Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ferrari har fulgt en kjent oppskrift – mindre vekt og flere hester gir bedre ytelser. I dette tilfellet er det snakk om 30 av hver. Californias GDI V8-motor leverer nå 490 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 505 Newtonmeter ved 5000 omdreininger. Momentkurven skal også være høyere over et større register. Den ekstra effekten er oppnådd gjennom ny eksosmanifold og endret mapping. Når det gjelder vektreduksjonen, skyldes den avansert aluminiums-teknologi i chassiset. Scagliatti Centre of Excellence har kuttet 30 kg uten å gå på akkord med bilens struktur og ytelser. Dermed kan 0-100 km/t foretas på 3,8 sekunder, noe som høyner de sportslige egenskaper uten å gå på bekostning av bilens komfortable og praktiske egenskaper. Kunder som har etterspurt enda mer dynamikk, uten at det blir for ekstremt, får også anledning til å bestille en «Handling Speciale» pakke som gjør at bilen responderer enda raskere på førerens input. Pakken inneholder magnetisk demperkontroll med en raskere styringsenhet (50 % raskere responstid) med patentert Ferrari-software. Den inneholder også stivere fjærer for mer presise kjøreegenskaper, og styringen er enda mer direkte. Disse detaljene understreker Californias sportslige egenskaper, uten at det går på bekostning av komfort. Mange setter pris på den smarte hardtoppen som pakkes effektivt bort på varme solskinnsdager. Sammen med de tekniske oppdateringene lanserer Ferrari også nye lakkfarger, inkludert to-tonelakk og trelags lakk med nye varianter på klassiske Ferrari-farger. Den oppfriskede modellen debuterer i Genève, og produksjonen er allerede i gang.
|