Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil nr 2-2012. Trillingene C1, 107 og Aygo ble lansert i 2005 med identisk teknikk, men med noen kosmetiske forskjeller. Alle bilene blir produsert i Toyotas tsjekkiske fabrikk i Kolin. Alle de tre merkene finnes med både tre og fem dører. Under panseret finner du en tresylindret bensinmotor på en liter med 68 hestekrefter. Denne kan kombineres med en femtrinns manuell kasse, eller enn halvautomatisk girkasse som vi har slitt med å bli helt godvenner med. Den har en tendens til å være veldig rykkete, særlig når du kjører i byen. Selv om du klarer å tilpasse kjørestilen din, skal du være svært tålmodig for virkelig å like denne girkassa. Billig å eie Den største fordelen med trillingene er at de er billige å eie. Selv om det finnes større biler som kan vise til tilsvarende forbrukstall, er det de lave utgiftene til forsikring, service og reservedeler som gjør det hyggelig å eie en av disse bilene. Motoren har kjede i stedet for registerreim, det betyr en ting mindre å bekymre seg over – men sjekk for sikkerhets skyld at det ikke er noen ulyder fra kjedet. Størst negative tilbakemeldinger kommer på knirking og skramlelyder fra interiøret og vindstøy. Det siste har til en viss grad blitt fikset ved justering av dørene. Rust er ikke noe utstrakt problem, men ta gjerne en sjekk – særlig under bilen om den har gått i områder med utstrakt salting. Enkelt
Du kjenner raskt at dette er billige biler. Kjøreegenskapene er bra, men oppsettet er ganske stivt, noe som gjør at du kjenner de fleste ujevnheter ganske godt. Bak rattet er instrumenteringen lettlest, men takket være noen designgrep krever betjeningen av de få hendlene og bryterne litt tilvenning. Setene er greie, men som i så godt som alle småbiler blir sitteputen i korteste laget for nordiske kropper. Baksetet er først og fremt egnet for små barn, og selv for dem kan det bli snaut med benplass. Bagasjerommet er på størrelse med en litt romslig håndveske, og har du tenkt deg på lengre turer, må du nok belage deg på å ofre bakseteplassen. Støydemping har nok også vært en innsparingspost i konstruksjonen. Selvsagt kan man ikke forvente seg storbilkomfort, men støynivået i motorveifart er høyt – og understreker at dette først og fremst er en bybil. Forskjeller Som bruktbil viser det seg at Toyotaen holder seg best i pris. Helt objektivt er det liten grunn til dette. Om man skal dømme etter vår bruktbilprisoversikt på BilNorge.no kan du spare noe i overkant av 10.000 kroner på å velge en Citroen eller Peugeot. Særlig på disse bør det også være mulig å prute noen kroner, og da kan du skaffe deg en fin småbil til småkjøring for en hyggelig pris. Sikkerhetsmessig er det bare Citroen C1 som er testet, og den scoret fire stjerner i EuroNCAP i 2005. Stabilitetskontroll ble standard først i 2007.
|