Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 2/3-2012. Da den første generasjonen B-Klasse ble introdusert i 2005 var den et produkt av jobben selskapet hadde lagt ned i utviklingen av A-Klasse. Med den atypiske driften på forhjulene, kunne man tillate seg å være annerledes også på andre områder. En ting var det doble gulvet, som ga bilen betydelig bedre sikkerhet ved kollisjon forfra, ettersom drivlinjen ble skjøvet under passasjerene. Nye B-Klasse har lagt fra seg denne løsningen. Det vil si – det er fortsatt dobbelt fra baksetene og bak – men da for å gi plass til andre drivlinjer, for eksempel hydrogen. Resultatet er blitt en lavere B-Klasse, som til tross for kortere akselavstand har fått bedre plass innvendig. Mer Mercedes Det er ikke tvil om at B-Klasse er blitt en mer tradisjonell personbil på flere måter. Mens man i forgjengeren kunne ta ut alle passasjersetene, er løsningene her mer som du forventer av en bil i denne klassen. Hele bilen kjennes større ut enn den faktisk er, når vi finner frem måleutstyret. Innvendig plass er god, noe som skyldes god design – og selvsagt det faktum at man sitter mer oppreist som i en MPV. Bak rattet er det kjent for alle som har sittet i en Mercedes. Tydelige klokker, lettleste brytere og total mangel på hendler på høyre side av rattet. Filosofien er forståelig, og har definitivt blitt et varemerke. Likevel er det ikke noen tvil om at flere og mer avanserte funksjoner er vanskeligere å plassere på en hendel, i stedet for to. Multifunksjonsknappene på rattet er imidlertid svært intuitive – og kan etter kort tid betjenes uten at du behøver å fjerne blikket fra veien. Materialer og sammenføyninger gir inntrykk av høy byggekvalitet, noe som selvsagt også bidrar til premiumfølelsen. Til tross for at setene er godt regulerbare, sliter vi med å finne den helt optimale sittestillingen. Komfort Det er ingen tvil om at Mercedes har vektlagt det komfortable i konstruksjonen av B-Klasse. Støynivået er lavt – både fra drivlinjen og når det kommer til lyd fra vind og dekk. Ny bakaksel og styring sørger sammen med et modifisert hjuloppheng og oppgradert ESP-system har gitt B-Klasse et markant løft når det gjelder kjøreegenskapene. Styrefølelsen er mer presis, selv om du fortsatt ikke forledes til å tro at du sitter i en sportsbil. Om du likevel velger å gå på mer aktivt, vil den nyutviklede stabilitetsløsningen, ESP 9 som har innebygget «Torque Vectoring Brake», sørge for å aktivere bremsing på det indre bakhjulet i svinger hvis det er fare for understyring. Til sammen sørger dette å gi B-Klasse mer storbilfølelse. Motoren på 109 hester står godt til bilen, og den manuelle girkassen som testbilen var utstyrt med. Importøren Bertel O. Steen begynner også i disse dager å selge toclutchkasse i B-Klasse – noe som ganske sikkert vil gjøre den ytterligere konkurransedyktig. Utstyrsfesten I utgangspunktet skiller det litt under 50.000 kroner mellom de to bilene. Utstyrslista på Mercedesen er imidlertid lang som ønskelisten til en norsk seksåring i desember. Noe av det er bra, og fungerer bra – det andre mest på plass for å understreke premiumfølelsen det jo gir denne bilen. Setene i B-Klasse er som tidligere nevnt bra, men til tross for at du til og med har elektrisk justering av hodestøttene, er det vanskelig å finne den optimale sittestillingen. Pluss legger vi til for tre minneposisjoner. Ut over dette stiller den med adaptivt lys, navigasjon, ryggekamera, blindsonevarsling, fartsholder og varsling med både lyd og lys om du ligger for nærme bilen foran.
B-Klasse leser også fartsskilt, men litt i hytt og pine – så ikke stol 100 prosent på den. LES VIDERE: - Del 2 - Vårt valg - Testvurdering og poeng Mercedes-Benz B-Klasse - Testvurdering og poeng Volkswagen Golf Plus
|