Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil nr 1-2011. Det var tredje generasjon A6 som kom på markedet i 2004. Året etter fulgte stasjonsvognvarianten, Avant. Kjøreegenskaper i toppklasse A6 er en bil som tok et langt steg fremover med lanseringen av C6. Konstruksjonen har gjort det mulig å plassere motoren lenger bak, noe som gjør at kjøreegenskapene ble betydelig oppgradert sammenlignet med forgjengeren. A6 kombinerer jobben som et virkelig motorveilokomotiv med lysten på svingete norske riksveier på en utmerket måte. I Norge er svært mange biler solgt med quattro – noe som selvsagt har bidratt til å gjøre A6 til en populær bil her hjemme. Det gjør kjøreegenskapene enda bedre, særlig når snøen har lagt seg. Tilvalget med sportschassis gjør at bilen ser betydelig tøffere ut, men det sørger også for at en superkomfortabel bil blir betydelig mer stumpete å kjøre. Ryddig Audi etablerte seg fra slutten av 1990-tallet som en produsent som nærmest definerte «opplevd kvalitet». Dette tok de selvsagt videre med denne generasjonen A6. Interiøret er ryddig, og biler med litt påkostede seter gir både deg og din sidepassasjer superkomfort foran. Bak er det grei plass til voksne, i hvert fall om man er fire i bilen. Den midterste sitteplassen bak, er som ofte ellers, litt hard og smal for hyppig bruk. Komforten er god, ikke minst som et resultat av lavt støynivå. I vår test fra 2007 målte vi 63 dBA i 80 km/timen – noe som er meget bra. Bagasjeplassen har også gjort den til et populært valg for familien som skal ha med seg litt på hytta. Inntrykket styrkes av at det er firkantet og lett å utnytte, tallene viser 565 liter VDA med baksetene oppe. Bedre enn forgjengeren Mens modellen før var en bil som Audi hadde mye småplunder med, har generasjon C6 vært bedre. Hos svenske Bilprovningen scorer den faktisk bedre enn snittbilen. Det store problemet på forgjengeren var forstillingen som hadde problemer med å takle de store, og til dels kraftige motorene. For C6 ser det ut som dette er fikset, men noe oljelekkasjer finnes fortsatt og bør sjekkes. Elektronikk er ofte et problem på avanserte biler, og Audi A6 slipper heller ikke unna. Det kan være varsellamper som lyser uten at det faktisk er noen feil, og det har også blitt rapportert problemer med elektronikken som styrer kurvelysene. Oppdatering av programvaren til systemet som styrer audio og navigasjon har også vært nødvendig på en del biler. Bremser er fortsatt en utfordring, og eierne klager over piping i, og slitte bremser. Rust, der Audi lenge ledet an som svært godt beskyttet, har vendt litt tilbake. Dette skyldes at selve rustbehandlingen av understellet er noe dårligere, og innerskjermene som er laget av filt. Dyr å kjøpe og eie Nye A6 er fortsatt etterspurte biler i markedet. Til tross for at man, i likhet med BMW og Mercedes, ser mye bruktimport – holder prisene seg bra. Det er fint for den som skal selge, men ikke like stas for den som skal kjøpe. Til tross for at en ny A6 ble introdusert nylig, ser C6 fortsatt så moderne ut at mange gjerne også kjører denne. Kjøper du bruktimportert bil, bør den sjekkes svært nøye. Kilometersvindel er sterkt tilstede på disse bilene, og det er vanskelig å avsløre annet enn på slitasje. Utvalget av alternative deler til Audi er ikke like stort som for eksempel for Mercedes, noe som har gjort at deleprisene er forholdsvis høye. A6 er en statusbil, og det gjør også at noe høyere servicepriser følger med på kjøpet.
|