img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Lexus som firmabil
FIRMABIL: – Hybridbiler er gunstige å lease i Norge. De siste årene har vi opplevd økt fart i etterspørselen etter våre biler. Særlig gjelder det CT 200h, vår nye bil i kompaktklassen, fastslår Jan Christian Holm hos Lexus i Norge.

Først publisert i Bil nr 1-2012.

På CT 200h utgjør engangsavgiften ca 42 000 kroner. Til sammenligning er avgiften 100 000 kroner på en Audi A3 diesel med samme motorytelse, kan salgs- og markedssjef Jan Christian Holm fortelle.

I Norge har hybridbiler i flere år hatt en avgiftsfordel ved at bilens vektgrunnlag reduseres med 10 prosent og at det ikke beregnes avgift på elektromotoren. Samtidig er CO2-utslippet på hybridbiler svært lavt.

Lexus er i utgangspunktet prestisje- og luksusbilmerket i Toyota-konsernet. De første bilene av typen Lexus LS 400 – en kostbar og gedigen luksussedan – kom til Norge i 1991. Litt senere fikk merket sitt gjennombrudd med den firehjulsdrevne SUV`en RX 300. Og fra 2005 kom RX 400h, en stor SUV med imponerende hybriddrivverk og svært lavt bensinforbruk og eksosutslipp for sin bilklasse.

Holm forteller nå om økt interesse også fra firmabilkjøpere  og -brukere for Lexus.

– Mange firmaer gjør det jo lønnsomt for sine firmabilbrukere å satse på miljøsnille hybridbiler. Lexus og Toyota har nå 15 års erfaring med slike biler, de har vist seg både driftssikre og lønnsomme å ha i en firmabilpark, sier han.

Rent hybridmerke 
– Heretter skal vi være et rent hybrid-bilmerke. Vi har solgt vår siste bil med dieselmotor høsten 2011. Alle Lexus-modeller som selges i Norge, har hybrid motorløsning – bensinmotor kombinert med elektrisk motor. Forbruk og utslipp er stadig på et svært gunstig nivå, noe som også slår ut i lavere importavgifter for disse bilene.

 Lexus kommer med en ny IS-modell i 2013 – en sedan som konkurrerer med Audi A4 og BMW 3-serie. Det ventes også en ny SUV i klasse med Audi Q5, og innen 2015 vil modellutvalget være betydelig bredere enn i dag.

– Vi vil ha hybridmodeller trolig godt under 100 gram CO2 i utslipp. I 2011 ender nok salget på noe over 500 Lexus-biler i Norge. I løpet av 3-4 år er planen å selge 1000-1200 biler årlig. Men vi skal fortsatt være et eksklusivt merke i Norge, sier Jan Christian Holm.        

Individuelt preg 
Lexus er et bilmerke med individuelt preg. I dag er merket representert i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø, og importøren har planer om en snarlig etablering av lokal forhandler i Stavanger.

– Vi satser på kvalitet i alle ledd og har selgere som gjerne reiser hjem til kunden for å yte personlig service. Kundene har store forventninger til oss, og vi er veldig opptatt av god service. Fornøyde kunder er vår beste markedsføring. Vi har kunder som kommer langveisfra for eksempel til møter på Gardermoen. Vi lar dem prøvekjøre fra flyplassen, og dermed selger vi mye på personlig og individuell basis, sier Jan Christian Holm.

Kongelig leverandør 
Han er stolt av å ha levert biler både til kongefamilien og regjeringen.

– Vi vet at vi leverer biler med svært høy kvalitet, det gode ryktet for eksempel i USA er bevis på det. Bak rattet opplever du at våre hybridbiler har såkalt "sømløs" drift med start/stopp-teknologi som er totalt rykkfri og vibrasjonsfri.

CT 200h er nå for alvor på vei inn i firmabilmarkedet som en hybridbil i kompaktklassen – og i en del familier som bil nummer to. CT 200h har størrelse som for eksempel Audi A3 og BMW 1-serie. Det er denne modellen som har gjort mange nye kjøpere og firmabilbrukere mer oppmerksomme på Lexus som merke. Bilen har et høyt utstyrsnivå og et CO2-utslipp på bare 87 g/km.

– Utslippet av helseskadelige NOx-gasser er 50 ganger lavere enn fra en dieselbil med samme størrelse og motorytelse. Dersom det blir innført restriksjoner på bruk av dieselbiler på dager med dårlig luftkvalitet i storbyene

i vinter, vil trolig enda flere se fordelene med å velge en hybriddrevet firmabil, hevder Jan Christian Holm.

Litt mer folkemerke
– Lexus er nå på vei til å bli et litt mer ”folkemerke” i bilmarkedet. Tidligere var Lexus et bilmerke for næringslivsledere og folk med stor lommebok. Lexus CT 200h er en kompakt bil i en størrelse og prisklasse hvor merket ikke har vært tidligere, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease Norge, biladministrasjonsselskapet til DnB Nor. Autolease er nest størst innen biladministrasjon her i landet med rundt 20 000 biler.

– Vi har testvurdert Lexus CT 200h blant våre kunderådgivere. Alt i alt er den en flott og miljøvennlig bil med spennende og innovative løsninger som vi forhåpentlig vil se mye mer av i fremtiden. Vi har fått godt med henvendelser fra kunder om denne bilen – og noen er tatt ut som firmabiler.

Relativt kostbar 
– I sin størrelse er CT200h relativt kostbar, og kan etter vårt syn sammenlignes med Audi A3 og BMW 1-serie fremfor VW Golf og Toyota Auris. CT 200h har noe motorstøy ved høyt turtall og høye hastigheter. Dessuten erfarer vi at kostnadene til service og vedlikehold ligger et godt stykke over sammenlignbare konkurrenter..

– Dagens hybridbiler har hittil vært litt kjedelige utseendemessig, men her har Lexus klart å løfte designen på CT 200h til et nytt nivå. Bilen virker elegant, og komfort og luksusfølelse har Lexus tatt godt vare på. Førermiljøet virker gjennomtenkt og materialene av god kvalitet, sier Haakon J. Marthinsen.

Mangler stasjonsvogn 
I firmabilmarkedet utgjør stasjonsvogner og flerbruksbiler det største antallet. Autolease mener at Lexus foreløpig ikke har optimal modellrekke. De mangler en stasjonsvogn med hybriddrift i familieklassen, samt en mindre, rimeligere SUV med hybridteknologi for å bryte gjennom for alvor i firmabilmarkedet. CT 200h har også betydelig mindre bagasjerom enn konkurrentene, akkurat dette punktet er viktig for norske bilbrukere.

Men full satsing på hybriddrift og utvidet modellrekke i de nærmeste årene gjør at Autolease Norge har tro på at Lexus vil styrke sin posisjon kraftig på det norske bilmarkedet i fremtiden.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer