og så hyler det som det skal gjøre i en racerbil.

For som Alex Wurz sier, det er kanskje det beste fra to verdener:

- Det var kult å kjøre TS030 HYBRID for første gang. Bare det å kunne kjøre ut av depot med elektrisk kraft virker særdeles fremtidsrettet. Når du slipper clutchen og forbrenningsmotoren slår inn, er det som om en gammel venn har vendt tilbake!

SE VIDEO FRA TESTEN PÅ PAUL RICARD:

IN-BOARD KAMERA:

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer