img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bremse-direktivet utsatt igjen
NÆRINGLIV: Periodisk kontroll av lastebiler og bremser er et hett tema. Nå er innføringen av nytt direktiv og kontrollveiledning utsatt – igjen.

KOMMENTAR: Dessverre, for den nye kontrollveiledningen vil antagelig avklare mye, enten den blir sånn eller sånn.
 
Nå opplyser regjeringen.no at «Vegdirektoratets arbeid med revisjonen av kontrollveiledningen som direktivet nødvendiggjør er blitt forsinket og antas gjennomført 1. juli 2012».
 
EU-direktivet det dreier seg om er (trekk pusten) «Kommisjonsdirektiv 2010/48/EU av 5. juli 2010 om tilpasning til den tekniske utvikling av Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/40/EF om teknisk kontroll av motorkjøretøy og tilhengere til motorkjøretøy».
 
Kort sagt dreier det seg om nye kontrollpunkter og metoder ved periodisk kontroll, hvor særlig bremsekontrollen er omfattende.
 
Frist for implementering av direktivet fra EU var slutten av 2011.
 
Norske myndigheter har også i flere sammenhenger opplyst at det skal være ferdig da. Før det ble utsatt til mars. Før det nå er utsatt til (antagelig) 1. juli.
 
Stridens eple: Reell bremsevirkning
Det har som YrkesBil har tatt opp tidligere vært uholdbart mye støy rundt kontrollmetoder for bremser på tungbil og vogntog.
 
 
Og denne saken er ikke lett, for de impliserte partene har heller ikke vært flinke til å samle seg om hvor hunden egentlig er begravet.
 
Sakens kjerne er, slik jeg har oppfattet den, fortsatt om såkalte rullebremseprøvere i det hele tatt er et egnet verktøy til å avgjøre et vogntogs totale, reelle bremsevirkning.
 
Kortversjonen er:
1 - at rullebremseprøver bare måler en aksel av gangen, og da måles det slik (blant annet i så lav hastighet, 2,5 km/t) at det kreves kraftig omregning for å gjenspeile virkeligheten.Allerede her er toleransene kraftig utfordret.
2 - når man så i tillegg ikke bare skal summere 5-6-7-aksler, men også må ta hensyn til vektforskyvninger og avanserte elektroniske bremsehjelpere, da kan regnestykket ganske enkelt bli overdådig komplisert.
3 – i tillegg kommer forhold som riktig kalibrert og vedlikeholdt utstyr, riktig gjennomførte testprosedyrer og høy kompetanse både om bremser og testmetodikkens fallgruber.
 
Antall potensielle feilkilder, som alle påvirker resultatet eksponensielt, er mange.
 
Man trenger ikke ha doktorgrad i risikovurdering for å mistenke at denne summen av feilkilder ligger bak en rekke medieoppslag om vogntog med gode bremser som er underkjent, og vogntog med godkjente bremser har hatt for dårlig bremsevirkning.
 
Det kan selvsagt også skyldes sløvt gjennomførte tester eller ikkekalibrert materiell. Men det kan også skyldes at metodikken ikke er god nok. Begge deler er som man skjønner både ulønnsomt og trafikkfarlig.
 
ISO = kvalitetssikring?
På den annen side skal det nye EU-direktivet og kontrollveiledningen ta opp i seg en ISO-standard (21069) for bremseprøving.
 
Den skal slik jeg forstår det nøye beskrive kontroll av alle enkeltkjøretøy over 3,5 tonn på statisk rulleprøver, bil og henger hver for seg.
 
I tillegg kommer selvsagt en detaljert innføring i kalibrering, opplæring, testforhold og det meste annet som må til for å gjennomføre kvalifiserte tester.
 
Og det er ingen grunn til å tro at ikke en ISO-kvalifisert testmetode skal gi klare resultater. ISO tåler neppe påkjenningen det er å bli tatt for upålitelige resultater.
 
På det de faktisk blir spurt om.
 
Fortsatt ubesvart
Men spørsmålet jeg fortsatt ikke kan se at noen myndighetsperson eller kommentator har svart utførlig på, er om den nye ISO-garanterte kontrollveiledningen basert på rullebremseprøver, også garanterer vogntogets samlede reelle bremsekraft?
 
Eller jo. For riktignok svarer samferdselsminister Kleppa på spørsmål til stortingsrepresentanter Hoksrud og Godskesen, at ja, rullebremseprøvere gjør det.
 
Hun viser til at svenske undersøkelser i regi av Nordisk Vegforum avdekker en feilmargin på akseptable fem prosent - når målingene foregår etter forskriftene.
 
Det er jo bra at hun presiserer det med forskriftene, for i tidligere rapporter fra norske myndigheter selv, samt NVFs store rapport i 2004, viser at det tidligere har vært uholdbart store avvik på slike målinger og metoder.
 
Det skilte stort mellom forskjellige fabrikater av bremsemålerne, og det skilte stort mellom de enkeltes lands beregninger av bremseverdiene. Og man har senere påvist store variasjoner i metodikk, kompetanse og kalibrering.
 
Spørsmålet er om man på de siste 7 årene har klart å finne løsninger og standarder som gir tilstrekkelig bedring på problemene?
 
Og det er fortsatt lov å stille det grunnleggende spørsmålet om et bremsesystem som er konstruert for å virke maksimalt ved 80 km/t, faktisk lar seg kontrollere ved «halv gangfart» - uansett hvor mange formler man tar i bruk for å regne seg fram.
 
Kanskje er det derfor at Kleppa samtidig signaliserer at den nye kontrollveiledningen også kan komme til å inneholde supplerende bruk av retardasjonsmåling på vei, med henvisning til dansk praksis.
 
For en utenforstående lekmann fremstår en slik dobbeltsikring nesten obligatorisk.
 
Nettopp reell bremsekraft er vel det vel bileiere, sjåfører og øvrige veifarende både tror og forlanger at en PKK av tungbilbremser som absolutt første punkt og minimum skal gi svar på.
 
En hake er at også i dag er retardasjonsmåling innfelt i gjeldende forskrifter og kontrollveiledning. Dette er fra gjeldende regelverk:
* Det er et krav til kontrollorganene at de har retardasjonsmåler.
* Og: Kravet til bremsevirkning er i forskriften fastsatt ved kjøring på veg med måling av retardasjon/stopplengde.
* Men: Når kjøretøyets konstruksjon/utforming gjør det mulig, kan bremsevirkning vurderes/beregnes ved bruk av bremseprøver.
 
Men det har jo ikke løst problemene så langt.
 
Rettere sagt: Det har ikke gitt allmenheten tilstrekkelig tillit til at verken metodene eller praksis er gode nok.
 
Kanskje skyldes det ordet kan i siste kulepunkt over.
 
Spørsmålet er hva som skal til for at retardasjonsmåleren faktisk brukes.
 
Blir det et krav i den kommende veiledningen? Neppe, for myndighetene har så langt vært veldig klare på at det er rullebremseprøveren som skal gi svarene.
 
Men kanskje det kan bli lastebileiernes rett å kreve at praktisk retardasjonstest gjennomføres som del av PKK? Nei det skulle tatt seg ut, om man fikk rettigheter…
 
Nå skal det sies at det også i dag er bileiernes rett å få etterprøvd PKKen av Statens Vegvesen. Mot betaling selvsagt, og uten at kontrollmålemetode er spesifisert.
 
En helt annen sak er om de kommende kravene til «forskriftsmessig gjennomføring» av rullebremsetester kan bli så omfattende at det blir vanskelig for mange av dagens kontrollverksteder å etterkomme dem – og ikke minst ha tilstrekkelig rutine for gjennomføring.
 
Burde det hele i så fall heller organiseres med et begrenset antall bremsetestsentere som utelukkende driver med bremsetesting i stor skala?
Haakon Førde, redaktør
 
 
 
PS! Billigere blir det uansett ikke med det kommende regelverket. Dette skriver regjeringen.no om økonomiske konsekvenser av den nye kontrollveiledningen:
 
«Tilføyelsen av ytterligere kontrollpunkter vil gjøre at kontrollen som sådan blir mer omfattende enn den er i dag. Dette vil innebære økt tidsbruk per kontroll, hvilket vil medføre økte kostnader for kontrollorganene, noe som igjen kan resultere i høyere priser for kontrollen.
 
En harmonisering av kontrollmetoder vil - særlig sett i sammenheng med kommisjonens rekommandasjon 2010/378/EU - kunne åpne for at det i større grad godtas kontroller gjennomført i annen EØS-stat. Dette vil kunne ha økonomiske konsekvenser for norske kontrollorganer.»
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer