img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
10 kompakte familiebiler
BILTEST: Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.

Først publisert i Bil 11-2011.

Derfor tok vi med oss ti konkurrenter i Golf-klassen utstyrt ned nordmenns favorittmotor - diesel med rundt hundre hestekrefter.

I Norge gjør avgiftsystemet, i kombinasjonen med vår interesse for å ta med oss mye når vi skal på tur, at vi ofte velger litt større bil enn vi strengt tatt trenger i hverdagen. Prisforskjellen fra småbilene og opp til denne klassen er ofte ikke så stor, men akkurat her utgjør steget opp en hel del når det gjelder plass og komfort.

En av de åpenbare endringene om har skjedd i denne klassen de siste årene er en klar oppgradering av komfort og kjøreegenskaper. Flere av bilene i testen imponerer med gode seter, avansert utstyr og lavt støynivå.

Kompakt for familien

Andre viser at du kan få en kompakt familiebil med bra egenskaper for rett over 200.000 kroner. En bil som strengt tatt holder fint for en familie på fire, selv om man skal reise på ferie.

Svært mange av testbilene finnes også som stasjonsvogner, for den som ønsker litt mer plass og fleksibilitet - men studerer du mål og tekniske data vil du bli imponert over hva du kan finne i denne klassen.

Så langt i år er nært 30.000 nye biler registrert i dette segmentet, det betyr at hver tredje nybil er en kompaktbil. Det sier også noe om hvor viktig det er for både importører og forhandlere å ha en konkurransedyktig bil i klassen.

Tøft på toppen – tett i bunnen

Utviklingen i kompaktklassen er svært rask. En bil går fra å være nyskapende og velkjørende, til å bli kjedelig underutstyrt og traust på noen få år. Livssyklusen er kortere og tiden mellom ansiktsløftningene er tettere.

Vår test ble svært tett i toppen, mens forskjellene blir stadig større jo lenger ned på lista du kommer. Vi lot oss overraske, fascinere, skuffe og glede gjennom testdagene. En ekte sammenligningstest som denne gjør at fordommene får prøvd seg, og skuffelsene kommer overraskende.

Som poengfordelingen viser er det nesten større kamp om å komme seg unna bunnene, enn forskjellene mellom de beste. For at du skal beholde spenningen helt til slutten starter vi på bunnen og ender med vinneren.

Tre på toppen

Ti sjåfører og like mange biler gir utfordringer, men også et bredt grunnlag for vår vurdering av bilene. Til tross for ulik bakgrunn og preferanser er det likevel interessant å se at noen biler raskt havner i toppdiskusjonen, andre i motsatt ende av skalaen.

Kanskje er du allerede forbannet, skuffet eller irritert over at «din» bil ikke havner på topp tre? Det kan kanskje være fristende å trekke en rask slutning, nemlig at biljournalister er langt over gjennomsnittlig opptatt av styrefølelse, sportslighet og annet som kan puttes inn i kjøregledebegrepet.

Vi er sikre på at du som leser Bil ikke er så annerledes enn oss - du liker å kjøre bil, du er interessert i å kjøre bil og du velger bil på bakgrunn av en kombinasjon av rasjonalitet og pasjon. Vår poengskala ivaretar begge hensyn, og vi ser at testførernes opplevelser blir understøttet av de målingene vi foretar oss.

Valgets kvaler

Når bil skal kjøpes, enten det er ny eller brukt, er det viktig å ha tenkt gjennom hva som er viktigst for deg. Ingen av de 10 bilene er best på alt. Vil du ha mye utstyr må du betale for det.

Er plass det viktigste, eller går du mer for design? Noen merker sier mer om hvem du er, andre signaliserer kanskje hvor lite bil betyr for deg. Sittekomfort er en ofte litt undervurdert parameter for nybilkjøpet, samtidig som det har svært mye å si for deg som bileier på lang sikt.

Prøvekjør

Enten du er på jakt etter ny eller brukt bil, ta deg tid til å prøvekjøre de aktuelle bilene. Spør om å få låne den med deg hjem over natta, eller ta den med hjem og last opp familien – da kan mange spørsmål besvares før valget er tatt.

At det er tre tyske kompaktmestere som står igjen på toppen er kanskje ikke noen overraskelse. De har vært med på å skape segmentet, og har stadig hentet teknologi og egenskaper fra sine familiemedlemmer. Alle tre byr på bilopplevelser du tidligere måtte velge en større bil for å kunne oppnå.

LES VIDERE:
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus
 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer