En ubetinget suksess - både dømt etter antall som møtte, etter antall som ble igjen helt til slutt, og dømt etter innhold.
Mest moro ble det da sjefingeniør Tor Aksnes kom på banen og fortalte om ny teknologi i kjøretøykontrollen.
Hans presentasjon, et sted mellom James Bond og nyeste star Wars, viste at landeveiskontroll er blitt hi-tech.
Her fikk vi se alt fra elektronisk skiltgjenkjenning til bruk ved kontroll av PKK, til termografiske kameraer som avslører biler med tvilsomme bremser.
Bremser var forøvrig et hovedtema. Den nye kontrollveiledningen PKK, som fremdeles ikke er kommet (og som Finn Larsstuen orienterte om, som et slags tolkingsledd mellom myndighetene og oss andre) er for en stor del bremserelatert.
Både MANs gjennomgang av elektronikk i bremsesystemer, og den senere gjennomgangen av bremseprøving i praksis - med liveoverføring fra den store E hallen - fortalte alt om hvor komplisert dette er.
Samtidig fikk alle en god forståelse av hvor viktig det er med skikkelig vedlikehold, og med operatørkunnskap for å beherske kompleksiteten.
Dagens siste tema dreide seg om hjulstilling og justering av aksler. Det var så spennende og inspirerende at de fleste som hadde anledning sikkert styrtet rett hjem og sjekket egne hjul og aksler. Sikkerhet er en ting, økonomien i riktige mål er nok en enda større incitament.
Enda vellykket tungbilkonferanse i ABL-regi. Er du interessert i dette temaet, kan du lese mer om det som skjedde på Tungbilkonferansen i neste utgave av bladet YrkesBil.
Fredagens seminarer på Automessen:
Det første seminaret - alle er gratis - starter kl. 1100 og gjentas kl. 1500. Dette dreier det seg om Moderne sammenføyningsmetoder. Der kommer man blant annet inn på ENCAP-normen etter bilskadereparasjoner.
Kl. 1200 starter det seminaret som dreier seg om Batteriteknologi - Miljøkrav og fremtid. Med andre ord, om litt mer enn blybatterier og litt mer enn batterier som bare brukes til starthjelp.
I dag gjentas dette to ganger, kl. 1500 og kl. 1700.
Kl. 1300 skal det dreie seg om Vann/avløp/oljeutskillere. Her blir det blant annet snakk om slam fra vaskemaskiner og krav til vedlikeholdsrutiner.
Kl. 1300 starter og et seminar om Fremtidens bilskadeverksted blir dagens siste tema. Det vil komme til å dreie seg mye om elektronikk. Interaktiv opplæring er en del av innholdet. Reprise kl. 1700.
Kl. 1400 blir Moderne motorstyringssystemer satt under lupen. Oppdatering av programvare er et av de sentrale punktene her. Er du opptatt ved to-tiden gjentas det hele kl. 1600.
Seminarene, som alle forgår i Hall D på Norges Varemesse, er gratis og åpne både for messedeltakere og besøkende.
Se hele seminarprogrammet HER: